Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Räikkösen taktiikkapäätöksille perustelut

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen
Julkaistu 27.03.2012 08:07(Päivitetty 27.03.2012 08:07)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison on julkistanut perustelut Kimi Räikkösen auton rengastaktiikalle Malesian GP:ssä.

Kisan alussa Räikkönen jätti vaihdon välikelin renkaista sadekelin renkaisiin liian myöhäiseen ajankohtaan pudoten näin 8. sijalta 13:nneksi.

– Alkuvaihe oli todella vaikea, koska siinä oli kaksi polkua valittavana, eikä ollut selvää, kumpi niistä olisi paras. Meidän täytyi joko yrittää pärjätä välikelin renkailla, kunnes turva-auto tulee, tai tehdä valitsemamme päätös ja vaihtaa sitä aiemmin täyden sadekelin renkaisiin. Pelasimme uhkapeliä ensimmäisen ratkaisun kanssa, kuten teki pääosa joukosta, koska se oli pienemmän riskin vaihtoehto, mutta turva-auto tuli meidän kannaltamme hieman liian myöhään. Kun olosuhteet huonontuivat nopeasti eikä turva-autosta näkynyt merkkejä, riski keskeytyksestä pakotti meidät myöhäiseen varikkokäyntiin täyden sadekelin renkaita varten vieden pois kaiken mahdollisen hyödyn aiemmasta päätöksestämme, Allison taustoitti.

Räikkönen hyötyi päätöksestä vaihtaa uusintalähdön jälkeen sadekelin renkaat heti välikelin renkaisiin, mutta viivytteli sitten hieman liian pitkään ennen kuin vaihtoi kuivan kelin renkaisiin pudoten näin Mark Webberin taakse.

– Oli selvää, että radalla pystyi ajamaan kuivan kelin renkailla jo jonkin aikaa, mutta kukaan ei halunnut ottaa riskiä renkaidenvaihdosta, koska tutkassa näkyi lisää sadetta ja väärä päätös olisi voinut olla tuhoisa. Meidän asemassamme aikainen renkaidenvaihto olisi tarkoittanut parhaimmillaan sijoituksemme säilyttämistä, mutta noin puolen tusinan sijan menettämistä, jos sitten alkaisikin sataa. Odottaminen ja muun joukon seuraaminen tarkoittaisi huonoimmillaan yhden sijan menettämistä Webberille ja parhaimmillaan sijamme säilyttämistä, Allison kertasi tilannetta.

– Strategiapäätöksissä otetaan riskejä, kun ei ole mitään hävittävää, mutta mennään keskiarvojen mukaan, kun ollaan kunnon sijalla, Allison korostaa periaatetta.

Lisää aiheesta:

Liha, suklaa ja juusto ovat ruokamaailman pahiksia – näin syöt ympäristöä säästävästiRäikkösen taktiikkapäätöksille perustelutTOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytötHamiltonin ajovirhe johti rengasahdinkoonKovalainen sanoi suorat sanat testikuskien ajattamisestaPirelli-pomolta omelettivertaus kuminpalasista
Malesia 2011

Tuoreimmat aiheesta

Malesia 2011
  • 03.11.201620:56
    Kotimaa

    Liha, suklaa ja juusto ovat ruokamaailman pahiksia – näin syöt ympäristöä säästävästi

  • 04.11.201112:23
    Belgia 2011

    TOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytöt

  • 16.04.201108:17
    Malesia 2011

    Hamiltonin ajovirhe johti rengasahdinkoon

  • 15.04.201113:34
    Heikki Kovalainen

    Kovalainen sanoi suorat sanat testikuskien ajattamisesta

  • 15.04.201108:11
    Malesia 2011

    Pirelli-pomolta omelettivertaus kuminpalasista