F-35-hävittäjä törmäsi tukialukseen ja putosi mereen 222 kilometrin tuntinopeudella – raportti paljastaa pilotin koettaneen kohtalokasta liikettä

Video paljastaa: Näin F-35-hävittäjän laskeutuminen meni pieleen – syttyi tuleen ja tippui mereen 1:01
Katso: Kyseisen F35-hävittäjän putoaminen tallentui videolle, jonka yhdysvaltalaismedia CNN sai käsiinsä helmikuussa

Yhdysvaltain laivasto on julkaissut loppuraportin lento-onnettomuudesta, jossa Lockheed Martin F-35C Lightning II -monitoimihävittäjä tuhoutui Etelä-Kiinan merellä tammikuun 24. päivänä 2022.

Kone oli laskeutumassa lentotukialus USS Carl Vinsonille, mutta törmäsi tukialuksen kanteen ja upposi. Lentäjä pelastautui heittoistuimella.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun koneen lentäjä päätti laskeutumisen yhteydessä ensimmäistä kertaa harjoitella nk. expedited recovery -manööveriä. Se tarkoittaa lyhyttä laskeutumiskuviota, jonka aikana kone tekee 360 asteen käännöksen ja käyttää jyrkkien kaartojen aiheuttamia G-voimia koneen hidastamiseen lopulliseen laskeutumisnopeuteen.

Lentäjä oli operatiiviseen toimintaan hyväksytty upseeri, jonka kokonaislentokokemus onnettomuushetkellä oli 650 tuntia, josta 370 oli kertynyt F-35C:llä. Häntä pidettiin kokemukseensa nähden erityisen taitavana, mitä tulee tukialuslaskuihin.

Kuvio epäonnistui

Lyhyen laskukuvion lentäminen osoittautui kuitenkin haasteelliseksi, ja sen aikana lentäjälle tuli kiire. Lentäjä ei ehtinyt suorittaa ennen laskeutumista läpikäytävää tarkistuslistaa loppuun asti, eikä siksi huomannut, että koneen automaattinen tehonsäätö ei ollut kytkettynä päälle.

Loppulähestymisen aikana lentäjä hidasti konetta noin 400 solmun (n. 741 km/h) nopeudesta kohti 140 solmun (n. 259 km/h) lähestymisnopeutta samalla, kun kaasuvipu oli jäänyt tyhjäkäynnille 48 sekunnin ajaksi.

Juuri ennen laskeutumista lentäjä huomasi, että koneen nopeus oli putoamassa vaarallisen alas, kohtauskulma nousemassa liian suureksi ja lasku jäämässä lyhyeksi. Hän työnsi kaasuvivun maksimijälkipoltolle, mutta liian myöhään: vain 2,6 sekuntia tämän jälkeen F-35C törmäsi tukialuksen kannen reunaan noin 120 solmun (n. 222 km/h) nopeudella.

Koneen pääteline romahti kosketuksen yhteydessä, kone liukui pitkin kantta ja putosi lopulta mereen. Lentäjän lisäksi viisi tukialuksen kansihenkilöstön jäsentä loukkaantui tilanteessa. Voit katsoa videon tilanteesta artikkelin alusta.

Lentäjä ei enää palvele lentotehtävissä, vaan hänet on siirretty toisiin upseerin tehtäviin.

Lue myös:

    Uusimmat