Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rajavartiolaitos itärajan aidan lisärahoituksesta: Erittäin tervetullut, kun ottaa huomioon turvallisuustilanteen

4:02Tältä näyttää uusi Venäjän vastainen raja-aita – MTV Uutiset ImatrallaVideo: Tältä näyttää uusi raja-aita Imatralla
Julkaistu 22.03.2024 17:05

MTV UUTISET – STT

Suomen itärajan aidan rakentamisen aikaistaminen tulee tarpeeseen, kerrotaan Rajavartiolaitokselta.

Hallitus ilmoitti eilen esittävänsä Rajavartiolaitokselle 86 miljoonan euron lisärahoitusta tänä vuonna. Valtaosan summasta on määrä mennä itärajan esteaidan nopeutettuun rakentamiseen.

– Tämä oli erittäin tarvetullut uutinen, kun ottaa huomioon turvallisuustilanteen ja sen mahdolliset kehityssuunnat. Nyt esitetyn lisärahoituksen ansiosta voimme paremmin limittää toisiinsa aitahankkeen rakentamisen eri vaiheita, arvioi eversti Marko Turunen.

Rajavartiolaitoksen esikunnan raja- ja meriosaston apulaisosastopäällikkö Turunen korostaa, että lisärahoitus tälle vuodelle nopeuttaa koko aitajärjestelmän pääosien valmistumista.

– Saamme hankkeen tärkeimpiä osioita käynnistettyä aiemmin kuin oli suunniteltu.

Rakentaminen etenee Turusen mukaan vaiheittain eri osissa rajaa.

Lue myös: Tällaisia keinoja Suomella on käytössään laajaan maahantulon varalta

– Imatran pilottiaita on valmis, ja teemme paraikaa Lapissa aidan Sallan-osuutta. Työt Sallassa pitäisi saada valmiiksi tämän kevään aikana, eversti kertoo.

Alun perin itärajan aitajärjestelmän oli tarkoitus valmistua vuonna 2026.

– Voi olla, että vuodelle 2026 jää viimeistelytöitä, mutta tärkeimmät työt saadaan varmaan tehtyä tuota nopeammin.

Kattaa itärajasta noin 15 prosenttia

Turunen muistuttaa, että aitaprojektissa on kyse paljon muustakin kuin pelkästä aidasta.

– Voi sanoa, että itärajan aitahanke on aika moniulotteinen. Siihen sisältyy myös kattava tekninen valvontajärjestelmä. Lisäksi rakennetaan koko aidan vierelle tarvittava ajokkikelpoinen tieura.

Suomen ja Venäjän välisen rajan pituus on runsaat 1 340 kilometriä. Kun eri aitaosuudet ovat valmiina, on aidan kokonaispituus rajalla yhteensä noin 200 kilometriä.

– Aita kattaa valmiina itärajasta noin 15 prosenttia. Rajalla on esimerkiksi vesistöjä sekä erämaa-alueita, jotka eivät ole riskiarvioiden perusteella niin merkittäviä, että olisi tehokasta rakentaa aitaa sinne, eversti sanoo.

Lue myös: Toteutuuko tämä uhkakuva itärajalla? Puolasta karu esimerkki

Rajavartiolaitoksen nettisivulla kerrotaan, että aluksi itärajan esteaita rakennetaan riskialtteimmille alueille eli käytännössä rajanylityspaikoille lähialueineen. Myöhemmin aita on tarkoitus rakentaa niille alueille, joissa rajan yli tai läheisyydessä kulkee muita kulku-uria.

Esteaitaa ei rakenneta yksittäisten luvattomien rajanylitysten estämiseksi, vaan välineellistetyn tai muun laajamittaisen laittoman maahantulon tilanteeseen.

Turunen ei halua lähteä vertaamaan Suomen itärajalle nousevaa esteaitaa muiden maiden itselleen rakentamiin raja-aitoihin.

– En pysty tuolla tavoin vertaamaan, koska kullakin valtiolla on omia erityisolosuhteita, kuten maasto tai vuodenaikojen vaikutus. Mutta uskon vahvasti, että tämä on Suomen rajaturvallisuudelle paras mahdollinen aitaratkaisu.

Aiemmin on arvioitu, että itärajan aidan ja sen turvajärjestelmien kokonaishinta olisi noin 380 miljoonaa euroa.

– Tämä on edelleen kokonaisuuden hinta-arvio, se ei ole muuttunut.

Lisää aiheesta:

Eläimet pääsevät läpi itärajan esteaidasta, ihmiset eivät – aitaa tulossa 140 kilometrin matkalleHallitus haluaa nopeuttaa itärajan aidan rakentamistaMTV Uutiset Imatralla: Tältä näyttää itärajan aitatyömaalla – "Kamerat ja aita eivät ota ketään kiinni"Piikkilankaa, kameroita ja reilusti korkeutta – havainnekuva ennakoi itärajan aitaa: "Tulisi kestää Suomen erikoisolosuhteet"Suomi rakentaa itärajalle kolmen kilometrin testiaidan – tämä hankkeesta tiedetään nytRajavartiolaitos: Itärajan aita tarvitaan mahdollisimman pian: "Tänä vuonna liikkeelle" – vain hallituksen rahoitus puuttuu
ItärajaRajavalvontaRajavartiolaitosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Itäraja
  • ke14:44
    Turvallisuus

    Uusi turvaverkko rajoille – Suomi aloittaa yhteistyön santarmistojoukkojen kanssa

  • 5.10.17:07
    Matkailu

    Itärajasta matkailuvaltti! Aikamatka vanhaan Savonlinnaan näytti Helena Petäistölle, miten Itä-Suomi voi pelastua

  • 26.9.15:42
    Supo

    Supo itärajan yli tulleista venäläissotilaista: Yksittäistapauksia

  • 25.9.18:56
    Venäjä

    Häkkänen ei kiistä väitettä itärajan ylittäneistä sotilaista: "Erityisen kontrollin piirissä olevia henkilöitä"

  • 25.9.16:15
    Turvallisuus

    Mari Rantanen vaikenee kesän 2023 tapahtumista