Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Raportti paljastaa huolestuttavan tilanteen Air Francen lennolla: Lentäjät menettivät tilannetietoisuutensa haamusignaalin seurauksena

Arkistokuva. Kuvan kone ei liity tilanteeseen.
Arkistokuva. Kuvan kone ei liity tilanteeseen.
Julkaistu 30.10.2021 19:54

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Air Francen matkustajakone joutui vaaratilanteeseen laskeutumisen yhteydessä. Tilanteesta selvittiin koneen automatiikan puututtua tapahtumiin.

Ranskan lento-onnettomuuksien tutkintavirasto BEA on julkaissut tutkintaraportin Air Francen matkustajakoneelle lähestymisen aikana tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta.

Tapaus sattui joulukuun 20. päivänä 2019, kun yhtiön Airbus A318 -matkustajakone oli matkalla Pariisin Orlyn lentoasemalta Toulon-Hyeresin lentoasemalle. Koneessa oli 114 matkustajaa sekä viiden hengen miehistö.

Lähestymisen aikana lennonjohto ilmoitti lentäjille, että käytössä olisi kiitotie 23. Sääolosuhteiden vuoksi lentäjät pyysivät kuitenkin ILS-lähestymistä kiitotielle 5, eli saman kiitotien vastakkaiseen päähän.

ILS on kiitotien läheisyyteen sijoitettuihin radiolähettimiin perustuva suunnistusjärjestelmä, joka opastaa lentäjiä lähestymään sekä vaakasuunnassa (suuntasäde) että pystysuunnassa (liukupolku) oikealla profiililla.

Myös automaattiohjaus kykenee lukittumaan ILS-signaaliin ja tekemään sen avulla tarvittaessa automaattilaskeutumisen.

Tyypillisesti ILS:n liukupolku tarkoittaa lähestymistä kolmen asteen liukukulmassa. Näin oli myös tässä tapauksessa.

Tyypillisesti liukupolkua lähestytään esim. laskeutumalla menetelmän aloituskorkeuteen, jonka jälkeen kone lentää vaakalentoa, kunnes se oikealla etäisyydellä ”ottaa kiinni” liu’usta ja alkaa laskeutua.

Tapahtumalennolla kone oli laskeutumassa ILS:n aloituskorkeuteen, joka kyseisen kiitotien tapauksessa oli 1 900 jalkaa. Kone oli autopilotin ohjauksessa, ja autopilotin paneelin korkeudenvalintaikkunaan oli asetettu tämä aloituskorkeus.

Lähestymisen aikana kone oli kuitenkin koko ajan kolmen asteen lähestymisliu’un yläpuolella, eikä se päässyt oikeaan lähestymisprofiiliin. Tähän vaikutti ainakin lähestymisen aikana vallinnut voimakas myötätuuli.

Kone oli edelleen liu’un yläpuolella, kun se saavutti autopilottiin asetetun 1 900 jalan korkeuden, jolloin automatiikka oikaisi koneen vaakalentoon.

Lentäjät eivät huomanneet tätä. Seuraavan kahdenkymmenen sekunnin ajan kone lensi vaakalentoa samalla, kun lentäjät ottivat laipat laskuasentoon ja kävivät läpi tarkistuslistaa.

ILS-järjestelmässä on kuitenkin pieni tekninen kummallisuus. Liukupolkusignaalia lähettävät antennit osoittavat paitsi oikean liu’un, mutta osa lähetysenergiasta karkaa varsinaisen liukupolun yläpuolelle.

Niinpä järjestelmä luo kolmen asteen polun lisäksi eräänlaisen valeliukupolun, joka laskeutuu yhdeksän asteen kulmassa, siis huomattavasti jyrkemmin. Ominaisuus on yleisesti tunnettu.

Tämä haamusignaali ei ole ongelma esimerkiksi tilanteissa, joissa oikeaa liukupolkua lähestytään sen alapuolelta. Air Francen lento oli kuitenkin koko ajan oikean liu’un yläpuolella, ja lentäessään vaakalentoa 1 900 jalan korkeudessa kone ajoi yhtäkkiä yhdeksän asteen liu’un läpi.

Tämä ei yksin olisi vielä ollut vaarallista, mutta haamusignaalissa oli toinenkin ikävä piirre. ILS-lähetin lähettää kahta, taajuudeltaan erilaista, signaalia, joiden keskinäistä eroa vertaillessaan lentokoneen vastaanotin pystyy päättelemään, onko se oikeassa liu’ussa vaiko sen ylä- tai alapuolella.

Yhdeksän asteen haamusignaalissa ominaisuus vain on kääntynyt niin, että kun kone on liu’un yläpuolella, laitteisto luulee asian olevan päinvastoin.

Toisin sanoen, kun Air Francen kone oli mennyt yhdeksän asteen liu’un läpi, automatiikka alkoi nostaa voimakkaasti koneen nokkaa, vaikka kone oli jo valmiiksi liian korkealla.

Seuraavan kahdenkymmenen sekunnin aikana koneen nokka nousi yhden asteen kulmasta 30 asteen kulmaan ilman, että miehistö puuttui tapahtumien kulkuun. Vastaavasti koneen lentokorkeus alkoi nousta ja nopeus hidastua voimakkaasti ennen kuin autokaasu ehti nostaa moottoritehoja.

Ilmanopeus laski lähelle sakkausnopeutta ja kohtauskulma nousi vaarallisen suureksi, joten koneen varoitusjärjestelmä antoi alhaisesta nopeudesta kertovan ”Speed, speed, speed” -äänivaroituksen. Heti tämän jälkeen kytkeytyivät päälle myös ohjauksen suojausjärjestelmät, jotka nostivat moottoritehon automaattisesti maksimiin ja estivät nokan nousun korkeampaan kulmaan.

Samalla myös lentäjät havahtuivat tilanteeseen, kytkivät autopilotin pois ja lähtivät ylösvetoon. Kone teki uuden lähestymisen ja laskeutui myöhemmin normaalisti.

Tilanteen aikana koneen ilmanopeus oli alhaisimmillaan 96 solmua, mikä oli periaatteessa vain kaksi solmua sakkausnopeuden yläpuolella. Käytännössä marginaalia oli kuitenkin enemmän, sillä tässä kontekstissa sakkausnopeus tarkoittaa viitearvoa tilanteessa, jossa koneeseen kohdistuu 1 g:n kiihtyvyys. Koneen liikehdinnän vuoksi g-arvo oli kuitenkin todellisuudessa pienempi.

Tutkijalautakunnan mukaan lentäjät olivat menettäneet tilapäisesti tilannetietoisuutensa, ja koneen nokka pääsi nousemaan vaarallisen ylös tilanteessa, jossa automatiikka yritti seurata liukupolun haamusignaalia.

Tapauksen jälkeen Air France on julkaissut lentäjilleen uutta ohjeistusta vastaavanlaisissa tilanteissa toimimiseen.

Lisää aiheesta:

F-35-hävittäjä törmäsi tukialukseen ja putosi mereen 222 kilometrin tuntinopeudella – raportti paljastaa pilotin koettaneen kohtalokasta liikettäKuusamon lentokentällä tapahtui vaaratilanne – kiitotie oli jäädä lyhyeksiNuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaTallinnan taivaalla dramaattisia hetkiä: Airbus A320:n syöksy talttui viime tipassa – sitten sammuivat molemmat moottoritTurun lentokentällä suuronnettomuuden vaara – kone joutui laskeutuessa sivuluisuun, pyörähti ympäri ja lähetti hätämerkin
LentokoneetLentoyhtiötUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • 30.10.19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • 27.10.20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen