Ralliennakko: Latvala MM-kakkoseksi mudan keskellä?

Rallin MM-sarjan kakkossijan kohtalo ratkaistaan ensi viikonloppuna kauden päätöskilpailussa Walesissa.

Volkswagenin Sebastien Ogier paketoi tämänkin kauden mestaruuden itselleen jo hyvissä ajoin. Ennen Walesin haastavaa sorarallia selvää on myös se, että Volkswagen-kuljettajat kuittaavat kolmoisvoiton tämän kauden pistetaulukossa.

Jari-Matti Latvala on vahvasti kiinni MM-hopeassa. Tuurilainen on 26 pistettä edellä Andreas Mikkelseniä, joten kakkossija voi lipsahtaa Latvalan käsistä vain siinä tapauksessa, että hän epäonnistuu täysin Walesissa, ja samalla Mikkelsen voittaa kilpailun ottaen myös lisäpisteitä Power Stagelta. Kilpailun voittajalle on jaossa 25 pistettä ja lisäksi rallin päättävällä Power Stage -pikataipaleella kolme nopeinta kuljettajaa saa bonuspisteitä.

Latvalan kausi alkoi ankeasti, mutta viime kisoissa suomalainen on ajanut mallikkaasti: viidessä edellisrallissa hän on voittanut kahdesti ja sijoittunut kolme kertaa toiseksi.

Walesissa Latvala on noussut kahdesti korkeimmalle korokkeelle, 2011 ja 2012. Mestarikuski Ogierilla on taskussaan Walesin rallin voitot kahdelta edellisvuodelta.

- Minulla ja Miikka Anttilalla oli muutamia ongelmia vuoden ensimmäisissä ralleissa. Saimme kuitenkin käännettyä kurssin ja yritämme nyt kruunata kauden menestyksekkään loppupuoliskon hyvällä tuloksella. Onnistuneen rallin myötä meillä olisi entistä parempi lähteä ensi vuoden Monteen, Latvala sanoo Volkswagenin tiedotteessa.

Tuttu reitti

Rallia ei ole juurikaan muutettu viime vuodesta, sillä reitti on 90-prosenttisesti sama kuin edelliskisassa. Kuskien kolmepäiväiset kekkerit ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin helppo homma, sillä sääolosuhteet ovat yleensä vaikeuttaneet huomattavasti ajamista sorateillä.

Pito saattaa olla paikoittain täysin olematon mutaisilla teillä. Jos mausteeksi heitetään vielä hieman sumua ja sadetta, huippukuljettajillakin riittää varmasti töitä autojen ohjaamoissa.

Kilpailu käynnistyy perjantaina kuudella erikoiskokeella, jotka ajetaan ilman kunnon huoltoa. Lauantain kaksi viimeistä pätkää päristellään pimeän jo laskeuduttua, ja sunnuntaina kisa päättyy neljällä pikataipaleella.

Suomalaisilla menestystä

Rallin maailmanmestaruus on usein ratkennut Britanniassa. Dramaattisimmalla tavalla näin kävi vuonna 1998, kun Carlos Sainzin auto syttyi tuleen vain 500 metriä ennen viimeisen erikoiskokeen maalia. Kilpailun keskeyttänyt Tommi Mäkinen oli jo pakkaamassa laukkujaan kotimatkaa varten, kun hän sai kuulla kilpakumppaninsa epäonnesta. Sainzin keskeytyksen myötä Mäkinen kruunattiin kolmannen kerran maailmanmestariksi.

Kaudella 2009 Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen kävivät Walesin sorateillä jännittävän kaksintaistelun maailmanmestaruudesta. Pisteen johdossa päätöskisaan lähtenyt Hirvonen joutui tunnustamaan kilpakumppaninsa paremmakseen, kun Loeb vei mestaruuden vain yhden MM-pisteen erolla.

Suomalaisperinteet Britannian metsäteillä ovat kunniakkaat. Ensimmäisenä suomalaiskuljettajana RAC:n voittoon ajoi Rauno Aaltonen vuonna 1965. Simo Lampista juhlittiin voittajana kolme vuotta myöhemmin. Timo Mäkinen vei nimiinsä RAC-rallin kolme kertaa peräkkäin vuosina 1973-75. Hannu Mikkola saavutti neljä voittoa vuosina 1978-79 ja 1981-82. Juha Kankkusella RAC-rallin voittoja on kolme (1987, 1991 ja 1993) ja Henri Toivosella kaksi (1980 ja 1985). 1980-luvulla suomalaiskuskeista voittoa juhlivat myös Ari Vatanen (1984), Timo Salonen (1986), Markku Alén (1988) ja Pentti Airikkala (1989).

Marcus Grönholm voitti Britannian osakilpailun urallaan kahdesti, vuosina 2001 ja 2006. Hirvonen kuittasi voiton 2007. Vuonna 2011 Jari-Matti Latvala liittyi voittajien listalle. Latvala voitti kisan myös vuotta myöhemmin.

Viime vuoden voittaja: Sebastien Ogier (Volkswagen), 3.03.08,2 - lue raportti

Britannian MM-rallin edelliset voittajat:

2014 Sebastien Ogier (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Jari-Matti Latvala (Ford)
2011 Jari-Matti Latvala (Ford)
2010 Sebastien Loeb (Citroen)
2009 Sebastien Loeb (Citroen)
2008 Sebastien Loeb (Citroen)
2007 Mikko Hirvonen (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Petter Solberg (Subaru)
2004 Petter Solberg (Subaru)
2003 Petter Solberg (Subaru)
2002 Petter Solberg (Subaru)
2001 Marcus Grönholm (Peugeot)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Richard Burns (Subaru)
1998 Richard Burns (Mitsubishi)
1997 Colin McRae (Subaru)
1996 Armin Schwarz (Toyota)
1995 Colin McRae (Subaru)
1994 Colin McRae (Subaru)
1993 Juha Kankkunen (Toyota)
1992 Carlos Sainz (Toyota)
1991 Juha Kankkunen (Lancia)
1990 Carlos Sainz (Toyota)
1989 Pentti Airikkala (Mitsubishi)
1988 Markku Alén (Lancia)
1987 Juha Kankkunen (Lancia)
1986 Timo Salonen (Peugeot)
1985 Henri Toivonen (Lancia)
1984 Ari Vatanen (Peugeot)
1983 Stig Blomqvist (Audi)
1982 Hannu Mikkola (Audi)
1981 Hannu Mikkola (Audi)
1980 Henri Toivonen (Talbot)
1979 Hannu Mikkola (Ford)
1978 Hannu Mikkola (Ford)
1977 Björn Waldegard (Ford)
1976 Roger Clark (Ford)
1975 Timo Mäkinen (Ford)
1974 Timo Mäkinen (Ford)
1973 Timo Mäkinen (Ford)

Rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Torstai 12.11.
10.00 Testierikoiskoe: Clocaenog (3,32 km)

Perjantai 13.11.
11.27 EK1: Hafren 1 (32,14 km)
12.10 EK2: Sweet Lamb 1 (3,33 km)
12.27 EK3: Myherin 1 (30,23 km)
15.29 EK4: Hafren 2 (32,14 km)
16.12 EK5: Sweet Lamb 2 (3,33 km)
16.29 EK6: Myherin 2 (30,23 km)

Lauantai 14.11.
9.29 EK7: Gartheiniog 1 (11,34 km)
9.56 EK8: Dyfi 1 (25,86 km)
11.38 EK9: Gartheiniog 2 (11,34 km)
12.05 EK10: Dyfi 2 (25,86 km)
13.53 EK11: Dyfnant 1 (19,02 km)
14.51 EK12: Aberhirnant 1 (13,91 km)
16.31 EK13: Chirk Castle (2,06 km)
Huoltotauko (30 min)
20.25 EK14: Dyfnant 2 (19,02 km)
21.23 EK15: Aberhirnant 2 (13,91 km)

Sunnuntai 15.11.
10.26 EK16: Brenig 1 (10,64 km)
10.52 EK17: Alwen (10,41 km)
12.20 EK18: Great Orme (4,74 km)
14.08 EK19: Brenig 2 (10,64 km) *Power Stage 

Lue myös:

    Uusimmat