"Räikkönen oli Toyotan viimeinen pelastusyritys"

Toyotan ilmoitus formula ykkösistä vetäytymisestä oli yllätys MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehdolle.

- Melkoinen shokki jokaiselle. Luulin, että ainakin vuoden jatkaisivat, kun vauhti oli loppukaudesta yllättävänkin kovassa nousussa. Lisäksi he antoivat Kamui Kobayashille mahdollisuuden, ja hän ajoi kaksi kisaa tosi hyvin. Siitä he saivat varmaan paljon positiivista julkisuutta Japanissa. Tietysti tällaiset päätökset on varmaankin tehty huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa. Onhan tämä aikamoinen menetys taas formula ykkösille, kun yksi iso autonvalmistaja lähti, Järvilehto arvioi.

Toyota oli vielä viime viikolla Kimi Räikkösen perässä, mutta tallin tekemä sopimustarjous ei kiinnostanut Ferrarilta vapautunutta suomalaiskuskia. Järvilehdon mielestä Toyota olisi tarvinnut mestaritason kuljettajaa jo aikaisemmin.

- Ehkä se oli sellainen viimeinen pelastusyritys, joka olisi pitänyt tehdä jo useita vuosia sitten. Toyotan olisi pitänyt jo aikoja sitten sinne palkata maailmanmestari kuskiksi rakentamaan tiimiä. Ja sellainen maailmanmestari, joka osaa ohjata tiimiä oikeaan suuntaan tekemään viimeisen hyppäyksen eteenpäin. Kun ajatellaan, ettei yhtään voittoa ole tuolla rahamäärällä saavutettu näiden vuosien aikana, niin MM-pistettä kohden hinta tulee aika kalliiksi, Järvilehto tuumi.

Toyota tuli mukaan formula ykkösiin vuonna 2002. Sen jälkeen kuljettajat ja johtohenkilöt ovat vaihtuneet tallissa tiuhaan. Jättibudjetti ei ole tuonut mainittavaa menestystä.

- Mielestäni Toyota lähti alun perin hataralla pohjalla liikkeelle. Kauhea rahallinen satsaus, mutta hyvin paljon vääriä päätöksiä. Homma on kuitenkin kiinni oikeista ihmisistä eikä rahasta, Järvilehto muistutti.

Varsinkin japanilaiset autonvalmistajat ovat viime aikoina karanneet moottoriurheilun parista joukolla. Talouskriisin lisäksi taustalla on se, että autoja markkinoidaan tätä nykyä yhä enemmän ympäristöarvoilla. Formula ykkösissä kilpaileminen ei enää tarjoa rahoille vastinetta entiseen malliin, eikä edes näyteikkunaa huipputekniikalle.

- Formula ykkösissä on ennen kehitetty tekniikkaa normaaleihin autoihin, mutta nykyään siviiliautoissa on enemmän elektroniikkaa kuin formula ykkösissä. Sääntömuutokset ovat kieltäneet kaiken sellaisen. Tietysti kun polttoaineen kulutuksesta on puhuttu, niin tulevaisuudessa jännää on se, että ensi vuonna välitankkaus kielletään. Homma menee enemmän siihen, kuka pystyy ajamaan kisamatkan pienimmällä polttoainemäärällä, Järvilehto puntaroi.

Lue myös:

    Uusimmat