Kaupalliset radiot voivat kesäkuusta alkaen lähettää mainoksia vapaasti. Tähän asti mainoksia on saanut olla korkeintaan viidennes lähetysajasta, mutta nyt rajoitus poistuu kokonaan. Mainokset pitää kuitenkin erottaa selkeästi ohjelmista.
Video: Mainosten kömmähdykset tekevät kauppareissusta hupia
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on parantaa radioiden ansaintamahdollisuuksia ja lisätä joustavuutta mainosten sijoittelussa. Lakimuutos on osa hallituksen norminpurkuhankkeita.
Toimitusjohtaja Stefan Möller kaupallisten radioiden kattojärjestöstä RadioMediasta ei odota, että rajoituksen poistaminen juuri lisäisi mainoksia. Hänen mukaansa harva asema nykyisinkään pääsee maksimimäärään.
– Mainonnan määrä ja rytmitys riippuvat jonkin verran radioformaatista. Myös jotkin sesongit, kuten kesä, ovat suositumpaa mainosaikaa joillakin kanavilla.
Möllerin mukaan radiot tutkivat hyvin tarkasti, paljonko mainontaa voi ohjelmavirrassa olla, ennen kuin kuulijat väsyvät siihen.
– Mainonnan sijasta radioiden ja niiden yritysasiakkaiden välisessä yhteistyössä painottuvat enemmän tapahtumien ja ohjelmayhteistyön muodot.
Tutkija: Ylilyöntejä voi tulla
Yliopistonlehtori, dosentti Marko Ala-Fossi Tampereen yliopistosta ennustaa kahdenlaisia seurauksia mainosajan vapauttamisesta.