Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tallinnan taivaalla dramaattisia hetkiä: Airbus A320:n syöksy talttui viime tipassa – sitten sammuivat molemmat moottorit

0:30Tallinnan taivaalla dramaattisia hetkiä: Airbus A320:n syöksy talttui viime tipassa – sitten sammuivat molemmat moottorit
Julkaistu 05.11.2019 15:17(Päivitetty 05.11.2019 19:03)

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Virolaisen matkustajakoneen ohjaustietokoneiden häiriöt johtivat varsin dramaattiseen tapahtumasarjaan puolitoista vuotta sitten.

Viron onnettomuustutkintavirasto julkaisi sunnuntaina loppuraportin Tallinnan lentoasemalla 28.2.2018 sattuneesta lento-onnettomuudesta, jossa SmartLynx Estonia -lentoyhtiön Airbus A320 -matkustajakone vaurioitui korjauskelvottomaksi.

Tapahtumasarja sai alkunsa, kun yhtiön tyyppikoulutuksessa olevat lento-oppilaat harjoittelivat laskeutumista Tallinnassa. Koneessa oli lennonopettaja, neljä lento-oppilasta, ylimääräinen lentäjä tarkkailijana ja Viron ilmailuviranomaisen tarkastaja.

Lennonopettaja toimi koneen kapteenina, kun taas neljä oppilasta istuivat kukin vuorollaan ohjaamon oikeanpuoleisella istuimella perämiehen paikalla ja harjoittelivat läpilaskuja.

Läpilaskuissa kone tekee maakosketuksen, mutta jarrutuksen sijaan kiihdyttää ja tekee lentoonlähdön.

Tietokone vikatilaan

Lennot sujuivat muuten normaalisti, mutta maakosketuksen yhteydessä koneen korkeusperäsimen ja ohjaussiivekkeiden liikkeistä vastaavat kaksi ELAC-tietokonetta antoivat korkeusohjauksen virheilmoituksia. Nämä virheilmoitukset saatiin kuitenkin kuitattua resetoimalla tietokoneet.

Virheilmoitukset johtuivat todennäköisesti koneen ohjausjärjestelmässä käytetystä voiteluöljystä, jonka viskositeetti ei ollut vaatimusten mukainen.

tallinna-turma1Lentokoneessa olleet ihmiset joutuivat pelastautumaan vaurioituneesta koneesta liukumäkeä pitkin.Viron onnettomuustutkintavirasto

Yhdessä kolmannen lento-oppilaan läpilaskuista toinen tietokone jäi kuitenkin epähuomiossa virhetilaan. Niinpä ohjauksesta vastasi vain yksi ELAC-tietokone.

Vaihdettiin neljänteen ja päivän viimeiseen lentäjään. Hänenkin tapauksessaan ELAC-tietokoneet antoivat välillä vikailmoituksia maakosketuksen yhteydessä, mutta se ei haitannut koneen ohjausta. Jos ELAC:it vikaantuvat, koneen korkeusperäsimen ohjaus siirtyy varajärjestelminä toimiville SEC-tietokoneille.

Neljännen oppilaan laskussa tapahtui jotain

Neljännen lento-oppilaan kolmannessa läpilaskussa tapahtui kuitenkin toisin. Koska läpilaskut tehtiin käyttämättä koneen spoilereita, kosketus maahan oli hieman tavallista kevyempi, ja kone pomppasi pieneksi hetkeksi takaisin ilmaan.

Tämä ei sinänsä ollut ongelmallista, mutta Airbus A320 -sarjan koneiden tietokonejärjestelmät päättelevät koneen päätelineisiin kohdistuvasta painosta, onko kone maassa (ground law) vai ilmassa (flight law).

Nyt pomppu oli sen verran lyhyt, että koneen tietokoneisiin menevät kaksi dataväylää näyttivät pienen hetken ajan eri tilaa: toisen mukaan kone oli maassa ja toisen ilmassa. Tämän epäkohdan vuoksi SEC-tietokoneet menivät vikatilaan. Muutaman sekunnin kuluttua myös ELAC-tietokoneiden vika toistui.

tallinna-turma2

Nyt oltiin tilanteessa, jossa ELAC-tietokoneet eivät kyenneet hoitamaan koneen korkeusohjausta, mutta myöskään varajärjestelmät eli SEC-tietokoneet eivät toimineet.

Lentäjät eivät tätä tienneet, ja lento-oppilas laittoi moottorit jälleen lentoonlähtötehoille. Nopeutta oli noin 130 solmua (240 km/h), kun oppilas veti ohjaussauvasta taaksepäin.

Korkeusperäsimen siivekkeet eivät liikkuneet mihinkään, eli kone ei noussut. Kiitotien pää alkoi lähestyä ja lentäjille tuli hätä käteen.

Raju isku kiitotiehen

Kone oli kerännyt jo sen verran vauhtia, että se kohosi kiitotiestä muutaman metrin korkeuteen, ja lennonopettaja otti ohjauksen. Hän pyysi ottamaan laskutelineet ylös.

Kun teline oli menossa yläasentoon, kone kuitenkin vajosi ja osui takaisin kiitotiehen noin 2,85 g:n voimalla, noin 200 metriä ennen kiitotien päätä. Törmäys oli sen verran raju, että kone nousi uudelleen ilmaan ja alkoi kiivetä 6000 jalan (1800 m) minuuttivauhtia.

Korkeusperäsimen siivekeohjaus ei edelleenkään toiminut. Lisäksi moottorit olivat vaurioituneet törmäyksen yhteydessä ja toinen niistä syttyi tuleen.

Kone jatkoi hallitsematonta nousuaan, kunnes ohjaamossa ollut tarkkailijalentäjä totesi kapteenille, että hänen kannattaisi yrittää korkeusperäsintrimmin käyttöä. Lentäjät alkoivat trimmata konetta nokka alaspäin -asentoon ja ottivat moottorit tyhjäkäynnille.

He tekivät vain liian rajun korjausliikkeen: kone oli ehtinyt nousta 1590 jalan (480 m) korkeuteen, kun se kääntyi syöksyyn, jossa pystynopeutta oli pahimmillaan -7200 jalkaa minuutissa (-2200 m/min).

Syöksy talttui – sitten sammuivat moottorit

Lentäjät saivat syöksyn oikaistua 596 jalan (182 m) korkeudesta ja koneen ohjauksen hallintaansa.

He tekivät 180 asteen käännöksen ja yrittivät tuoda koneen takaisin lentoasemalle. Sitten törmäyksessä vaurioituneet moottorit sammuivat.

Moottorien sammuttua kone tuli maahan jo ennen kiitotietä.

Kone törmäsi maahan noin 150 metriä ennen kiitotien kynnystä, ja sen laskutelineiden renkaat puhkesivat. Maahankosketuksen jälkeen kone rullasi eteenpäin kiitotielle asti, kunnes se suistui ulos kiitotien vasemmalle puolelle.

Koneessa olleista seitsemästä henkilöstä kaksi sai lieviä vammoja; viisi selvisi kuin ihmeen kaupalla vammoitta.

Lisää aiheesta:

F-35-hävittäjä törmäsi tukialukseen ja putosi mereen 222 kilometrin tuntinopeudella – raportti paljastaa pilotin koettaneen kohtalokasta liikettäKuusamon lentokentällä tapahtui vaaratilanne – kiitotie oli jäädä lyhyeksiMaailman pahimmasta lentoturmasta 45 vuotta – Surullisten sattumusten summa koitui 583 ihmisen kohtaloksi, mutta 61 pelastui kuin ihmeen kaupallaRaportti paljastaa huolestuttavan tilanteen Air Francen lennolla: Lentäjät menettivät tilannetietoisuutensa haamusignaalin seurauksenaNuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös Suomessa
Lento-onnettomuudetTallinnaLentokoneetUlkomaat
Koneen dramaattiset osumiset maahan tallentuivat Tallinnan lentokentän kameroihin. Yllä olevassa kuvasarjassa näkyy ensimmäinen kosketus, alla olevassa laskeutuminen.Viron onnettomuustutkintavirasto

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • 28.8.22:20
    Hävittäjät

    Silmukkatemppu päättyi katastrofiin – hävittäjälentäjä kuoli Puolassa

  • 28.8.12:12
    F-35

    Raportti: F-35 jäätyi Alaskan taivaalle – tuhoutui tulipallona

  • 26.8.19:17
    Ranska

    Hurjaa kieputusta – metsäpaloja sammuttamassa ollut helikopteri putosi järveen Ranskassa

  • 26.8.11:49
    Helsinki-Vantaa

    Helsinki-Vantaan onnettomuudesta uutta tietoa: "Potkurin paloja löytyi 30 metrin päästä"

  • 25.8.23:26
    Onnettomuudet

    Vakava helikopteriturma suositussa lomakohteessa Englannissa