Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!

Julkaistu 21.04.2017 18:04

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Voiko kitkarenkaan ajaa loppuun kesärenkaana?

Vastaus: Moni autoilija punnitsee näin keväällä, hankkisiko uudet kesärenkaat vai ajaisiko kesän jo valmiiksi alla olevilla kitkarenkailla.

Talvirenkaat ovat talvirenkaita

Talvirenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön. Niiden valmistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota talvirenkaille tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten jää- ja lumipitoon. Yleensä hyvän jää- ja lumipidon saavuttaminen tapahtuu märkäpito-ominaisuuksien kustannuksella. Talvirengas lähteekin vesiliirtoon huomattavasti kesärengasta alhaisemmassa nopeudessa.

Myös talvirenkaan käytös kesäisessä äkkitilanteessa, kuten nopeassa väistössä, saattaa yllättää kuljettajan. Sellaista rengasta, joka toimisi erinomaisesti sekä kylmissä talvisissa olosuhteissa että lämpimissä ja kesäisissä olosuhteissa, ei ole olemassa.

Räjähdysvaara

Talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selkeästi pehmeämpi ja voimakkaammin lamelloitu. Pyöriessään se tuottaa ja varastoi runkoonsa lämpöä kesärengasta enemmän – erityisesti ajettaessa suunniteltua käyttötarkoitusta lämpimämmissä olosuhteissa. Pahimmillaan tämä kuumeneminen voi aiheuttaa renkaan eri komponenttien irtoamisen toisistaan, jolloin rengas saattaa äkillisesti räjähtää.

Talvikäyttöön suunnitellut, tiheät lamellit myös murenevat helposti kesäkäytössä. Tästä aiheutuu epämukavaa tärinää, värinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton hallintaan ja matkustusmukavuuteen.

Uusi ajoissa – kuluta tasaisesti

Hanki kesärenkaiksi kesärenkaat. Lain vaatima minimiurasyvyys 1,6 millimetriä on aivan liian vähän. Renkaat tulisi uusia, jos kulutuspintaa on jäljellä alle 4 millimetriä. Sen jälkeen renkaan vedenpoistokyky romahtaa olennaisesti ja vesiliirron riski kasvaa.

Ihanne olisi, että auton alla oleva rengassarja olisi mahdollisimman tasalaatuinen. Renkaat saa pidettyä tasalaatuisina ajamalla rauhallisesti ja huolehtimalla, että ohjauskulmat on oikein säädetty ja rengaspaineet ovat suositusten mukaiset.

Renkaiden paikkaa auton alla kannattaa vaihtaa kausivaihtojen yhteydessä niin, että asentaa edellisen kesän eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen muuttamatta renkaan pyörimissuuntaa. Paljon ajavan kannattaa harkita tätä toimenpidettä myös ajokauden aikana.

Mikäli autossa on kaksi selkeästi kuluneempaa rengasta, on paremmat renkaat asennettava auton vetotavasta riippumatta aina takapäähän. Jos renkaat asennetaan ohjeistuksen vastaisesti eli selkeästi huonommat auton takapäähän, murtuu pito ajossa ensin takapäästä. Tällöin auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on siis vastaava kuin vauhdissa nykäisisi takarenkaisiin vaikuttavasta seisontajarrusta.

Kesäkäytön jälkeen piloilla

Jos kitkarenkailla on kaikesta varoittelusta huolimatta ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina. Kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat heikentäneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi ja rengas on käytännöllisesti katsoen piloilla. 

teppoboxi

***

6:20Näillä vinkeillä onnistut renkaanvaihdossa

Lisää aiheesta:

Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapaHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Älä anna talven yllättää: Näin pidät talvirenkaasi kunnossaTalvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?Miten erottaa kitkarenkaat kesärenkaista?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa