Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

FIA painoi paniikkinappulaa – Qatarin F1-radassa suuri turvallisuusriski

Charles Leclerc Qatarin radalla.
Charles Leclerc Qatarin radalla.xpbimages.com
Julkaistu 07.10.2023 14:42
Toimittajan kuva
Eren Gürler

eren.gurler@mtv.fi

ErenGee

F1-autojen renkaissa havaittiin huolestuttavaa kulumaa Qatarin radan uusien korokkeiden takia. Sen takia F1 suunnittelee ylimääräistä harjoitussessiota vielä ennen tämän päivän sprinttikisaa sekä pakollista kolmea pysähdystä sunnuntain kilpailuun. 

Rengasanalyysin tulos oli karua kertomaa Qatarin aika-ajojen jälkeen F1:ssä. Radan uudet korkeammat korokkeet aiheuttivat renkaissa sen, että kuluvan pinnan ja renkaan sivun väliin tuli repeämiä. 

FIA:n lausunnon mukaan repeämät voivat johtaa ilmanpaineen laskuun, mikä puolestaan voi aiheuttaa pahimmillaan todella vaarallisia tilanteita.

– Tämä ongelma on todennäköisesti aiheutunut korkeataajuisista häiriöistä renkaan sivuseinän ja tällä radalla laajalti käytettyjen 50 mm:n "pyramidi"-reunakiveyksien välillä, FIA:n lausunnossa todetaan Motorsportin mukaan.

Asiasta uutisoi myös BBC sekä F1.com. Lausunnon mukaan kurvit 12 ja 13 tutkitaan ja niihin tehdään mahdollisesti muutoksia. Siksi ennen sprinttikisaa ajetaan ylimääräinen 10 minuutin rataan tutustuminen.

Tämän takia sprinttikisa käynnistyy 20 minuuttia myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Sprinttikisan oli alun perin määrä alkaa kello 16. Uusi aika Motorsportin mukaan on 16.20.

Renkaita analysoidaan vielä lisää, joten muutoksia saatetaan nähdä ennen sunnuntain GP-kisaa. Motorsportin mukaan renkaiden käyttöä saatetaan säädellä niin, että uusilla renkailla saa ajaa enintään 20 ja käytetyillä 22 kierrosta. Tämän lisäksi kaikkien kuljettajien pitäisi käydä varikolla kolme kertaa.

Lisää aiheesta:

F1-tallipomolta kovia sanoja "häpeällisestä" tilanteesta Qatarissa – "Tällaista ei pitäisi tapahtua"F1-kuskit vaativat FIA:lta toimia – tämä kaaos on vältettävä jatkossaPirelli teki luistinradaksi muuttuneelle Turkin F1-radalle väärän rengasvalinnan: taustalla erikoinen syy Ennennäkemätön F1-kalenteri aiheuttaa talleille päänvaivaa – kolarointi voi käydä kalliiksiErikoinen rengasilmiö saattaa jatkua Italian F1-kisassaKammottavaan kolariin reagoitiin myös F1-sarjassa – autojen rakenteeseen muutos
F1MoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"