Ralliennakko: Latvalalla kasvojen pesun paikka

Rallin MM-kauden toinen osakilpailu ajetaan poikkeuksellisen lyhyenä versiona Ruotsissa tulevana viikonloppuna.

Plussan puolella pysytelleen lämpötilan ja sateiden vuoksi järjestäjät joutuivat hätäratkaisuna pudottamaan peräti kahdeksan erikoiskoetta Ruotsin MM-rallista. Näin ollen kisan tämän vuoden painoksen voittaja ratkaistaan 13 erikoiskokeella, joista osalla ei ole lumesta tietoakaan.

Aikataulumuutosten vuoksi rallissa on myös toinen erikoisuus: kisapäivinä perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina ei ole yhtäkään huoltotaukoa erikoiskokeiden välissä. Lisäksi testierikoiskoe on pudotettu kokonaan ohjelmasta.

Tuoreiden sääennusteiden mukaan lämpötilan pitäisi pudota pakkasen puolelle ennen kisan alkua. Se on loistava uutinen kilpailun kannalta, sillä mikäli tiet ehtivät jäätyä, ei kilpailussa tarvitse välttämättä perua enää jäljellä olevia erikoiskokeita. Enemmät peruutukset saattaisivat johtaa siihen, että rallista ei jaettaisi täysiä MM-pisteitä.

Ogier suosikki

Kolminkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier lähtee pistejohtajana kauden toiseen ralliin. Ranskalainen oli täysin omaa luokkaansa Monte Carlossa ja hän on myös suurin voittajasuosikki Ruotsissa.

Ogierin kovimmat uhkaajat ovat hänen tallikaverinsa Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen. Vuosi sitten Ogier kävi Ruotsissa Mikkelseniä vastaan huikean kamppailun, joka ratkesi vasta viimeisellä erikoiskokeella Mikkelsenin ulosajoon. Mikkelsen jumittui hankeen reiluksi puoleksi minuutiksi ja putosi kärjestä kolmanneksi Ogierin ja Hyundain Thierry Neuvillen taakse.

Latvalan osalta kauden avauskisa Montessa meni pahemman kerran penkin alle. Latvala vaurioitti autoaan ulosajossa ja lisäksi hän osui katsojaan palatessaan pellolta takaisin tielle. Tuloksena keskeytys, nolla MM-pistettä ja sakot tuomaristolta.

- On sanomattakin selvää, että on kovempi paikka lähteä Ruotsiin nyt ilman yhtään MM-pistettä kuin jos olisin saanut hyvän tuloksen Monte Carlosta. Mutta sille en voi nyt mitään, Latvala sanoo.

Latvala on voittanut Ruotsin rallin kolmesti, viimeksi kaksi vuotta sitten. Viime vuonna hän jäi nollille Värmlannissa juututtuaan ojaan vajaaksi kymmeneksi minuutiksi.

Vain kaksi ei-pohjoismaalaista voittajaa

Vuodesta 1950 alkaen ajettu Ruotsin ralli on perinteisesti sujunut ruotsalais- ja suomalaiskuljettajien komennossa. Ensimmäisenä ei-pohjoismaalaisena kuljettajana voittoon lumiränneissä pystyi vasta Ranskan Sebastien Loeb vuonna 2004.

Tämän vuosituhannen puolella kisa on sujunut pääosin suomalaiskomennossa, sillä Marcus Grönholm on voittanut rallin peräti viidesti, Latvala kolmesti, Mikko Hirvonen kahdesti ja Harri Rovanperä kertaalleen. Suomalaisten väliin kiilaa ovat lyöneet Loeb, Petter Solberg ja Ogier. Vuonna 2009 Ruotsin ralli ei kuulunut MM-sarjaan.

Suomalaisista Ruotsin rallin ykköstilaa ovat juhlineet myös Hannu Mikkola kahdesti ja neljän eri voittajan peräkkäisputkessa 1985-1988 Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Timo Salonen sekä Markku Alén. Tommi Mäkinen voitti kisan kolmesti.

Viime vuoden voittaja: Sebastien Ogier Volkswagen 2.55.30,5 – Lue raportti

Ruotsin MM-rallin edelliset voittajat:

2015 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2014 Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2012 Jari-Matti Latvala (Ford)
2011 Mikko Hirvonen (Ford)
2010 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Jari-Matti Latvala (Ford)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Petter Solberg (Subaru)
2004 Sébastien Loeb (Citroen)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot)
2002 Marcus Grönholm (Peugeot)
2001 Harri Rovanperä (Peugeot)
2000 Marcus Grönholm(Peugeot)
1999 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1998 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1997 Kenneth Eriksson (Subaru)
1996 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Kenneth Eriksson (Subaru)
1993 Mats Jonsson (Toyota)
1992 Mats Jonsson (Toyota)
1991 Kenneth Eriksson (Mitsubishi)
1989 Ingvar Carlsson (Mazda)
1988 Markku Alén (Lancia)
1987 Timo Salonen (Mazda)
1986 Juha Kankkunen (Peugeot)
1985 Ari Vatanen (Peugeot)
1984 Stig Blomqvist (Audi)
1983 Hannu Mikkola (Audi)
1982 Stig Blomqvist (Audi)
1981 Hannu Mikkola (Audi)
1980 Anders Kulläng (Opel)
1979 Stig Blomqvist (Saab)
1978 Björn Waldegård (Ford)
1977 Stig Blomqvist (Saab)
1976 Per Eklund (Saab)
1975 Björn Waldegård (Lancia)
1973 Stig Blomqvist (Saab)

Rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Perjantai 12.2.
9.51 EK2: Torsby 1 (16,48 km)
10.53 EK3: Röjden 1 (18,47 km)
11.53 EK4: Svullrya 1 (24,23 km)
14.18 EK7: Svullrya 2 (24,23 km)
15.13 EK8: Röjden 2 (18,47 km)
16.28 EK9: Torsby 2 (16,48 km)

Lauantai 13.2.
9.11 EK10: Fredriksberg 1 (18,19 km)
11.08 EK12 Vargåsen 1 (24,70 km)
13.24 EK14: Rämmen 2 (22,76 km)
14.38 EK16: Vargåsen 2 (24,70 km)
19.11 EK17: Karlstad SSS 2 (1,90 km)

Sunnuntai 14.2.
11.07 EK20: Lesjöfors 2 (15,00 km)
13.08 EK21 Värmullsåsen 2 (15,87 km) *Power Stage

Lue myös:

    Uusimmat