Mediakenttää ravistelee tuima turbulenssi. Perinteiset väylät kamppailevat uusien ja notkeiden tiedonvälitysmuotojen kanssa. Katsojaystävälliset suoratoistopalvelut ja salamannopeasti tapahtumiin reagoivat, usein vieläpä ilmaiset nettilehdet ja uutispalvelut nakertavat television ja printtimedian suosiota. Kilpailu kuluttajista on armotonta.
Uusi sukupolvi kokee tv:n ja painetut lehdet ankeiksi ja kankeiksi. Viihde, urheilu, kulttuuri ja tieto halutaan nauttia tuoreena ja paikkaan katsomatta. Ne halutaan nauttia omilla, ei ohjelmapäällikköjen ja päätoimittajien ehdoilla. Älypuhelin on monen modernin kuluttajan televisio, kirjat ja lehdet yhdessä laitteessa.
Vaikka katsoja- ja lukijaluvut laskussa ovatkin, perinteinen media on edelleen valtava mielipidevaikuttaja. Asetelma voi näyttää viiden tai kymmenen vuoden päästä tyystin erilaiselta.
Nyt on kuitenkin nyt.
Sen vuoksi IS Ravien viime viikon uutinen hätkähdytti. Siinä väläytettiin käynnissä olevien raviohjelmien tv-sopimusneuvottelujen tiimoilta vaihtoehtoa, että: ”Vuosikymmeniä jatkunut perinteinen lauantain ravilähetys on tullut tiensä päähän valtakunnan pääkanavilla”.
Raviurheilun koti oli pitkään Ylellä. Viestintävirasto kuitenkin kielsi sponsoroitujen ohjelmien lähetyksen verovaroin rahoitetuilla kanavilla. Näin ravilähetykset seilasivat vuoden 2015 alussa MTV:n satamaan.
Nyt voi käydä siis niin, ettei raveilla ole Veikkauksen vedonlyöntikytkösten vuoksi sijaa Ylellä eikä Maikkarikaan enää halua tehdä ohjelmakarttaan tilaa lajin lähetyksille ilman ulkopuolista rahoitusta.
Toki on olemassa pienempiäkin tv-kanavia, mutta mikäli ravilähetykset siirtyvät niiden huomaan, on kyseessä joka tapauksessa katsojamääriin nähden askel alaspäin. Ja edelleen tarvitaan rahoittajaa raviohjelmille.

