Ravintolayhtiö NoHo Partnersista kerrotaan STT:lle, että noin kymmenesosa ravintoloihin ostetuista lahjakorteista jää käyttämättä.
Ravintolalahjakortin käyttämättä jättäminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Ravintolan tilille siis.
Käyttämättömien lahjakorttien kate on kaikille myyjille erinomainen. Suomessa yli 200:aa ruoka- ja viihderavintolaa pyörittävän NoHo Partnersin kaupallinen johtaja Henri Virlander painottaa silti, että ravintoloiden lahjakorttien myymisessä tavoitteena on nimenomaan saada ihmiset käyttämään ne.
– En näkisi, että ravintoloiden lahjakorteilla tavoiteltaisiin kannattavuuden maksimointia. Mieluummin niin, että tullaan syömään ja ostetaan sitten lisää kuin että ei tulla lainkaan, hän sanoo.
Lahjakortti käytetään lähes aina
Virlander laski STT:n pyynnöstä, miten suurta osaa ravintolalahjakorteista ei käytetä. Pandemian aikaan osuus oli korkeimmillaan jopa viidennes. Niin kutsuttuna normaaliaikana noin kymmenen prosenttia NoHon ravintoloihin ostetuista lahjakorteista jää lunastamatta.
STT kysyi asiaa myös satoja sekä uniikkeja että ketjuihin kuuluvia ravintoloita pyörittävältä Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalta eli SOK:lta. SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm sanoo, että käyttämättömien lahjakorttien osuus on erittäin pieni.
S-ryhmän lahjakortit ovat kuitenkin ravintola-alalla siitä poikkeuksellisia, että ne käyvät yli 450 ravintolassa ja yhteensä 1 500 toimipaikassa. Käytännössä lahjakortin lunastaminen ei siis edellytä ajan löytämistä ravintolaillalliselle, vaan kortin voi käyttää vaikkapa lenkkariostoksilla Prismassa.
