Kela on keskeyttänyt toistaiseksi uusien asiakkaiden ohjaamisen kiristysvyyhteen joutuneeseen psykoterapiakeskus Vastaamoon.
– Jatkotoimenpiteistä päätetään, kun Vastaamo on antanut Kelalle selvityksen tietojärjestelmiensä tietoturvan nykyisestä tilasta, kertoo etuuspäällikkö Riikka Peltonen Kelasta.
Peltosen mukaan Kela on pyytänyt tietomurron paljastuttua Vastaamolta selvitystä siitä, keiden asiakkaiden tiedot ovat vuotaneet ja ovatko asiakkaiden tiedot nyt turvassa hakkereilta.
– Tietomurron kohteiksi joutuneiden tiedot luvattiin toimittaa jo viime viikolla, kertoi Peltonen MTV Uutisille.
Tuoreimman tiedon mukaan Vastaamo on luvannut kertoa Kelalle viimeistään ensi viikon sunnuntaina eli 15. marraskuuta, mikä tietoturvajärjestelmien nykytila on.
Vastaamossa on ollut noin 5000 Kelan kuntoutuspsykoterapian asiakasta aikavälillä 1.9.2011– 31.3.2019. Vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta on saanut ajanjaksolla 1.1.2015–31.3.2019 noin 160 asiakasta.
– On vakavaa, että henkilötietoja on voinut päätyä palveluntuottajaltamme ulkopuolisen käsiin, sanoo Kelan kuntoutuksen etuuspäällikkö Tuula Ahlgren.
