Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta minkä suomalaisen tuotteen he lähettäisivät ulkomailla asuvalle ystävälle, keräsi ruisleipä äänistä 15 prosenttia.
– Ruisleivän nostivat suosikkituotteekseen niin miehet kuin naisetkin. Se mielletään suomalaisuuden symboliksi, minkä takia ruisleivällä ehkä halutaan muistaa juuri ulkomailla oleilevaa ystävää. Ruisleivän merkitys suomalaisille nousi esiin myös kesällä, jolloin se valittiin suomalaisuutta parhaiten kuvaavaksi elintarvikkeeksi, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.
Tutkimuksessa kärkisijoille nousi toinenkin perinteinen suomalaisherkku, salmiakki, joka keräsi kolmanneksi eniten eli 10 prosenttia äänistä. Ruisleivän ja salmiakin väliin kiilasi suomalainen design (12 prosenttia) ja neljänneksi eniten ääniä keräsi suklaa (9 prosenttia).
Suomalainen luottaa klassikoihin
Suomalaisella muotoilulla on tutkimustulosten kärkikymmenikössä vahva edustus, sillä pienyrittäjän design-tuotteen lisäksi joukkoon nousivat myös Kalevala korun, Fiskarsin, Iittalan ja Marimekon tuotteet.
– Tulos on tänä aikana erityisen ilahduttava lahjakkaille, pienille design-yrittäjille, jotka edustavat uniikkia, persoonallista ja vastuullistakin muotoilua. Se antaa toivoa perustaa uusia design-alan yrityksiä, sillä kuluttajien asenteet pienyrittäjän designia kohtaan ovat nyt selvästi otolliset, toteaa Design from Finland -merkin Brand Manager Suomalaisen Työn Liitosta.
