Radioiden mainosaika vapautuu kesäkuussa – tutkija povaa yliyöntejä
Kaupalliset radiot voivat kesäkuusta alkaen lähettää mainoksia vapaasti. Tähän asti mainoksia on saanut olla korkeintaan viidennes lähetysajasta, mutta nyt rajoitus poistuu kokonaan. Mainokset pitää kuitenkin erottaa selkeästi ohjelmista.
Video: Mainosten kömmähdykset tekevät kauppareissusta hupia
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on parantaa radioiden ansaintamahdollisuuksia ja lisätä joustavuutta mainosten sijoittelussa. Lakimuutos on osa hallituksen norminpurkuhankkeita.
Toimitusjohtaja Stefan Möller kaupallisten radioiden kattojärjestöstä RadioMediasta ei odota, että rajoituksen poistaminen juuri lisäisi mainoksia. Hänen mukaansa harva asema nykyisinkään pääsee maksimimäärään.
– Mainonnan määrä ja rytmitys riippuvat jonkin verran radioformaatista. Myös jotkin sesongit, kuten kesä, ovat suositumpaa mainosaikaa joillakin kanavilla.
Möllerin mukaan radiot tutkivat hyvin tarkasti, paljonko mainontaa voi ohjelmavirrassa olla, ennen kuin kuulijat väsyvät siihen.
– Mainonnan sijasta radioiden ja niiden yritysasiakkaiden välisessä yhteistyössä painottuvat enemmän tapahtumien ja ohjelmayhteistyön muodot.
Tutkija: Ylilyöntejä voi tulla
Yliopistonlehtori, dosentti Marko Ala-Fossi Tampereen yliopistosta ennustaa kahdenlaisia seurauksia mainosajan vapauttamisesta.
– Jotkin radioasemat voivat lähteä ylilyönteihin ja myydä niin paljon mainoksia, että se karkottaa kuulijoita.
Mahdollista myös on, että mainosajan hinta laskee, kun Suomen noin sata kaupallista radioasemaa voivat myydä mainoksia aiempaa enemmän.
Ala-Fossin mukaan radiot voivat erottua joukosta mainosten vähentämisellä. Vastaavaa harkitsee Yhdysvalloissa television puolella Fox, joka suunnittelee pudottavansa mainosspottien määrää kahteen minuuttiin tunnissa vuoteen 2020 mennessä.
Ala-Fossi mainitsee kuuntelijamittaukset, joiden mukaan kaupallisten radioiden kuuntelijat seilaavat enemmän kanavalta toiselle kuin Ylen kuuntelijat.
– On kiinnostavaa nähdä, vaikuttaako mainosrajoituksen poistuminen radioiden kuuntelijarakenteeseen ja kanavasurffailuun.
Radiomainonnan määrä on ollut kasvussa. Viime vuonna radiomainontaan käytettiin liki 64 miljoonaa euroa, mikä oli viitisen prosenttia kaikesta mediamainonnasta.
Uusimmat
-
08:38
Aleksander Barkov "ajaa kuin mielipuoli"
-
08:32
Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
-
08:30
Suomen vouti vapautti pakotteiden vuoksi jäädytettyä Yandexin omaisuutta
-
08:24
Kroatian MM-rallin kihelmöivä voittotaistelu kolmen tähtikuskin kesken jatkuu – MTV seuraa
-
08:01
Christian Heljangon maagisuus heijastuu yllättävällä tavalla Tapparaan
-
08:00
Täysin itsenäinen Atomirotta on suomalaisen musiikin poikkeuksellinen outolintu – ja on yksi asia, jota heidän takahuoneestaan ei löydy
-
07:54
Olivatko Trumpin aborttikommentit isku demokraattien palleaan? "Kyllähän he osaavat erittäin hyvin laskea"
-
07:51
Lähteiden mukaan Yhdysvallat aikoo vetää joukkonsa pois Nigeristä
-
07:41
Rantasella ja Barkovilla vastassa tilastoykköset NHL:ssä – tässä suomalaisasetelmat pudotuspeleihin
-
07:29
Ovela keksintö estää humalassa sähköpotkulautailun Tampereella
-
07:28
Saako uimahallissa mennä saunaan pyyhe ympärillä?
-
07:25
Ecuadorissa tapettu viisi pormestaria vuoden sisällä
-
07:16
Valtteri Bottas jäi pisteiden ulkopuolelle – Verstappen sprintissä ylivoimainen
-
07:01
Tiesitkö? Susanna Laine päätyi radiojuontajaksi Vappu Pimiän ansiosta
-
06:59
USA:n edustajainhuone äänestänee viimein Ukraina-tuesta
-
06:54
Nyt löytyi ylivoimainen haaste Kalle Rovanperälle – Thierry Neuville yhtä lailla hukassa
-
06:52
Zelenskyi: Naton on tehtävä päätös, onko se todella Ukrainan liittolainen
-
06:51
Venäjän "varjolaivasto" herättää huolta Suomenlahdella – seurasimme harjoitusta, jossa varaudutaan katastrofiin
-
06:45
Hamas-johtaja saapui Istanbuliin keskusteluja varten
-
06:33
Irak: Armeijan tukikohdassa räjähti – Yhdysvallat kiistää olleensa osallisena
-
Lataa lisää