Ravintolalahjakortin käyttämättä jättäminen kasvattaa ravintoloiden pankkitiliä

Ravintolayhtiö NoHo Partnersista kerrotaan STT:lle, että noin kymmenesosa ravintoloihin ostetuista lahjakorteista jää käyttämättä.

Ravintolalahjakortin käyttämättä jättäminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Ravintolan tilille siis.

Käyttämättömien lahjakorttien kate on kaikille myyjille erinomainen. Suomessa yli 200:aa ruoka- ja viihderavintolaa pyörittävän NoHo Partnersin kaupallinen johtaja Henri Virlander painottaa silti, että ravintoloiden lahjakorttien myymisessä tavoitteena on nimenomaan saada ihmiset käyttämään ne.

– En näkisi, että ravintoloiden lahjakorteilla tavoiteltaisiin kannattavuuden maksimointia. Mieluummin niin, että tullaan syömään ja ostetaan sitten lisää kuin että ei tulla lainkaan, hän sanoo.

Lahjakortti käytetään lähes aina

Virlander laski STT:n pyynnöstä, miten suurta osaa ravintolalahjakorteista ei käytetä. Pandemian aikaan osuus oli korkeimmillaan jopa viidennes. Niin kutsuttuna normaaliaikana noin kymmenen prosenttia NoHon ravintoloihin ostetuista lahjakorteista jää lunastamatta.

STT kysyi asiaa myös satoja sekä uniikkeja että ketjuihin kuuluvia ravintoloita pyörittävältä Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalta eli SOK:lta. SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm sanoo, että käyttämättömien lahjakorttien osuus on erittäin pieni.

S-ryhmän lahjakortit ovat kuitenkin ravintola-alalla siitä poikkeuksellisia, että ne käyvät yli 450 ravintolassa ja yhteensä 1 500 toimipaikassa. Käytännössä lahjakortin lunastaminen ei siis edellytä ajan löytämistä ravintolaillalliselle, vaan kortin voi käyttää vaikkapa lenkkariostoksilla Prismassa.

Lindholm kertoo uskovansa, että jos lahjakortin antaa esimerkiksi ravintolaketju Amarillon kuorissa, moni saaja käyttää sen juuri siellä siitä huolimatta, että kortti olisi käypää valuuttaa muuallakin.

Elämyksellisyys kiinnostaa

NoHolla lahjakorttien suosio on kasvanut viime vuosina. Yhtiö ei halua kertoa tarkkoja lukuja, mutta Virlander valottaa trendiä kertomalla, että lahjakortin keskimääräinen summa on noussut vuoden 2019 jälkeen yli viidenneksellä. Keskiostos on tällä hetkellä yli sata euroa.

Samoin kappalemäärässä kasvua on tullut pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna noin 25 prosenttia. Suosio tarkoittaa, että lahjakorttimyynnillä alkaa olla Virlanderin mukaan "jonkinlainen merkitys" yksittäisten ravintoloiden liiketoiminnalle, vaikka kortti- ja käteislaskutus onkin edelleen selkeästi ykkönen.

SOK:n Lindholm sanoo, että keskimäärin ravintolalahjakortit ovat arvoltaan 50–100 euroa. Hänen mukaansa merkittävää kasvua myynnissä ei ole, vaikka pandemian aikana pieni hyppäys nähtiinkin.

– Sellainen ilmiö on nähtävissä varsinkin pandemian jälkeen, että elämys- ja kokemuslahjakorttien tärkeys asiakkaille on kasvanut. Ravintolalahjakorttejakin myydään varmasti taas tänä jouluna ihan mukava määrä.

Onko NoHolla havaittu keskisumman kasvu seurausta inflaatiosta, eli tarvitseeko ostajan kaivaa kuvetta entistä syvemmältä hintojen nousun vuoksi? Virlander arvelee syyksi ennemminkin sitä, että rahasummaan perustuvien lahjakorttien lisäksi lahjaksi ostetaan enenevässä määrin valmiita menupaketteja ja niiden rinnalle viinipaketteja, jotka voivat olla hyvinkin arvokkaita.

Osa NoHon lahjakorteista on euromääräisiä yleislahjakortteja, joilla voi maksaa missä tahansa konsernin ravintolassa. Toinen vaihtoehto on ostaa kortti tiettyyn paikkaan tai tiettyyn menuun. Virlander sanoo monien haluavan antaa lahjaksi nimenomaan elämyksen jossakin tietyssä fine dining -paikassa.

Vanhentuneella kortilla turha yrittää

Sekä SOK:lta että NoHolta kerrotaan, että lahjakorttiostoksissa näkyvät tavanomaiset lahjasesongit, kuten joulu, kevään valmistujaiset sekä äitien- ja isänpäivä. Lisäksi ostoskampanja Black Friday aiheuttaa Virlanderin mukaan ostopiikin.

Entä jos lahjakortti unohtuu joulukorttien väliin ja löytyy vasta voimassaolon jo päätyttyä? Yrittävätkö ihmiset maksaa ravintoloissa vanhentuneilla lahjakorteilla tai vaatia voimassaoloaikaan jatkoa?

Virlander arvelee, että tällaista kyllä tapahtuu. Maksuvälineeksi vanhentunut lahjakortti ei kuitenkaan enää kelpaa, sillä hänen mukaansa ravintola ei välttämättä saa selville, onko vanhentunut kortti jo käytetty.

Esimerkiksi pandemian aikaisten ravintolasulkujen vuoksi voimassaoloaikoja pidennettiin laajalti, mutta tavallisissa oloissa vanhentunut lahjakortti ei kelpaa maksuvälineenä selittelyistä huolimatta. Virlander kertoo, että joissakin tapauksissa yksittäisen lahjakortin voimassaoloaikaa on voitu jatkaa, jos syy on ollut poikkeuksellisen painava ja asiakkaasta riippumaton. Hän kuitenkin painottaa tämän olevan erittäin harvinaista.

SOK:n Lindholm sanoo, ettei hän ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa lahjakorttia olisi yritetty käyttää kahden vuoden voimassaolon umpeuduttua. Maksamiseen vanhentunut lahjakortti ei kelpaa.

Lue myös:

    Uusimmat