Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eläimet pääsevät läpi itärajan esteaidasta, ihmiset eivät – aitaa tulossa 140 kilometrin matkalle

Rajavartiolaitos
Julkaistu 21.05.2025 15:12

MTV UUTISET – STT

Tekoäly valvoo itärajan esteaidalla ihmisten ja eläinten liikkeitä.

Nuijamaalla paistaa kevätaurinko. Kiiluvasilmäinen kettu kipittää linnunraato suussa Venäjän puolelta kohti itärajan esteaitaa ja livahtaa Suomen puolelle.

Lappeenrantaan valmistumassa oleva Suomen ja Venäjän erottava esteaita on 4,5 metriä korkea. Aita on vihreää, tiheää verkkoa. Ylimpänä on niin sanottua Nato-lankaa eli paksua metallilankaa, jossa on metallipiikkejä.

Kysymykseen siitä, onko aitahanke ollut kustannustehokas, Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Antti Virta vastaa, että tavoitteet on saavutettu.

– Tällä hetkellä tämä on täyttänyt kaikki odotukset ja toiveet, mitä hankkeella on haettu, Virta kertoi keskiviikkona rajavartioston mediatilaisuudessa Nuijamaan vanhalla rajanylityspaikalla.

Virran mukaan mikään aita ei ole läpipääsemätön. Aidan tarkoitus on hidastaa ja ohjata.

– Aita estää kaikkea luvatonta toimintaa ja liikkumista, mutta erityisesti välineellistettyä maahantuloa, missä ihmisiä pyrkisi väkisin Venäjältä Suomen maaperälle.

Aidan tekniikkaa Virta ei halua yksityiskohtaisesti kuvailla, mutta kertoo, että aidassa on erilaisia kamerasensoreita ja valoja sekä kaiutinjärjestelmä.

Lue myös: Itärajan esteaitaa on kritisoitu heppoiseksi – näin vastaa hankepäällikkö

140 kilometriä aitaa

Rajatoimiston päällikön, majuri Samuel Siljasen mukaan ei ole merkkejä siitä, että rajan välittömässä läheisyydessä oleskelisi siirtolaisia.

– Laittoman maahantulon paine on edelleen korkea. Mitä tulee välineellistettyyn maahantuloon, arviomme on se, että mikäli ylityspaikkoja avataan, tämä ilmiö valitettavasti käynnistyy uudelleen, Siljanen kertoi.

Itärajan esteaita valmistuu kokonaisuutena vuoden 2026 loppuun mennessä. Sen ensimmäiset lohkot valmistuvat jo tänä kesänä. Aidan rakennusaikataulu on paikoin edellä suunnitellusta.

Esteaitaa on tarkoitus rakentaa itärajalle 140 kilometriä. Koko itäraja on 1  300 kilometriä pitkä, ja Kaakkois-Suomen rajavartioston vastuulla siitä on noin 200 kilometriä.

Aiemmin on arvioitu, että itärajan aidan ja sen turvajärjestelmien kokonaishinta olisi noin 380 miljoonaa euroa. Virran mukaan projekti on tällä hetkellä pysynyt budjetissa, ja joka viikko nousee noin pari kilometriä uutta aitaa.

Aitahankkeen Kaakkois-Suomen alueen yhteyshenkilön, everstiluutnantti Esa Veikkasen mukaan aidan pilottihankkeesta alkaen kaikki on pitänyt opetella alusta lähtien, vaikka eri maiden rakentamista esteaidoista on otettu oppia.

– Jokainen tekee ratkaisut omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi Suomessa vuodenaikojen vaihtelu, maan routiminen, kaikki tällainen vaikuttaa, Veikkanen kertoi.

Kauko-ohjattavia eläinportteja

Eläinten mahdollisuus liikkua rajan puolelta toiselle pyritään turvaamaan kauko-ohjattavilla eläinporteilla, joita sijoitetaan noin kolmen kilometrin välein.

– Uskomme ja luotamme siihen, että eläimet oppivat käyttämään eläinporttia. Tarkoituksena on turvata eläinkantojen elinvoimaisuus, Veikkanen sanoi.

Veikkasen mukaan hankkeessa on käytössä uutta tekniikkaa.

– Tekoäly erottaa ihmiset ja eläimet toisistaan niin, että eläimistä ei tule hälytystä.

Vielä ei ole tutkittua tietoa siitä, miten nopeasti eläimet löytävät portit ja uskaltavat tulla niistä ensimmäisen kerran läpi. Myöskään kaikki muut vaikutukset eivät ole vielä selvillä.

– Jos porttien sijainnin takia esimerkiksi pelloille aiheutuisi satovahinkoja, portit voitaisiin ehkä pitää kiinni kesäkauden ajan ja avata syksyllä.

Lue myös: Rajavartiolaitos julkaisi kuvan itärajan esteaidasta – some riehaantui: "Päiväkodin aita, kanaverkko"

Lisää aiheesta:

Lapin itärajalle nousi esteaita – tältä se nyt näyttääRajavartiolaitos itärajan aidan lisärahoituksesta: Erittäin tervetullut, kun ottaa huomioon turvallisuustilanteenItärajan esteaitaa on kritisoitu heppoiseksi – näin vastaa hankepäällikköMTV Uutiset Imatralla: Tältä näyttää itärajan aitatyömaalla – "Kamerat ja aita eivät ota ketään kiinni"Suomi rakentaa itärajalle kolmen kilometrin testiaidan – tämä hankkeesta tiedetään nytRajavartiolaitos: Itärajan aita tarvitaan mahdollisimman pian: "Tänä vuonna liikkeelle" – vain hallituksen rahoitus puuttuu
RajavalvontaImatraMaanpuolustusSuomiVenäjäKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Rajavalvonta
  • 27.11.15:55
    Imatra

    Itärajan luvattomasti ylittänyt mies löytyi Imatralta – jäljet lumessa paljastivat ylityksen

  • 27.11.14:08
    Koirat

    Kuvat: Karvaiset sankarit Hero, Rico, Aava, Ragnar ja Peetu palkittiin

  • 19.11.18:18
    Itäraja

    Lapin itärajalle nousi esteaita – tältä se nyt näyttää

  • 16.11.22:12
    Teatteri

    Kuolema odotti tuhansia suomalaisia Neuvostoliitossa – näytelmä nostaa esiin vaietun historian

  • 5.11.05:19
    Karhut

    Onko suuntana talvipesä? Rajavalvontakamera ikuisti hellyttävän näyn Lieksassa