"Rahtialuksen konteista ei suurta riskiä ympäristölle"

Ympäristökeskuksen yli-insinööri Kalervo Jolma ei pidä suomalaisen rahtilaiva Lindan konttiturmaa vakavana.

- Kun kolme konttia putoaa mereen, ja vain yhdessä niistä on todettu olevan vaarallista ainetta, ne eivät aiheuta kovin suurta riskiä ympäristölle, sanoo Jolma, joka vastaa Suomessa ympäristöturvallisuudesta rahtialusten onnettomuustapauksissa.

- Ja tavarat ovat vielä kontin sisällä erikseen pakattuina, hän huomauttaa.

Viranomaiset ryhtyvät yhdessä selvittämään, missä lasti on ja mitä lasti pitää sisällään.

- Joskus välissä on yllättävän pitkä ketju ennen kuin saadaan selville, mitä konttiin tarkalleen ottaen on laitettu, kertoo meripelastusjohtaja Jukka Torsti Helsingin meripelastuslohkokeskuksesta.

Jolma ei muista, että myrkyllistä ainetta sisältäviä kontteja olisi pitänyt etsiä Suomen vesiltä. Sen sijaan esimerkiksi öljy- ja muita tynnyreitä on etsitty ja nostettu pitkin poikin Itämerta.

Jos tällainen onnettomuus tapahtuisi Suomen vesillä, annettaisiin varoitus muille merenkulkijoille. Muut alukset voisivat törmätä siihen, erityisesti jos kontti putoaa matalaan veteen laivaväylällä. Kontti saattaa kellua jonkin aikaa pinnalla, mutta yleensä se vajoaa pohjaan. Rahtialuksen kuuluu ilmoittaa viranomaisille, jos se huomaa jotain jääneen kyydistä pois.

Aina rahtialukset eivät edes huomaa, että jotain on jäänyt matkalle.

- Ei välttämättä aina huomata, jos kontti tippuu esimerkiksi pimeällä yöllä, sanoo Torsti.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat