Mainos

Pystytkö olemaan päivän ilman älypuhelinta? Haaste voi paljastaa yleisen ongelman: "Sitä ei välttämättä itse tiedosta"

7:58

Suomen mielenterveysseura haastaa ihmisiä uudella kampanjallaan irtautumaan mobiililaitteiden käytöstä päivän ajaksi. Katso keskustelua aiheesta videolta yltä!

– Huomaamattamme ajaudumme siihen, että mobiililaite on houkuttava ja koukuttava. Se tuottaa meille hirveästi mielihyvää ja siellä on kaikkea kiinnostavaa. Se taas saattaa syödä sitä aikaa läheisyydeltä perheessä tai puolison ja ystävien kanssa, jos ruutu on niin koukuttava, että se vähän niin kuin vetää sinne maailmaan, Suomen Mielenterveysseuran asiantuntija Elina Marjamäki sanoo Huomenta Suomessa.

Suomen Mielenterveysseura ottaa aiheeseen kantaa uudessa "Holy Mobile" -kampanjassaan. Siinä tarkoituksena on herätellä ihmisiä huomaamaan, mikä kännykän rooli omassa arjessa todella on.

Marjamäki korostaa, että älypuhelimeen käyttöön koukkuun jäänyt ihminen ei yleensä itse tunnista tilannettaan. Se ei ole ongelma hänelle itselleen, vaan pikemminkin läheisille.

– Perheessä saattaa aiheuttaa riitaa se toisten ruutuun tuijottaminen. Tapaat ystäviä ja kaveri katsoo kiinnostavia asioita ruudusta sen sijaan, että keskittyisi sinun juttuihisi ja olisi niistä kiinnostunut, Marjamäki listaa.

– Välttämättä se ei ole itse sille henkilölle ongelma, eikä sitä välttämättä itse tiedosta, kuinka nopeasti sinne ruutuun katse vilahtaa tai reagoi siihen, että kännykkä kilahtaa, hän jatkaa.

Mitä tunteita puhelimen sulkeminen herättää?

Sulkemalla älypuhelimen ja muut koukuttavat mobiililaitteet voi pyrkiä arviomaan, onko laitteeseen kehittynyt jo riippuvuus. Suomen Mielenterveysseura kehottaa kokeilemaan elämää ilman puhelinta päivän ajan.

– Minkälaisia tunteita siitä herää? Tuleeko sellainen levoton olo, jopa aggressiota tai hermostuneisuutta? Ahdistuuko? Tuntuuko, että jää kaiken ulkopuolelle, kun ei ole siellä? Sitä voi itse arvioida tällaisella pienellä testillä, Marjamäki neuvoo.

Jos haasteen avulla huomaa, että puhelimeen voi olla kehittynyt riippuvuus, suosittelee Marjamäki kehittämään arkeen hetkiä, jolloin ei käytä kännykkää.

– Esimerkiksi heti herätessä ei hamua luuria ja mene uutis- tai somevirtaan. Rauhoittaa sen aamun, siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Tai sitten ilta, kun tulee töistä kotiin. Olisiko hyvä olla siinä vaikka pari tuntia, että aikuiset pistävät kännykän parkkiin ja oikeasti keskittyvät lapsiin, puolisoon tai läheisiin, Marjamäki luettelee.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja