Professori syynäsi ryhmänsä kanssa lähes kaikki kohuyhtiö Esperi Caren yksiköt – "Nyt on päästy kuopasta maanpinnalle"

Kohussa ryvettynyt Esperi Care lupaa muutoksia toimintaansa 1:42

Vuosi sitten alkaneessa hoivakohussa pahasti ryvettynyt Esperi Care lupaa parantaa toimintaansa. Yhtiö aikoo kasvun sijaan satsata jatkossa työntekijöihin ja luoda hoidolle uudet laatukriteerit.

Lähes vuosi sitten Valvira päätti keskeyttää Esperi Caren hoivakodin toiminnan Kristiinankaupungissa. Parin päivän kuluttua Yle kertoi lisää tietoa epäkohdista yhtiön useissa muissakin yksiköissä.

Viranomaisten valvontapäätöksistä paljastui, että vanhusten potilasturvallisuus oli vaarantunut, liian harvalukuinen henkilökunta työskenteli äärirajoilla ja johtaminen oli kehnoa. Esperi Caren toimitusjohtaja jätti tehtävänsä, ja Esperi listattiin syksyllä maan huonomaineisimmaksi yhtiöksi.

Laiminlyöntejä paljastui muistakin yksityisistä hoivayhtiöistä, mutta suurin huomio kiinnittyi Esperiin.

– Ongelmana oli varmaan se, että panostettiin pelkästään kasvuun, eikä siihen hoidon laatuun ja henkilöstön hyvinvointiin. Ylhäältä ei ole tullut sellaisia panostuksia kuin olisi tarvittu. Toivoa lannisti se, että epäkohtia yritettiin tuoda esille, mutta niitä ei joko haluttu kuulla tai sitten ei reagoitu, kertoo Esperin Caren Joensuun yksikössä työskentelevä hoitaja Sini Hartikainen.

Työryhmä ratkomaan kriisiä

Hartikainen oli mukana kuusihenkisessä työryhmässä, joka alkoi käydä läpi Esperi Caren toimintaa. Keväästä lähtien ryhmä muun muassa haastatteli hoivayksikäiden asukkaita ja heidän omaisiaan sekä johtoa ja työntekijöitä. Lisäksi ryhmä teki tarkastuskäyntejä ja tutustui asiakirjoihin.

Torstaina julkistetun työryhmän loppuraportin mukaan suunta on nyt kohti parempaa. Yhtiö on vakinaistanut nykyisiä ja palkannut parisentuhatta uutta työntekijää.

Ryhmää johtaneen geriatrian professorin Jaakko Valvanteen mukaan suurin muutos on tapahtunut asenteessa.

– Yhtiön johto on vakuuttanut työryhmän siitä, että he ovat kiinnostuneita henkilökunnasta ja välittävät heistä. Ja että asukkaiden hyvinvointi on kaikkein tärkein asia.

– Tosin vielä on pitkä matka. Nyt on tavallaan päästy kuopasta maanpinnalle, eivätkä kaikki yksiköt ole vielä siinäkään vaiheessa. Siitä on pitkä matka Suomen laatujohtajaksi, Valvanne toteaa.

Työtä riittää vielä

Työryhmän mukaan yhtiöllä on toimintansa parantamisessa vielä paljon tekemistä. Yhtiön henkilökuntaa on kuormittanut suuri työmäärä, puutteellinen esimiestyö, huono tiedonkulku ja ilmapiiriongelmat.

Hoitaja Sini Hartikainen suhtautuu kuitenkin tulevaisuuteen toiveikkaasti.

– Nyt vaikuttaa lupaavalta. Jos nämä lupaukset pannaan toimeen, niin asiat kyllä järjestyvät, hän sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat