Digiosaaminen kasvaa kouluissa – oppilaiden ja opettajien ohjelmointitaidot yhä heikot

Perusopetuksen digitalisaatio etenee tuoreen raportin mukaan alueellisesti varsin tasaisesti.

Sen sijaan eroja löytyy kunnissa koulujen välillä ja kouluissa luokkien välillä. Myös yksilöiden välillä digiosaamisessa on eroja.

Oppilaiden osaaminen on kohtuullisen hyvää, kun tarkastellaan koulutyössä ja vapaa-ajalla yleisesti käytettäviä sovelluksia ja palveluita. Puutteita esiintyy kuitenkin tietokoneiden peruskäyttötaidoissa ja teknistä osaamista vaativissa tehtävissä. Ohjelmoinnissa sekä opettajien että oppilaiden osaaminen on edelleen heikkoa.

Rehtoreista 76 prosenttia vastasi, että heidän koulussaan toimii tutoropettaja, joka edistää koulussa opetuksen ja oppimisympäristöjen digitalisaatiota. Opettajista yli 70 prosenttia vastasi jakaneensa tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.

Vaikka digitalisaatio etenee, painetut opetusmateriaalit ovat perusopetuksessa edelleen digitaalisia opetusmateriaaleja yleisempiä.

Raportin aineisto koottiin viime keväänä. Se perustuu verkkokyselyyn, johon vastasi yli 200 rehtoria, noin 2 000 opettajaa ja lähes 26 000 oppilasta.

Lue myös:

    Uusimmat