Reilua kauppaa

Tällä viikolla vietetään Reilun kaupan viikkoa. Teemaviikolla puhutaan erityisesti Reilun kaupan teestä ja ananaksesta. Jälkimmäinen on uutuus, joka tulee K-kauppoihin perjantaina. Muita myynnissä olevia Reilun kaupan tuotteita ovat kahvi, banaani, kaakao, suklaa, hunaja ja sokeri.

Hesburger-pikaruokaketju ottaa omalta osaltaan kantaa oikeudenmukaiseen kaupankäyntiin. Ketju alkaa perjantaina tarjoilla asiakkailleen Reilun kaupan teetä. Reilun kaupan viikkoa on vietetty kaksi kertaa vuodessa syksystä 1999 lähtien.

Viikon tavoitteena on tehdä tunnetuksi Reilun kaupan järjestelmää ja tuotteita sekä kertoa, miten järjestelmä parantaa kehitysmaiden viljelijöiden ja heidän perheidensä elämää.

Reilut tuotteet käyvät kaupaksi

Suomalaiset ostivat Reilun kaupan tuotteita viime vuonna viidenneksen enemmän kuin vuonna 2001. Parhaiten meille maistuivat banaanit, joita ostettiin viime vuonna 2,5 miljoonaa kiloa. Määrä on noin viisi prosenttia koko Suomen banaanikaupasta.

Kahvihampaan kolotusta paikattiin Reilulla kahvilla vuonna 2002 yli 12 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Esimerkiksi Suomen seurakunnista joka toisessa juodaan Reilun kaupan kahvia.Rahassa mitattuna Reilun kaupan tuotteita myytiin Suomessa viime vuonna 8 miljoonan euron arvosta.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen mukaan tämä tarkoittaa, että kehitysmaiden viljelijät saivat Reilun kaupan ansiosta suomalaisilta noin 1,3 miljoonaa euroa enemmän rahaa kuin jos olisivat myyneet tuotteensa paikallisille välittäjille.

Reilun Kaupan merkkijärjestelmä on käytössä 17 maassa. Näissä maissa reilua kauppaa käytiin viime vuonna yhteensä 260 miljoonalla eurolla. Reilun kaupan tuotteiden viljely tuo elannon noin 900 000 kehitysmaan viljelijälle. Kun mukaan lasketaan heidän perheensä, Reilu kauppa tuo toimeentuloa noin 5 miljoonalle kehitysmaan asukkaalle.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat