Roskista innostuneet saivat aikaan viraali-ilmiön – tätä haastetta suositellaan esimerkiksi "kaikille tylsistyneille teineille"

Kaija ja Ilkka Erkkilä ovat keränneet yli 750 000 tupakantumppia 0:30
Kaija ja Ilkka ovat keränneet yli 750 000 tupakantumppia ja paljon muuta luontoon päätynyttä roskaa.

Ihmiset ympäri maailman innostuivat viime viikonloppuna keräämään roskia #trashtag-viraalihaasteen ansiosta, uutisoivat yhdysvaltalaismediat kuten Time sekä BuzzFeed.

Alun perin ulkoilutarvikkeita myyvän UCO-yrityksen vuonna 2015 lanseeraama kampanja on saanut reilu kolmisen vuotta myöhemmin uutta tuulta purjeisiinsa. #Trashtag Project -nimellä kulkenut kampanja sai sosiaalisessa mediassa yksinkertaistetun muodon #trashtag. Idea on edelleen sama: pitää luonto kauniina ja puhtaana keräämällä ympäristöön heitettyjä roskia.

Jo kertaalleen unohdettu kampanja heräsi henkiin lauantain ja sunnuntain aikana, kun ihmiset alkoivat jakaa ennen ja jälkeen kuvia roskista putsaamistaan alueista Instagramissa, Redditissä ja Twitterissä.

Kuvien yhteydessä ihmiset kehottivat kanssaeläjiään etsimään roskaantuneita paikkoja, jotka tarvitsevat siivoamista, ja jakamaan kuvan lopputuloksesta. Esimerkiksi Baxxo-käyttäjän Redditissä yli 141 000 tykkäystä kerännyt kuva suosittelee haastetta ”kaikille tylsistyneille teineille”.

Moni otti neuvosta vaarin

Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Teinejä tai ei, moni otti neuvosta vaarin, ja sosiaalinen media alkoi täyttyä kuvista, joissa ihmiset poseeraavat roskapussien kanssa. Kuvien runsaus ja roskien määrä alleviivaavat, kuinka roskaantunut maailma on Yhdysvalloista Venäjälle ja Venäjältä Thaimaahan.

Jätettä löytyy niin teiden varsilta, rannoilta, naapurustoista, heinikoista, metsistä... käytännössä mistä vain. Kampanjalle voikin nähdä olevan tarvetta.

 

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

Hieman vastaavanlainen kampanja on viime vuonna villinnyt plogging, niin sanottu roskajuoksu. Siinä ideana on poimia roskia hölkkälenkin yhteydessä.

Lähteet: Time, BuzzFeed

Lue myös:

    Uusimmat