Red Bullilta myönnetään vihdoin: Renault’n painostaminen oli tahallista provosointia – ja sen tulokset huonoja

Neljän maailmanmestaruuden jälkeen hybridimoottorien aikakaudella alamäkeen lähtenyt yhteistyö Red Bullin tahalliseen ja haitalliseen nokitteluun moottorivalmistajansa Renault’n kanssa, myöntää brittiläis-itävaltalaisen tiimin tekniikkapomo Adrian Newey.

Red Bull vaihtoi täksi kaudeksi japanilaisen Hondan moottoreihin. Puheet uudesta voimanlähteestä ovat olleet varsin kauniita, vaikka aiempina vuosina tiimistä kritisoitiin silloista moottorivalmistajaa hyvin nopeasti ongelmien ilmettyä.

Auton pääsuunnittelija Adrian Newey myöntää, että menestyksen puute johti julkiseen arvosteluun, joka tulehdutti välit lopullisesti.

– Rehellisesti sanottuna se oli pitkä avioliitto, josta eron ottaminen vei aikaa, ja me aloimme kritisoida moottoria mediassa, Newey myöntää F1-toimittaja Natalie Pinkhamin podcastin vieraana.

– Yritimme saada Renault’ta tekemään töitä kunnolla – tai lähtemään. Se myrkytti välimme, Newey jatkaa myöntäen toimintatavan epäammattimaiseksi.

Taktiikka ei toiminut, ainakaan tulosten parantamiseksi. Lopulta Renault otti yhteistyökumppanikseen McLarenin, mikä työnsi Red Bullia etsimään muita vaihtoehtoja. Myös Renault’n tehdastiimin nykyisen pomon Cyril Abiteboulin tulo moottoritoimittajan ykkösmieheksi oli yksi askel eroamisen tiellä.

– Renault Motorsportissa tapahtui muutoksia johtoportaassa, ja se muutti asenteita. Viimeinen vuosi, ellei jopa kaksi, olivat epäonnistunutta avioliittoa, Newey tunnustaa.

Lue myös:

    Uusimmat