Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruisleipää ja designia – mitä kaikkea suomalainen lähettää ulkomaille

Lehtikuva
Julkaistu 26.11.2014 12:54

MTV LIFESTYLE

Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta minkä suomalaisen tuotteen he lähettäisivät ulkomailla asuvalle ystävälle, keräsi ruisleipä äänistä 15 prosenttia.

– Ruisleivän nostivat suosikkituotteekseen niin miehet kuin naisetkin. Se mielletään suomalaisuuden symboliksi, minkä takia ruisleivällä ehkä halutaan muistaa juuri ulkomailla oleilevaa ystävää. Ruisleivän merkitys suomalaisille nousi esiin myös kesällä, jolloin se valittiin suomalaisuutta parhaiten kuvaavaksi elintarvikkeeksi, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Tutkimuksessa kärkisijoille nousi toinenkin perinteinen suomalaisherkku, salmiakki, joka keräsi kolmanneksi eniten eli 10 prosenttia äänistä. Ruisleivän ja salmiakin väliin kiilasi suomalainen design (12 prosenttia) ja neljänneksi eniten ääniä keräsi suklaa (9 prosenttia).

Suomalainen luottaa klassikoihin

Suomalaisella muotoilulla on tutkimustulosten kärkikymmenikössä vahva edustus, sillä pienyrittäjän design-tuotteen lisäksi joukkoon nousivat myös Kalevala korun, Fiskarsin, Iittalan ja Marimekon tuotteet.

– Tulos on tänä aikana erityisen ilahduttava lahjakkaille, pienille design-yrittäjille, jotka edustavat uniikkia, persoonallista ja vastuullistakin muotoilua. Se antaa toivoa perustaa uusia design-alan yrityksiä, sillä kuluttajien asenteet pienyrittäjän designia kohtaan ovat nyt selvästi otolliset, toteaa Design from Finland -merkin Brand Manager Suomalaisen Työn Liitosta.

Rilla Engblom

– Kuluttajien tekemät panostukset suomalaiseen designiin tukevat samalla suomalaista työllisyyttä: muotoilun ja laajemmin katsottuna aineettoman ja korkeaa osaamista vaativan työn työllistävä vaikutus Suomessa on merkittävä, hän jatkaa.

Suomalaista muotoilua edustavat tuotteet miellyttivät tutkimukseen vastanneista erityisesti naisia, jotka suosivat tuttuja brändejä, kuten Kalevala korua, Iittalaa ja Marimekkoa, tasaisesti miehiä enemmän. Miehillä sen sijaan oli yksi selvä suosikki ylitse muiden.

– Miehet tuntuvat arvostavan käytännöllisyyttä, sillä miesvastaajista 11 prosenttia paketoisi matkaan Fiskarsin tuotteen. Naisvastaajista tämän vaihtoehdon valitsi vain kaksi prosenttia, Eljala summaa.

Kymmenen kärki – mitä lahjaksi ulkomailla asuvalle ystävälle?

1. Ruisleipää (15 %)
2. Pienyrittäjän designtuote (12 %)
3. Salmiakkia (10 %)
4. Suklaata (9 %)
5. Kalevala-koru (8 %)
6. Fiskarsin tuote (6 %)
7. Iittalan tuote (5 %)
8. Marimekon tuote (5 %)
9. Muumi-tuote (5 %)
10. Musiikkia (4 %)

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja jatkuu vuonna 2015.

Lähde: Suomalaisen Työn Liitto

Lisää aiheesta:

Näiden tuotteiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisissa ruokakaupoissaNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäFazer kajoaa jälleen suosikkileipäpussiin – nyt saatat törmätä tällaisiin ReissumiehiinTässä on Suomen suosituin pulla, ja se ostetaan yllättäen kaupan paistopisteeltä: "Selvä ykkönen"Tutkimus paljasti: Jouluruoka on suomalaisille jopa perheen kanssa vietettyä aikaa tärkeämpää – tässä ovat joulupöydän ehdottomat ykkösetMertta keksi Sahalahdella mullistavan ruoan yli 60 vuotta sitten: Nyt sillä on järjetön miljoonamyynti – syötkö sinäkin?
MatkailuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • ti19:21
    Perhe

    Wenla asuu lapsensa kanssa puolet vuodesta poissa kotoa – "Ei muuta kuin vauva kainaloon ja menoksi"

  • 2.11.13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 2.11.10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena

  • 2.11.09:29
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja huolestui: Minne katosi yksi asukas?

  • 1.11.17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt