Ihmiset ympäri maailman innostuivat viime viikonloppuna keräämään roskia #trashtag-viraalihaasteen ansiosta, uutisoivat yhdysvaltalaismediat kuten Time sekä BuzzFeed.
Alun perin ulkoilutarvikkeita myyvän UCO-yrityksen vuonna 2015 lanseeraama kampanja on saanut reilu kolmisen vuotta myöhemmin uutta tuulta purjeisiinsa. #Trashtag Project -nimellä kulkenut kampanja sai sosiaalisessa mediassa yksinkertaistetun muodon #trashtag. Idea on edelleen sama: pitää luonto kauniina ja puhtaana keräämällä ympäristöön heitettyjä roskia.
Jo kertaalleen unohdettu kampanja heräsi henkiin lauantain ja sunnuntain aikana, kun ihmiset alkoivat jakaa ennen ja jälkeen kuvia roskista putsaamistaan alueista Instagramissa, Redditissä ja Twitterissä.
Kuvien yhteydessä ihmiset kehottivat kanssaeläjiään etsimään roskaantuneita paikkoja, jotka tarvitsevat siivoamista, ja jakamaan kuvan lopputuloksesta. Esimerkiksi Baxxo-käyttäjän Redditissä yli 141 000 tykkäystä kerännyt kuva suosittelee haastetta ”kaikille tylsistyneille teineille”.