Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan remontti- ja korjauspalveluita tarjotaan koteihin yhä enemmän. Erityisesti kotonaan asuvat eläkeläiset ovat saattaneet joutua remonttifirmojen aggressiivisen mainonnan kohteiksi. Lauri Malk sai viime hetkellä peruttua omakotitaloonsa suunnitellun putkiremontin, joka piti remonttifirman painostuksen takia päättää nopeasti ja olisi tullut vieläpä kalliiksi.
LVI-remontteja tekevä yritys oli ottanut Lauri Malkiin yhteyttä puhelimitse ja firmasta tuli nuorehko mies käymään.
– Hän esiintyi kaikin tavoin oikein fiksusti ja vaikutti asiantuntevalta. Itse en ollut paneutunut putkiasioihin ennakkoon juurikaan, joten hän sai minut vakuuttuneeksi remontin tarpeellisuudesta vilkaistessaan talon kuumavesisäiliötä ja siihen liittyviä putkia.
Malk vakuuttui myös myyjan muista parannusehdotuksista.
– Hänellä oli kaiken kaikkiaan hyviä ideoita putkien vetämisestä talon eri puolilla. Jälkikäteen kuitenkin ihmettelin tätä kaikkea, sillä teimme perusremontin 1984 valmistuneeseen taloomme 2000-luvun alussa ja tuolloin vaihdoimme kuumavesisäiliön ja siihen liittyvät putket uuteen, Lauri Malk kuvailee MTV Uutisille.
Remontin hinta ja nopea aikataulu ihmetyttivät
Kaiken lisäksi remontin hinta soitteli Lauri Malkin hälytyskelloja.
– Hän ei eritellyt hintaa mitenkään, vaan vetosi siihen, että tietää kokemuksesta remontin hinnan. Mies myös ehdotti pankin osamaksua remontin maksamiseksi, jolloin korko olisi nostanut hintaa reilusti.
Muutaman puhelun jälkeen myyjä vieläpä ehdotti remontin alkamista alle viikon sisään, sillä firman jokin ennalta sovittu remontti oli peruuntunut.
