Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kirkon rahapula kuuluu myös radioaalloilla – mainosten määrä kasvaa suositussa Jouluradiossa

7:42Jouluradio soi jälleenKatso video: Jouluradio oli viime joulukuussa Suomen neljänneksi kuunnelluin radiokanava.
Julkaistu 05.08.2024 15:32
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Joulumusiikkia soittava Jouluradio kokee muutoksen tänä vuonna, kun kanava aloittaa yhteistyön mediajätti Sanoma Media Finlandin kanssa. Jouluradio ja Sanoma ovat solmineet kahden vuoden mittaisen kumppanuussopimuksen. 

Jouluradio on osa pääkaupunkiseudun evankelis-luterilaisen kirkon Kirkko ja kaupunki -mediabrändiä. Kirkon ja kaupungin päätoimittaja Pauli Juusela sanoo, että kumppanuudella on tarkoitus vahvistaa Jouluradion teknistä ja taloudellista pohjaa sekä lisätä kanavan markkinointia. 

– Käytännössä Sanoma vastaa jatkossa kanavan kumppanuusmyynnistä ja saamme heiltä myös musiikinhallintajärjestelmän. Sisältöön heillä ei ole sanottavaa, vaan se säilyy edelleen meillä. He viestittivät haluavansa meidät juuri sellaisena kuin olemme, kertoo Juusela. 

Valtaosa kanavan rahoituksesta tulee jatkossakin pääkaupunkiseudun seurakunnilta. Lisäksi rahoittajina on seurakuntia eri puolilla Suomea. Taloudelliset paineet ovat kuitenkin kasvaneet, kun seurakuntien jäsenmäärät ovat laskeneet. 

– Kirkon rahat vähenevät ja johtokunta on asettanut meille velvoitteen, että osa rahoituksesta on hankittava ulkopuolelta. Yritämme tässä tasapainoilla ja samalla pitää kiinni kuuntelijalupauksesta, Juusela sano. 

Muista kaupallisista radioista poiketen Jouluradiossa ei ole perinteisesti kuulunut mainoksia. Viime vuonna sponsoroitua sisältöä kuultiin jo jonkin verran, ja jatkossa mainoksia kuullaan korkeintaan kaksi minuuttia tunnissa. Päätoimittaja kuitenkin korostaa, että mainosten pitää olla radion brändiin sopivia. 

Entä miten kanava arvioi kuuntelijoiden reagoivan, kun joulumusiikin lomassa kuullaan entistä enemmän kaupallista sisältöä? 

– Kuuntelijapalautteen perusteella sponsoreiden lisääminen nähdään suhteellisen positiivisena. Ihmiset ymmärtävät, että maailma muuttuu ja evankelis-luterilaisen kirkon rahoitus vähenee. Meille on tärkeää, että mainokset eivät ole mitään rallatuksia, vaan meille räätälöityjä, sanoo Jouluradion vastaava tuottaja Katri Ketola. 

Jouluradion lähetykset alkavat perinteisesti ensimmäisen adventin aikoihin marraskuussa ja hiljenevät loppiaisena. Verkossa kuunneltavia eri genreihin keskittyviä joulukanavia voi kuunnella jatkossakin Jouluradion omien sivujen kautta. 

Juhlapyhien aikaan kanava on ollut melko suosittu, ja esimerkiksi viime vuoden joulukuussa Jouluradio oli maan neljänneksi kuunnelluin radio.

Lisää aiheesta:

Jouluradio starttaa jälleen – mikä on suosion salaisuus?Journalistiliitto harmittelee AlfaTV:n konkurssiuutista – kanavaan sijoittaneen Keskisuomalaisen toimitusjohtaja: "Eihän tämä mikään yllätys ollut"Miten lopulta kävi? Musiikkiala vetosi radiokanaviin musiikin kotimaisuusasteen lisäämiseksi – artistit toivovat valintoihin laajuuttaTelia ostaa MTV:n: "Tänään tehdään historiaa, MTV voi kilpailla televisiojättejä vastaan"Radioiden mainosaika vapautuu kesäkuussa – tutkija povaa yliyöntejäUusi pomo: "Radio Novan kauppa on viimeinen – enempää en tee!"
KirkkoMediaSanoma Media FinlandKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kirkko
  • ma13:35
    Räjähdykset

    Joroisten räjähdys tallentui seurakunnan videolle: "Hajosiko meiltä katto?"

  • 31.10.08:55
    Barcelona

    Risti teki Sagrada Familiasta maailman korkeimman kirkon

  • 30.10.11:11
    Päivi Räsänen

    Päivi Räsänen: "Pamfletti on sisällöltään vanhentunut" – näin hän perustelee kirjoituksiaan homoseksuaaleista

  • 23.10.22:48
    Turku

    Arkkipiispa Luoma lauloi Turussa

  • 8.10.11:13
    Työpaikat

    Rippileiriläisille törkeyksiä puhuneelle papille uusi työ seurakuntapastorina