Poliisi ja kaupungin pysäköinnintarkastajat aloittavat koko kesän mittaisen tehostetun pysäköinninvalvonnan Helsingissä. Taustalla ovat havainnot ja palaute toistuvista väärinpysäköinneistä autojen lastaus- ja purkutilanteissa.
Keskustelua aiheesta ja palautetta poliisille ja pysäköinnintarkastajille on tullut erityisesti sosiaalisessa mediassa. Iso osa näistä palautteista koskee kuorma-autoja ja muita autoja, jotka pysähtyvät lastaamaan tavaraa jalkakäytäville ja pyöräkaistoille.
Poliisi ja pysäköinnintarkastajat haluavat lisätä liikenteessä liikkujien tietoisuutta siitä, kuinka lastaus ja purku tulee suorittaa oikeaoppisesti.
– Ensinnäkin täytyy sanoa, että suurin osa autojaan lastaavista ja purkavista toimii havaintojemme mukaan oikein ja liikenneturvallisesti. He valitsevat lastaus- ja purkupaikan oikeaoppisesti läheiseltä pysäköintipaikalta, pysäköintikieltoalueelta, ajoradalta ja he ymmärtävät pysähtyä niin, ettei kevyt liikenne häiriinny. Osalla autoilijoista tuntuu kuitenkin olevan sellainen juurtunut käsitys, että autoliikenne olisi aina etusijalla, ja lastaus ja purku tulisi tehdä aina jalkakäytävällä tai pyörätiellä. Tämä on väärä käsitys, painottaa ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta.
– Ensisijalla on liikenneturvallisuus. Kaupunkisuunnittelussakin on painotettu sitä, että tärkeintä on liikenteen heikoimmassa osassa olevien suojeleminen. Lastausta ja purkua varten ei tule ensisijaisesti pysäköidä pyörätielle tai jalkakäytävälle, vaan katsoa läpi kaikki muut vaihtoehdot, eli käytännössä lähellä olevat vapaat pysäköintipaikat, pysäköintikieltoalueet tai ajorata, Pasterstein jatkaa.
Pasterstein kertoo Ylen haastattelussa saaneensa idean Facebookin Minä pysäköin pyörätielle -ryhmästä, jossa kansalaiset jakavat kuvia pyörätielle jätetyistä ajoneuvoista. Ryhmässä on yli 3 600 jäsentä.

