Liikennesääntöihin tulee useita muutoksia – näissä kohdissa kannattaa olla tarkkana: "Helposti tulee havainnoitua vain sitä vanhaa tuttua suuntaa"

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensimmäinen kesäkuuta – tässä muutama poiminta uudesta laista 2:26
Video: Uusi tieliikennelaki voimaan kesäkuussa – mitkä asiat muuttuvat?

Kesäkuun ensimmäisen päivänä astuu voimaan uusi tieliikennelaki. Se on suurin kertauudistus Suomen liikennesääntöihin sitten 80-luvun.

Muutoksia on autoilijan kannalta luonnollisesti useita. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen nostaa niistä päällimäisenä esiin ennakointivelvoitteen.

– Tienkäyttäjä ei voi sokeasti luottaa siihen, että muut tienkäyttäjät noudattavat liikennesääntöjä, vaan hänellä on velvollisuus ennakoida ja pyrkiä tekemään kaikkensa, jotta vaaratilanteelta vältyttäisiin, vaikka joku toinen olisi se pääasiallinen aiheuttaja, Vesalainen sanoo.

Toisena merkittävimmistä asioista Vesalainen mainitsee liikennevirhemaksun, joka korvaa nykyisen rikesakkojärjestelmän. Poliisiylitarkastaja Maria Hoikkalan mukaan tämän on uuden lain suurin muutos myös poliisin kannalta. Lievistä ylinopeuksista määrätään siis jatkossa tämä hallinnollinen maksu, eikä niiden kasautuminen johda ajokieltoon kuten rikesakkojen aikana on totuttu.

– Liikennevirhemaksujen summat ovat pitkälti samanlaisia kuin nykyiset rikesakot, poliisihallituksessa työskentelevä Hoikkala kertoo.

Liikennevirhemaksujen summat löytyvät muun muassa oheisesta tviitistä, jossa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kutsuu niitä vitsikkäästi poliisin "palveluhinnastoksi".

Varsinkin kahdessa asiassa oltava tarkkana

Tielläliikkujan kannattaa olla erityisen valppaana tilanteissa, joihin tulee lain myötä muutoksia. Kesäkuun alusta lähtien myös taajamassa saa pysäköidä kaksisuuntaisen kadun kumpaankin reunaan. Eli teidenvarsille pysäköidyissä autojonoissa kaikilla ei jatkossa ole enää keula samaan suuntaan.

– Siihen liittyy omat riskinsä, kun joudutaan ylittämään se vastaantulevien kaista, niin pysäköitäessä kuin sitten takaisin liikenteeseen liityttäessä, Teppo Vesalainen sanoo.

Vesalainen listaa toiseksi mahdolliseksi vaaranpaikaksi yksisuuntaiset tiet, joista osalla sallitaan pyöräily molempiin suuntiin. Tähänkin on syytä kiinnittää huomiota.

– Autoilija on tottunut, että kun hän vaikka risteyksessä ylittää yksisuuntaista tietä, niin helposti tulee havainnoitua liikennettä vain sieltä vanhasta tutusta suunnasta. Samoin silloin, kun yksisuuntaiselle tielle liittyy vaikkapa talon pihasta, Vesalainen selittää.

Uudessa liikennemerkissä sekoittamisvaara

Myös yhden uuden liikennemerkin kanssa on Vesalaisen mukaan oltava erityisen tarkkana. Se on liikennemerkki, joka osoittaa autoilijan väistämisvelvollisuuden pyöräilijän ylittäessä tietä. Merkki on muuten lähes identtinen suojatien merkin kanssa, mutta jalankulkijan sijaan siinä on polkupyörän kuva.

– Tätä merkkiä on tarkoitus käyttää korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä, mikä auttaa autoilijaa siinä tilanteessa.

Yhteensä uusia liikennemerkkejä on tulossa viisikymmentä. Mukana ovat muun muassa nastarengaskielto, kaistojen yhdistyminen ja vähimmäisnopeusalue. Niistä voi katsoa tarkemman esittelyn tämän jutun videolla.

– Sanoisin kyllä, että uudet liikennemerkit ovat aika hyvin maalaisjärjellä ymmärrettävissä, Vesalainen sanoo.

Sekä Vesalainen että Maria Hoikkala kannustavat seuraamaan median uutisointia tieliikennelaista ja tutustumaan esimerkiksi Traficomin tietopakettiin muutoksista.

– Kehotan, että jokainen tutustuu uuteen lainsäädäntöön, että osaa sitten liikkua tuolla liikenteessä kesäkuun alettua ja siten edistää omalta osaltaan sitä liikenneturvallisuutta, poliisiylitarkastaja Hoikkala sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat