Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Renkaat usein syynä henkilöliikenteen kuolonkolareihin

Julkaistu 01.09.2015 13:32
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Rengasonnettomuuksien määrät ovat vähentyneet viime vuosina. Siitä huolimatta renkaat ovat riskitekijänä yli 14 prosentissa kuolonkolareissa.

Suomessa on tapahtunut vuosina 2000-2013 yhteensä 3004 kuolonkolaria. Näistä 429 tapauksessa on arvioitu olleen jokin rengasriski. Vuonna 2013 kuolemaan johtaneita rengasonnettomuuksia tapahtui 13, mikä on alle puolet 2000-luvun keskiarvosta. Erityisesti talvikeleillä sattuneet onnettomuudet ovat vähentyneet.

– Rengasturvallisuus näyttäisi kohentuneen onnettomuustilastojen valossa, mutta liikenteessä on edelleen paljon huonokuntoisia renkaita, kommentoi Autorengasliiton kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen.

Lähes puolet yksittäisistä rengasriskeistä johtuu huonokuntoisista renkaista, vajaa kolmannes sopimattomasta rengastuksesta ja 13 prosenttia vääristä rengaspaineista.

Kokonaisuudessaan Suomessa käytössä oleva onnettomuustutkinta on kansainvälisellä mittakaavalla ainutlaatuinen. Eri alan ammattilaisista koostuva tutkijalautakunta selvittää kaikkien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syyt. Näistä karttuvien tietojen mukaan pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta. Onnettomuuksista puhuttaessa on hyvä muistaa, että 99 prosentissa kuolonkolareista on joko välittömänä tai taustariskinä inhimillinen tekijä.

Renkaiden kuntoa valvotaan taas ensi viikolla perinteisellä Rengasratsia-kampanjalla. Tämän vuoden kampanja on tiedotuspainotteinen ja autoilijan oma vastuu kuntoseurannasta korostuu. Renkaiden kannattaakin tarkistaa ja kelien viiletessä asettaa ilmanpaineet kohdilleen ennen syksyn märkiä kelejä.

Lisää aiheesta:

Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"Kiinnostava havainto: Kitkarenkailla ajetaan paljon vähemmän kuolonkolareita kuin voisi kuvitella – tässäkö selitys?Perjantai on paha päivä liikenteessä – erityisesti marraskuussaSuomalaisten kolarit tutkittiin: Tämä on todennäköisin aika, paikka ja tapa mällätä"Neuvontahenkiset" rengasratsiat alkavatLiian kovat nopeudet ja turhat riskit koituvat motoristien kuolemaksi
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian