EU-instituutiot saavuttivat myöhään torstaina poliittisen sovun liikenne-, energia- ja digihankkeita tukevan rahoitusohjelman sisällöstä.
Baltian maiden läpi kulkeva Rail Baltica -ratahanke on saamassa EU:lta merkittävää lisärahoitusta.
EU-instituutioiden välisissä neuvotteluissa on löydetty poliittinen sopu uudesta Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelmasta (CEF), josta myönnetään tukea liikenne-, energia- ja digihankkeille.
Osana neuvotteluja on turvattu Rail Baltican mahdollisuudet saada lisärahoitusta EU:lta.
Neuvotteluissa varmistui myös se, että Suomen päärata nousee mukaan osaksi Euroopan merkittäviä rajat ylittäviä ratayhteyksiä, joten pääradan mahdollisuudet saada tukirahaa EU:lta vahvistuvat.
Yhtenä parlamentin pääneuvottelijoista toiminut europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) pitää neuvottelutulosta Suomen kannalta erittäin hyvänä. Hän muistuttaa, että pääradan nosto keskeisten yhteyksien joukkoon oli yksi Suomen päätavoitteista.
– Tämä on suomalaisten kannalta se ykkösjuttu, Virkkunen kommentoi STT:lle.
Virkkunen iloitsee myös Rail Balticalle turvatusta lisärahoituksesta, sillä nopea ratayhteys Tallinnasta etelään parantaisi myös suomalaisten mahdollisuuksia matkata raiteita pitkin Keski-Eurooppaan.
