Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Räikkönen oli Toyotan viimeinen pelastusyritys"

(Kuva: Toyota Racing F1 Team)
(Kuva: Toyota Racing F1 Team)
Julkaistu 04.11.2009 11:06(Päivitetty 04.11.2009 11:20)

Toyotan ilmoitus formula ykkösistä vetäytymisestä oli yllätys MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehdolle.

- Melkoinen shokki jokaiselle. Luulin, että ainakin vuoden jatkaisivat, kun vauhti oli loppukaudesta yllättävänkin kovassa nousussa. Lisäksi he antoivat Kamui Kobayashille mahdollisuuden, ja hän ajoi kaksi kisaa tosi hyvin. Siitä he saivat varmaan paljon positiivista julkisuutta Japanissa. Tietysti tällaiset päätökset on varmaankin tehty huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa. Onhan tämä aikamoinen menetys taas formula ykkösille, kun yksi iso autonvalmistaja lähti, Järvilehto arvioi.

Toyota oli vielä viime viikolla Kimi Räikkösen perässä, mutta tallin tekemä sopimustarjous ei kiinnostanut Ferrarilta vapautunutta suomalaiskuskia. Järvilehdon mielestä Toyota olisi tarvinnut mestaritason kuljettajaa jo aikaisemmin.

- Ehkä se oli sellainen viimeinen pelastusyritys, joka olisi pitänyt tehdä jo useita vuosia sitten. Toyotan olisi pitänyt jo aikoja sitten sinne palkata maailmanmestari kuskiksi rakentamaan tiimiä. Ja sellainen maailmanmestari, joka osaa ohjata tiimiä oikeaan suuntaan tekemään viimeisen hyppäyksen eteenpäin. Kun ajatellaan, ettei yhtään voittoa ole tuolla rahamäärällä saavutettu näiden vuosien aikana, niin MM-pistettä kohden hinta tulee aika kalliiksi, Järvilehto tuumi.

Toyota tuli mukaan formula ykkösiin vuonna 2002. Sen jälkeen kuljettajat ja johtohenkilöt ovat vaihtuneet tallissa tiuhaan. Jättibudjetti ei ole tuonut mainittavaa menestystä.

- Mielestäni Toyota lähti alun perin hataralla pohjalla liikkeelle. Kauhea rahallinen satsaus, mutta hyvin paljon vääriä päätöksiä. Homma on kuitenkin kiinni oikeista ihmisistä eikä rahasta, Järvilehto muistutti.

Varsinkin japanilaiset autonvalmistajat ovat viime aikoina karanneet moottoriurheilun parista joukolla. Talouskriisin lisäksi taustalla on se, että autoja markkinoidaan tätä nykyä yhä enemmän ympäristöarvoilla. Formula ykkösissä kilpaileminen ei enää tarjoa rahoille vastinetta entiseen malliin, eikä edes näyteikkunaa huipputekniikalle.

- Formula ykkösissä on ennen kehitetty tekniikkaa normaaleihin autoihin, mutta nykyään siviiliautoissa on enemmän elektroniikkaa kuin formula ykkösissä. Sääntömuutokset ovat kieltäneet kaiken sellaisen. Tietysti kun polttoaineen kulutuksesta on puhuttu, niin tulevaisuudessa jännää on se, että ensi vuonna välitankkaus kielletään. Homma menee enemmän siihen, kuka pystyy ajamaan kisamatkan pienimmällä polttoainemäärällä, Järvilehto puntaroi.

Lue myös:
"Räikkönen oli Toyotan viimeinen pelastusyritys"
Menikö Kovalaiselta mahdollinen työpaikka?
Toyotan vetäytyminen löi työntekijät ällikällä
Toyotan tallipomo puhkesi kyyneliin
Toyota pahoittelee vetäytymistään
Salo: Ei hyvä juttu Heikille
Toyota jättää formula ykköset

Lisää aiheesta:

Mikko Rantaselta jättimäistä puhetta Miro HeiskasestaOpiskelija-asuntolasta löytyi salakameroita – poliisi tutkii salakatselua PietarsaaressaAlone Suomi -voittaja Esa laihtui erämaassa viidesosan painostaan, vaikka söi joka päiväAuer-käräjillä jatkuu nuorimman lapsen karmivien kertomusten kuuleminen videolta – MTV seuraaErikoinen laki Slovakiaan: Nopeusrajoitus kävelijöilleJos kriisi iskee, Suomen infrasta valtaosa on yritysten hallussa – vain harva varautunut kunnolla