Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:38Miten puuttua mielenterveysongelmiin?Mielenterveysongelmista keskusteltiin lokakuun Huomenta Suomessa.
Julkaistu 10.02.2019 06:44
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Perusopetuksessa kokoaikaisesti työskentelevien koulukuraattorien ja -psykologien vastuulle kuuluva oppilasmäärä voi vaihdella alle 700 ja 2000 oppilaan välillä ja toimipisteitä voi olla jopa yli kymmenen, kun psykologiliiton suositus on 600-800 oppilasta korkeintaan kolmessa toimipisteessä. 

Koulupsykologeja tarvitaan tuplamäärä, arvioi asiantuntija.

– Valitettavasti aika harvassa kunnassa näitä suosituksia noudatetaan, sanoo liiton ammattiasioista vastaava psykologi Vera Gergov.

Lue myös: Kommentti: Kun joka kymmenes nuori on psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa, hälytyskellojen pitäisi soida

Pohjanmaalla parannettavaa

Psykologiliitto muistuttaa, että koulupsykologipalvelut on lakisääteisesti määritelty esiopetuksesta toiselle asteelle, mutta mitoitussuositus ei ole sitova. 

– Aika harvassa kunnassa näitä suosituksia noudatetaan. Lakisääteisiä palveluja ei tietenkään pystytä tuottamaan, jos yhdellä psykologilla on kymmenen työyksikköä, niin silloinhan se aika kuluu siihen matkustamiseen, kertoo Gergov. 

Mistä tämä tilanne kertoo?

– Kun suositus ei ole sitova, kunnat lähtevät helposti säästämään eli he täyttävät nimellisesti lain kirjaimen, mutta tosiasialliset oppilaat eivät vastaanotolle pääse.

Psykologilla ja kuraattorilla voi olla vastuullaan jopa 2000 oppilasta, näillä alueilla tilanne on hälyttävin – "Aika harvassa kunnassa näitä suosituksia noudatetaan"

PsykologiliittoPsykologiliiton Vera Gergov on huolissaan lasten ja nuorten mahdollisuuksista saada apua ajoissa.

Liiton mukaan isoissa kaupungeissa tilanne on pienempiä paikkakuntia parempi. 

– Esimerkiksi Pohjanmaa on sellainen alue, joka erottuu kouluterveyskyselyssä negatiivisesti Ahvenanmaan lisäksi. Opiskelevat kokevat, että eivät pääse palvelujen piiriin. Mutta siellä Pohjanmaalla on kuitenkin pieni kunta, Isokyrö, joka on päättänyt satsata ja palkannut oman koulupsykologin. 

Helsingissä tilanne heikentynyt

Isoista kaupungeista Turku ja Helsinki saa kritiikkiä.

– Turussa suosituksiin ei päästä, mutta alueella on pieni paikkakunta Koski Tl, jossa tilanne on erittäin hyvä. Aikaisemmin Helsingissä suosituksia noudatettiin, mutta nyt tilanne on heikentynyt. Helsingin alueella on noin tuhat opiskelijaa yhtä psykologia kohden. 

Gergovin mukaan koulupsykologeja on tällä hetkellä viitisensataa, ja jotta suositus täyttyisi, luku pitäisi kaksinkertaistaa.

Miten se vaikuttaa oppilaisiin, että psykologilla ja kuraattorilla suuri oppilasmäärä kontollaan, THL:n ylilääkäri Marke Hietanen-Peltola?

– On täysin selvää, että jos on suuri oppilasmäärä ja useita toimipisteitä, oppilaiden on vaikeampi tavoittaa kuraattoria ja psykologia silloin, kun he sitä haluaisivat, kertoo Hietanen-Peltola. 

Suuri oppilasmäärä nostaa kynnystä hakea apua

Asiantuntija muistuttaa yhteisöllisen työn merkityksestä.

– Suuri oppilasmäärä heikentää edellytyksiä yhteisölliseen työhön. Täytyy muistaa, että yhteisöllinen opiskeluhuolto on se ensisijainen työmuoto. Siihen kuuluu esimerkiksi hyvästä kouluilmapiiristä huolehtiminen ja kiusaamisen ehkäiseminen. Tällä hetkellä yhteisölliseen työhön käytetään keskimäärin vain 20 prosenttia työajasta, jatkaa ylilääkäri.

