Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rail Baltica -ratahanke saamassa EU:lta merkittävää lisärahoitusta – myös Suomen päärata nousee mukaan

2:02Raidehankkeisiin perustettiin uusi valtionyhtiöRaidehankkeisiin perustettiin vuonna 2019 valtionyhtiö.Lehtikuva
Julkaistu 12.03.2021 07:14

MTV UUTISET – STT

EU-instituutiot saavuttivat myöhään torstaina poliittisen sovun liikenne-, energia- ja digihankkeita tukevan rahoitusohjelman sisällöstä.

Baltian maiden läpi kulkeva Rail Baltica -ratahanke on saamassa EU:lta merkittävää lisärahoitusta.

EU-instituutioiden välisissä neuvotteluissa on löydetty poliittinen sopu uudesta Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelmasta (CEF), josta myönnetään tukea liikenne-, energia- ja digihankkeille.

Osana neuvotteluja on turvattu Rail Baltican mahdollisuudet saada lisärahoitusta EU:lta.

Neuvotteluissa varmistui myös se, että Suomen päärata nousee mukaan osaksi Euroopan merkittäviä rajat ylittäviä ratayhteyksiä, joten pääradan mahdollisuudet saada tukirahaa EU:lta vahvistuvat.

Yhtenä parlamentin pääneuvottelijoista toiminut europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) pitää neuvottelutulosta Suomen kannalta erittäin hyvänä. Hän muistuttaa, että pääradan nosto keskeisten yhteyksien joukkoon oli yksi Suomen päätavoitteista.

–  Tämä on suomalaisten kannalta se ykkösjuttu, Virkkunen kommentoi STT:lle.

Virkkunen iloitsee myös Rail Balticalle turvatusta lisärahoituksesta, sillä nopea ratayhteys Tallinnasta etelään parantaisi myös suomalaisten mahdollisuuksia matkata raiteita pitkin Keski-Eurooppaan.

–  Pienille Baltian maille merkittävän, modernin rautatieyhteyden rakentaminen on erittäin iso urakka, Virkkunen huomauttaa.

Rail Baltican rahoitusmahdollisuuksien turvaamisesta käytiin neuvottelujen aikana paljon keskusteluja. Virkkusen mukaan parlamentin ja jäsenmaiden välillä oli asiasta mielipide-eroja.

Lue myös: Baltian maat innostuivat Suomen osallistumisesta Rail Baltica -ratahankkeeseen

Tavoite: 60 prosenttia rahasta ilmastotavoitteiden saavuttamiseen

Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelma on kooltaan noin 33 miljardia euroa. Summa sovittiin jo EU:n monivuotisen budjetin yhteydessä, mutta nyt EU-instituutiot ovat neuvotelleet ohjelman tarkemmasta sisällöstä.

Neuvotteluissa sovittiin tavoitteeksi, että ohjelman rahoituksesta 60 prosentin tulisi edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Neuvotteluissa mukana ollut europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) pitää tärkeänä, että rahoituksen ehdoissa katsotaan eteenpäin ja tuki menee modernin ja älykkään infrastruktuurin rakentamiseen.

–  Enemmän rahoitusta menee raiteisiin, ei enää juurikaan moottoriteihin. Ja energian osalta nimenomaisesti uusiutuvan energian vaativaan infraan, Kumpula-Natri kommentoi STT:lle.

Poliittinen sopu vaatii lopullisen hyväksynnän jäsenmaita edustavalta neuvostolta ja EU-parlamentilta.

Suomi saanut päättyvältä ohjelmakaudelta 250 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi on saanut aiemmasta CEF-rahoitusohjelmasta vuosina 2014–2020 tukea yhteensä noin 250 miljoonaa euroa. Ministeriö tiedotti torstaina, että valtio haki päättyvän ohjelmakauden viimeisestä hausta rahaa vielä Tampereen ja Oulun välisen pääradan yhteysvälin kehittämissuunnitteluun sekä Kupittaan ja Turun välisen kaksoisraiteeseen ja Turun ratapihan rakentamissuunnitelmaan.

Lisäksi muut toimijat hakivat tukea Helsingin Sataman ja Turun Sataman hankkeisiin.

Lisää aiheesta:

Ministeri Lulu Ranne: Junaraiteet pitäisi vaihtaa kapeammiksi koko SuomessaMTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?Euroopan parlamentti hyväksyi rahoitusohjelman, jolla tuetaan Rail Baltica -ratahanketta – rahat voivat näkyä myös Suomen raiteillaHarakka: Valtio sitoutuu investoimaan Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun joukkoliikenteen hankkeisiin vähintään 755 miljoonaa euroaKomissio esittää 750 miljardin euron elpymisrahastoa – katso suorana kello 14.30, miten komissio pyrkii saamaan Euroopan takaisin jaloilleenLiikenneministeri Berner kilpailevasta tunnelihankkeesta: "Tämän mittaluokan hankkeita voi olla vain yksi"
EUJunatLatviaLiettuaViroTalous

Tuoreimmat aiheesta

EU
  • Eilen19:27
    Ilmastonmuutos

    EU:n ilmastotavoitteeseen useita heikennyksiä: "Torjuntavoitto"

  • Eilen15:40
    Talous

    Samppanjapulloja ei poksauteltu – epävarmuus jäytää yhä Suomea

  • Eilen05:27
    Ilmastonmuutos

    EU sopi löysemmistä päästöleikkauksista

  • 31.10.16:58
    Teboil

    Kuljetusala huolestui: Teboilin kaatuminen tuo katveita diesel-karttaan

  • 30.10.19:54
    Teboil

    "Tuntuu, että tässä vedätetään länttä" – Lukoil myy Teboilin Venäjään kytkeytyvälle yritykselle