Mainos

Renkaan ostaja voi vaatia hyvitystä harhaanjohtavasta markkinoinnista

1:44

Nokian Renkailla ajelevilla autoilijoilla saattaa pian olla oikeus hyvityksiin. Kuluttajaviranomaisen mukaan viilattuja testituloksia ei nimittäin saa käyttää rengasmainonnassa.

Nokian Renkaat on hyödyntänyt näkyvästi markkinoinnissaan hyvää menestystään rengastesteissä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen sanoo, että renkaita ostaneet voinevat vaatia hyvitystä virheen perusteella.

– Jos testituloksia käytetään markkinoinnissa, silloin on selvää, että niiden täytyy olla totuudenmukaisia ja luotettavia. Toisaalta taas, jos markkinoinnissa annetaan tavaran ominaisuuksista sellaista tietoa, joka ei pidä paikkaansa, silloin siinä tuotteessa on virhe ja kuluttajalla on oikeus tietynlaiseen hyvitykseen. Riippuu tapauksesta, millainen se hyvitys on. Asiaa voi arvioida viime kädessä kuluttajariitalautakunta, Väänänen kertoo.

Mediasta huijausjupakkaa seurannut Väänänen kommentoi asiaa yleisellä tasolla. Kuluttajansuojalaki lähtee siitä, että jos tuotteessa on virhe, myyjällä on ensisijaisesti oikeus virheen korjaukseen.

– Käytännössä se tarkoittasi, että annetaan uudet renkaat, koska itse rengasta ei ehkä voi korjata. Jos tämä ei tule kysymykseen, sitten on oikeus hinnan alennukseen tai viime kädessä kaupan purkuun. Hyvitys riippuu esimerkiksi siitä, milloin renkaat on ostettu ja kauanko ne ovat olleet käytössä.

Väänäsen mukaan asiaan voi kuitenkin liittyä ongelmallisia näyttökysymyksiä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto seuraa asiaa ja arvioi, onko aihetta toimiin.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.