Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Radioiden mainosaika vapautuu kesäkuussa – tutkija povaa yliyöntejä

1:10Mainosten kömmähdykset tekevät kauppareissusta hupia
Julkaistu 15.04.2018 05:52

MTV UUTISET

Kaupalliset radiot voivat kesäkuusta alkaen lähettää mainoksia vapaasti. Tähän asti mainoksia on saanut olla korkeintaan viidennes lähetysajasta, mutta nyt rajoitus poistuu kokonaan. Mainokset pitää kuitenkin erottaa selkeästi ohjelmista.

Video: Mainosten kömmähdykset tekevät kauppareissusta hupia

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on parantaa radioiden ansaintamahdollisuuksia ja lisätä joustavuutta mainosten sijoittelussa. Lakimuutos on osa hallituksen norminpurkuhankkeita.

Toimitusjohtaja Stefan Möller kaupallisten radioiden kattojärjestöstä RadioMediasta ei odota, että rajoituksen poistaminen juuri lisäisi mainoksia. Hänen mukaansa harva asema nykyisinkään pääsee maksimimäärään.

–  Mainonnan määrä ja rytmitys riippuvat jonkin verran radioformaatista. Myös jotkin sesongit, kuten kesä, ovat suositumpaa mainosaikaa joillakin kanavilla.

Möllerin mukaan radiot tutkivat hyvin tarkasti, paljonko mainontaa voi ohjelmavirrassa olla, ennen kuin kuulijat väsyvät siihen.

–  Mainonnan sijasta radioiden ja niiden yritysasiakkaiden välisessä yhteistyössä painottuvat enemmän tapahtumien ja ohjelmayhteistyön muodot.

Tutkija: Ylilyöntejä voi tulla

Yliopistonlehtori, dosentti Marko Ala-Fossi Tampereen yliopistosta ennustaa kahdenlaisia seurauksia mainosajan vapauttamisesta.

–  Jotkin radioasemat voivat lähteä ylilyönteihin ja myydä niin paljon mainoksia, että se karkottaa kuulijoita.

Mahdollista myös on, että mainosajan hinta laskee, kun Suomen noin sata kaupallista radioasemaa voivat myydä mainoksia aiempaa enemmän.

Ala-Fossin mukaan radiot voivat erottua joukosta mainosten vähentämisellä. Vastaavaa harkitsee Yhdysvalloissa television puolella Fox, joka suunnittelee pudottavansa mainosspottien määrää kahteen minuuttiin tunnissa vuoteen 2020 mennessä.

Ala-Fossi mainitsee kuuntelijamittaukset, joiden mukaan kaupallisten radioiden kuuntelijat seilaavat enemmän kanavalta toiselle kuin Ylen kuuntelijat.

–  On kiinnostavaa nähdä, vaikuttaako mainosrajoituksen poistuminen radioiden kuuntelijarakenteeseen ja kanavasurffailuun.

Radiomainonnan määrä on ollut kasvussa. Viime vuonna radiomainontaan käytettiin liki 64 miljoonaa euroa, mikä oli viitisen prosenttia kaikesta mediamainonnasta.

Lisää aiheesta:

Veikkauksen monopoli murtuu – Pöllöraati: Näin mainoseurot alkavat virrata SuomeenKirkon rahapula kuuluu myös radioaalloilla – mainosten määrä kasvaa suositussa JouluradiossaMedialiitto kärkkäänä Ylen rahoituksesta ja tehtävistä: "Nyt on huoli siitä, miten yksityinen media pysyy elossa"Kuluttajaliitto jatkaisi markkinointikieltoa: "Samanlaiseen tilanteeseen kuin ennen kieltoa ei pitäisi palata" – tässä syyKoronavuosi muutti ihmisten radion kuuntelua: "Radio toi muuta ajateltavaa vaikeiden aikojen ja koronan keskelle"Radiomyynnillä positiivinen alkuvuosi –"Radioluvista ei pitäisi järjestää huutokauppaa"
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:14
    Sähkö

    Sähkön hurjimmat hintapiikit voivat olla historiaa – Suomi pääsi Ruotsin energia-apajalle

  • 5.12.17:12
    Orpon hallitus

    Ministeri: Hallitus valmis uudistamaan YEL-järjestelmää – "Nykyinen malli koetaan jopa mielivaltaiseksi"

  • 5.12.16:05
    Netflix

    Jättikauppa: Netflix ostaa Warner Bros Discoveryn – mukana myös HBO Max

  • 5.12.13:58
    Musti ja Mirri

    Musti Group ostaa portugalilaisen lemmikkiyrityksen – toimintaa nyt seitsemässä maassa

  • 5.12.13:33
    Elon Musk

    EU:lta sakot Elon Muskin X-palvelulle