Nelikymppinen nainen kertoo jatkavansa Vastaamon asiakkaana tietomurrosta huolimatta. Omien tietojensa sijaan hän on enemmän huolissaan Vastaamon asiakkaana keväällä 2018 olleesta lapsestaan.
Raija (nimi muutettu) sanoo tehneensä lapsensa kanssa netissä ’kaikki mahdolliset sulut’ heti, kun tieto Vastaamon tietomurrosta tuli. Lapsi oli käynyt terapiassa keväällä 2018 ja siirtynyt sittemmin muualle terapiaan. Vastaamon tietomurto koski juuri vuosia 2018–2019.
– Lapseni sai Vastaamosta viestin, että hänen tietonsa ovat olleet mukana tietomurrossa. Itse en saanut mitään viestiä, vaikka henkilötietoni olivat siellä laskunmaksajan ominaisuudessa, Raija kertoo.
Keskusrikospoliisin kyberrikostorjuntakeskuksen päällikkö Mikko Rauhamaa kertoi keskiviikkona MTV Uutisille, että psykoterapiakeskus Vastaamoon liittyviä rikosilmoituksia on kirjattu jo lähes 25 000. Raijan perheestä rikosilmoituksia tuli kaksi.
– Teimme rikosilmoitukset sekä Vastaamosta että tietomurtautujasta.
Lue myös: KRP: Vastaamosta tehty jo lähes 25 000 rikosilmoitusta – rikosuhreja jokaisessa Suomen poliisipiirissä
Perhe käsitellyt asiaa yhdessä
Raija aloitti terapian Vastaamossa tänä syksynä juuri ennen tietomurron julkistamista. Hän ei kuitenkaan säikähtänyt, vaan jatkaa asiakkaana edelleenkin.
