Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Raportti: Viittomakielen opetuksessa puutteita Suomessa

Puutteita havaittiin opetustuntien määrässä, opettajien koulutuksessa ja videoinnin hyödyntämisessä opetuksessa.
Puutteita havaittiin opetustuntien määrässä, opettajien koulutuksessa ja videoinnin hyödyntämisessä opetuksessa.
Julkaistu 12.02.2016 12:31

MTV UUTISET - STT

Viittomakielen opetuksessa on puutteita, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen viittomakielen perusopetusta koskevasta raportista.  

Puutteita havaittiin opetustuntien määrässä, opettajien koulutuksessa ja videoinnin hyödyntämisessä opetuksessa.  

Arviointiryhmä pitää huolestuttavana esimerkiksi sitä, että vain harvalla viittomakielen opettajalla on viittomakielen aineenopettajan pätevyys.  

Viittomakieltä opetetaan äidinkielenä kolmessa yläkoulussa Suomessa. Arviointiin osallistui 19 oppilasta yleis- ja erityisopetuksesta.   

Raportin mukaan opettajat olivat hyvin motivoituneita opettamaan viittomakieltä, mutta hyvien oppimistulosten saavuttamista vaikeuttivat eniten oppimateriaalin niukkuus ja laatu sekä liian vähäinen opetustuntimäärä.  

Oppilaiden asenteet viittomakieltä kohtaan olivat pääosin myönteisiä. Tyttöjen asenteet oppimiseen olivat myönteisempiä kuin poikien. Pojat kuitenkin menestyivät mittauksessa tyttöjä paremmin lähes kaikilla osa-alueilla.  

– Tasa-arvon kannalta on tärkeää, että viittomakieli on nähty tasavertaisena muiden äidinkielten kanssa ja ensimmäinen arviointi saatu aikaan, toteaa projektipäällikkö Mari Huhtanen.  

Lisää aiheesta:

Tuore arviointi: Oppilaiden tuen tarpeet kasvaneetKansallinen koulutuksen arviointikeskus: Käsitykset ruotsin kielen hyödyllisyydestä muuttuneet kielteisemmiksiDigiosaaminen kasvaa kouluissa – oppilaiden ja opettajien ohjelmointitaidot yhä heikot Lapsiasiavaltuutettu: Oppimistulokset laskevat, lapset eivät voi hyvin kouluissaPeruskoulun oppimistulokset uhkaavat heiketä – etenkin pojat lukevat aiempaa vähemmänOikeuskansleri: Maahanmuuttajalasten opetukseen kiinnitettävä huomiota
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:01
    Itsenäisyyspäivä

    Katso koko lista kenraalikunnan ja puolustushallinnon ylennyksistä

  • 00:01
    Itsenäisyyspäivä

    Katso koko lista reservin upseerien ylennyksistä

  • Eilen22:27
    Itsenäisyyspäivä

    Hugon, 6, näkökulma Suomen itsenäisyyteen: "Saa hyppiä trampalta, vaikka aidan yli!"

  • Eilen21:48
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • Eilen21:03
    Kadonneet

    Poliisi etsii Hyvinkäällä kadonnutta 20-vuotiasta naista: Oletko nähnyt häntä?