Rengaspomo taustoittaa Kalle Rovanperän ällistyttävää temppua: yksi erikoistaito pisti silmään jo vuosia sitten – "Minulle se ei ole enää mikään uutinen"

Kalle Rovanperä on hämmästyttänyt Kreikan MM-rallin seuraajia tekemällä muiden mielestä väärällä rengasvalinnalla hämmästyttävän kovia aikoja.

Lauantaiaamuna Rovanperä teki rallin seitsemännelle erikoiskokeelle pohjat ajettuaan kahdella kovalla ja kahdella pehmeällä renkaalla. Neljällä pehmeällä renkaalla ajanut Hyundain Ott Tänak hävisi 5,6 sekuntia, kolmella pehmeällä ja yhdellä kovalla ajanut tallikaveri Sébastien Ogier 12,8 sekuntia.

Ogier uumoili ennen Rovanperän vetoa, että neljä pehmeää rengasta olisi oikea valinta, mutta Rovanperä osoitti tämän arvion vääräksi – ainakin omalta kohdaltaan.

Seitsemännen ek:n jatkoksi Rovanperä teki samaisella lauantaiaamuna valitulla rengaspaketilla pohjat myös kahdeksannelle, yhdeksännelle ja kymmenennelle erikoiskokeelle.

Sunnuntaiaamuna Rovanperä suoastaan tyrmäsi Tänakin ja Ogierin13. ek:lla – ja taas erilaisella rengastuksella, jota Ogier piti olosuhteisiin nähden täysin vääränä. Rovanperä ajoi lauantain tavoin kahdella kovalla ja kahdella pehmeällä renkaalla. Ogierin ja Tänakin valinnat olivat niin ikään täysin lauantain kaltaiset.

– Väärä rengasvalinta, ehdottomasti. Pehmeät olisivat olleet oikeat renkaat. Emme saaneet tietoa, että täällä sataisi, Ogier sanoi ennen Rovanperän vetoa.

Ja sitten Rovanperä löi "ehdottoman väärällä" rengasvalinnalla Tänakin 14,1 sekunnilla ja Ogierin 28,0 sekunnilla.

Rengasvalmistaja Pirellin rallipomo Terenzio Testoni  oli pian 13. ek:n jälkeen WRC All Live -lähetyksessä selvittämässä, miten Rovanperä voi olla kovalla renkaalla näin paljon muita nopeampi.

– Jos Kallelle olisi laittanut asfalttirenkaan, hän olisi ollut silti nopein! Testoni vitsaili.

– Hän tekee todella, todella hyvää työtä, mutta minulle se ei ole enää mikään uutinen. Kalle on ollut aina erittäin nopea, kun pitoa on vähän. Muistan sen jo niiltä ajoilta, kun hän ajoi Italian rallisarjaa.

Rovanperä oli Italiassa vuosina 2016–2017 opettelemassa asfalttiajamisen saloja.

Testoni on jo aiemmin viikonloppuna kertonut, että Kreikassa ero kovan ja pehmeän renkaan suorituskyvyssä ei ole niin iso kuin monet kuvittelevat, mutta toisaalta kaikki riippuu myös siitä, miten autoa ajaa.

– Kun ottaa huomioon tien pinnan ja sen, että lämpötilat eivät ole kovin alhaiset, ero kovan ja pehmeän välillä ei ole iso. Kyse on kompromissista auton ja kuljettajan tunteen välillä.

Lämpimissä olosuhteissa kovakin rengas on helpompi saada oikeaan lämpötilaan.

– On kaksi osatekijää: Yksi on auto. Eri tallien autot ovat täysin erilaisia keskenään. Toinen on ajotyyli, ja Kallen ajotyyli on aggressiivinen renkaille. Se on syy sille, että hän pystyy hallitsemaan kovan renkaan.

– Olen tuntenut hänet vuosia. Hänen täytyy ajaa kovalla renkaalla, koska varsinkin eturenkaat ovat hänen käytössään kovilla. Jos katsoo edellisen kisan renkaita Toyota-kuljettajien osalta, Kallen renkaat olivat kuluneet eniten. Pehmeät ovat liian pehmeät hänelle.

Lue myös:

    Uusimmat