Ruisleipää ja designia – mitä kaikkea suomalainen lähettää ulkomaille

Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta minkä suomalaisen tuotteen he lähettäisivät ulkomailla asuvalle ystävälle, keräsi ruisleipä äänistä 15 prosenttia.

– Ruisleivän nostivat suosikkituotteekseen niin miehet kuin naisetkin. Se mielletään suomalaisuuden symboliksi, minkä takia ruisleivällä ehkä halutaan muistaa juuri ulkomailla oleilevaa ystävää. Ruisleivän merkitys suomalaisille nousi esiin myös kesällä, jolloin se valittiin suomalaisuutta parhaiten kuvaavaksi elintarvikkeeksi, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Tutkimuksessa kärkisijoille nousi toinenkin perinteinen suomalaisherkku, salmiakki, joka keräsi kolmanneksi eniten eli 10 prosenttia äänistä. Ruisleivän ja salmiakin väliin kiilasi suomalainen design (12 prosenttia) ja neljänneksi eniten ääniä keräsi suklaa (9 prosenttia).

Suomalainen luottaa klassikoihin


Suomalaisella muotoilulla on tutkimustulosten kärkikymmenikössä vahva edustus, sillä pienyrittäjän design-tuotteen lisäksi joukkoon nousivat myös Kalevala korun, Fiskarsin, Iittalan ja Marimekon tuotteet.

– Tulos on tänä aikana erityisen ilahduttava lahjakkaille, pienille design-yrittäjille, jotka edustavat uniikkia, persoonallista ja vastuullistakin muotoilua. Se antaa toivoa perustaa uusia design-alan yrityksiä, sillä kuluttajien asenteet pienyrittäjän designia kohtaan ovat nyt selvästi otolliset, toteaa Design from Finland -merkin Brand Manager Rilla Engblom Suomalaisen Työn Liitosta.

– Kuluttajien tekemät panostukset suomalaiseen designiin tukevat samalla suomalaista työllisyyttä: muotoilun ja laajemmin katsottuna aineettoman ja korkeaa osaamista vaativan työn työllistävä vaikutus Suomessa on merkittävä, hän jatkaa.

Suomalaista muotoilua edustavat tuotteet miellyttivät tutkimukseen vastanneista erityisesti naisia, jotka suosivat tuttuja brändejä, kuten Kalevala korua, Iittalaa ja Marimekkoa, tasaisesti miehiä enemmän. Miehillä sen sijaan oli yksi selvä suosikki ylitse muiden.

– Miehet tuntuvat arvostavan käytännöllisyyttä, sillä miesvastaajista 11 prosenttia paketoisi matkaan Fiskarsin tuotteen. Naisvastaajista tämän vaihtoehdon valitsi vain kaksi prosenttia, Eljala summaa.

Kymmenen kärki – mitä lahjaksi ulkomailla asuvalle ystävälle?

1. Ruisleipää (15 %)
2. Pienyrittäjän designtuote (12 %)
3. Salmiakkia (10 %)
4. Suklaata (9 %)
5. Kalevala-koru (8 %)
6. Fiskarsin tuote (6 %)
7. Iittalan tuote (5 %)
8. Marimekon tuote (5 %)
9. Muumi-tuote (5 %)
10. Musiikkia (4 %)

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja jatkuu vuonna 2015.

Lähde: Suomalaisen Työn Liitto

Lue myös:

    Uusimmat