Hietanen-Peltola arvioi, että yhteisölliseen työhön panostamisella voitaisiin ennaltaehkäistä tilanteita niin, että yksilöllisiä tapaamisia tarvittaisiin vähemmän. Liian suuri oppilasmäärä nostaa lisäksi kynnystä hakea apua. 

– Oppilaat pitävät itsekin korkeaa kynnystä avun hakemiseen, kun he tietävät, että apua on hankala saada. Ja kun työntekijät ovat kuormittuneita, yksilökäyntejä ei saa riittävästi eikä tarpeeksi ajoissa. 

Psykologiliiton mukaan suosituksesta tarvitaan lakisääteinen sitova mitoitus. Miten todellisuus muuttuisi nykyisestä?

– Se ei riitä, että määritellään suositusoppilasmäärä, vaan tarvitaan myös tarkempaa linjausta työn sisällöstä. Esimerkiksi pitäisi olla linja siitä, kuinka paljon työajasta pitäisi käyttää yhteisölliseen työhön, ja siihen, mistä se yhteisöllinen työ koostuu, arvioi Hietanen-Peltola.  

Avun pitkittyminen voi johtaa erikoissairaanhoitoon

Nyt kokoaikaisesti perusopetuksessa työskentelevällä kuraattorilla on keskimäärin 875 ja psykologilla 985 oppilasta vastuualuellaan. Sitten on heitä, joilla oppilaita voi olla alle 700 tai peräti 2000.

– Suurimpien oppilasmäärien tuominen lähemmäs keskiarvo olisi todella tärkeää. Tarvittaisiin kansalliset suositukset, linjaa Hietanen-Peltola. 

Gergovin mukaan liian suuri oppilasmäärä pitkittää avun saamista. 

– Se johtaa usein siihen, että tilanteet ehtii mennä pahemmaksi. Lapset ja nuoret pääsevät vastaanotolle vasta sitten kun kriisi on ehtinyt syventyä. Silloin usein yksittäiset käynnit eivät välttämättä enää riitä, vaan tarvitaan enemmänkin hoitoa. Silloin tietysti myös erikoissairaanhoidon lähetteet varmasti jatkavat nousuaan, jos siellä varhaisessa vaiheessa ei ole tukipalvelua saatavilla, arvioi Gergov.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Mitä pitää tapahtua, että lapsi saa apua?Espoon Kauklahdessa ei ole ollut vuosiin koulupsykologia, nyt puuttuu myös kouluterveydenhoitaja – Oppilaat: Nuoret ansaitsevat parempaaKouluterveyden käyntimäärät romahtivat sadoillatuhansilla vuodessa: "Puhutaan valtavasta määrästä lapsia" – rikkoo lakia ja uhkaa perheiden hyvinvointiaMoni lapsi on sijoitettuna, vaikka se ei ole oikea paikka – kustannukset miljardeja per ikäluokka: Mitä asialle pitäisi tehdä?Psykiatrisia lähetteitä, koulupudokkaita, lastensuojelun ruuhkautumista – korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmiaHelsinki yrittää helpottaa lastensuojelun kuormitusta – tavoitteena luottamuksen saaminen
MielenterveysLapsetNuoretTerveydenhuoltoKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mielenterveys
  • 17:03
    Itsemurha

    Syrjäytynyt Julia toivoi nuorena kuolevansa: Yksi hetki muutti kaiken

  • ma16:53
    Terapia

    Ville Merinen suitsuttaa jättihitiksi noussutta videota ja lataa kouluille kovan ehdotuksen – "Weksi rikkoi kaavan"

  • ma14:31
    Sosiaalinen media

    Orpo ja Grahn-Laasonen haluavat rajoittaa alle 15-vuotiaiden somenkäyttöä: "Suomen on toimittava"

  • 23.11.15:30
    Syömishäiriöt

    Mitä tehdä, kun ruokahalu muuttuu ruokahälyksi?

  • 23.11.11:31
    YouTube

    Äiti hakkasi isää ja rikkoi Weksin lapsuuden – yli miljoona on katsonut videon, jota ylistetään Suomen Youtuben parhaaksi