Air Francen matkustajakone joutui vaaratilanteeseen laskeutumisen yhteydessä. Tilanteesta selvittiin koneen automatiikan puututtua tapahtumiin.
Ranskan lento-onnettomuuksien tutkintavirasto BEA on julkaissut tutkintaraportin Air Francen matkustajakoneelle lähestymisen aikana tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta.
Tapaus sattui joulukuun 20. päivänä 2019, kun yhtiön Airbus A318 -matkustajakone oli matkalla Pariisin Orlyn lentoasemalta Toulon-Hyeresin lentoasemalle. Koneessa oli 114 matkustajaa sekä viiden hengen miehistö.
Lähestymisen aikana lennonjohto ilmoitti lentäjille, että käytössä olisi kiitotie 23. Sääolosuhteiden vuoksi lentäjät pyysivät kuitenkin ILS-lähestymistä kiitotielle 5, eli saman kiitotien vastakkaiseen päähän.
ILS on kiitotien läheisyyteen sijoitettuihin radiolähettimiin perustuva suunnistusjärjestelmä, joka opastaa lentäjiä lähestymään sekä vaakasuunnassa (suuntasäde) että pystysuunnassa (liukupolku) oikealla profiililla.
Myös automaattiohjaus kykenee lukittumaan ILS-signaaliin ja tekemään sen avulla tarvittaessa automaattilaskeutumisen.
Tyypillisesti ILS:n liukupolku tarkoittaa lähestymistä kolmen asteen liukukulmassa. Näin oli myös tässä tapauksessa.
Tyypillisesti liukupolkua lähestytään esim. laskeutumalla menetelmän aloituskorkeuteen, jonka jälkeen kone lentää vaakalentoa, kunnes se oikealla etäisyydellä ”ottaa kiinni” liu’usta ja alkaa laskeutua.
