Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila moittii suomalaisen perusopetuksen tilaa. Kurttilan mukaan runsas viisi prosenttia ikäluokasta eli 3 000-3 500 lasta ei tavoita perusopetuksessa edes minimitasoa millään osaamisen kolmesta keskeisestä osa-alueesta, eli lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä.
Joka kahdeksas poika ei saavuta perusopetuksessa lukutaitoa, jolla selviäisi jatko-opinnoissa.
– Suomessa oppimistulokset laskevat ja lasten kouluhyvinvoinnissa on merkittäviä ongelmia, Kurttila toteaa.
Kurttila vaatii Suomea ryhtymään ripeisiin toimiin perusopetuksen uudistamiseksi. Lapsiasiavaltuutettu penää päättäjiltä kykyä uudistaa perusopetusta. Hänen mukaansa kyse ei ole yksittäisistä oppiaineista, vaan lasten yksilöllisestä kohtaamisesta ja peruskoulusta toimintaympäristönä.
Kurttilan mukaan esimerkiksi koulupäivän rakennetta olisi uudistettava ja lasten mielipidettä koulun toiminnasta on kysyttävä useammin.
– Opettajien vanhentunut työaikajärjestelmä on muutettava ja on pohdittava, jos oppivelvollisuutta ei enää sidottaisi niin voimakkaasti ikään, vaan lapsen osaamiseen.
Huono työilmapiiri heijastuu lapsiin
Lapsiasiavaltuutettu korostaa, että opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksella on enemmän vaikutusta oppimistuloksiin ja oppimismotivaatioon kuin esimerkiksi oppimateriaaleilla ja luokkakoolla. Koulun työilmapiirillä on suuri vaikutus niin opettajiin, oppilaisiin kuin oppimiseen.
