Postilakko säikäytti verkkokaupan joulusesongin asiakkaat – korvaavia kuljetuksia löytynyt

Matkahuollon kysyntä lisääntynyt 2:02

Postilakko on säikyttänyt verkkokauppojen asiakkaita. Puhelinpalveluissa on ruuhkaa, kun asiakkaat kyselevät lakon vaikutuksista. Toistaiseksi toimitukset ovat sujuneet kutakuinkin normaalisti. Jos lakko pitkittyy ja tukilakot laajenevat, viivästykset voivat lisääntyä.

Matkahuollon pakettiterminaalissa kiire on lisääntynyt, kun verkko-ostoksiin on valittu postia korvaavia kuljetusmuotoja.

– Olemme lisänneet kapasiteettia, sekä käsittelyresurssia terminaaleihin että sitten kuljetuskapasiteettia, toteaa Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Joulun kiivain sesonki alkaa viikon kuluttua, veronpalautusten maksupäivänä. Ilman lakkoakin jouluruuhkat ovat valtavia, kiireisimpinä päivinä Matkahuollossa käsitellään noin 30 000 lähetystä.

– Jos postilakko jatkuu pitempään, niin Matkahuollossa lähetysmäärät kasvavat entisestään, arvioi Vehman.

Asiakkaat hakevat verkko-ostoksia myös myymälöistä. Esimerkiksi Hobby Hallissa se onnistuu kuitenkin vain pääkaupunkiseudulla. Muualle Suomeen paketit toimitetaan postissa.

Tukilakkojen aalto huolestuttaa

– Toistaiseksi lakko ei ole vaikuttanut kovinkaan paljoa. Paketit ovat kulkeneet asiakkaille aivan normaalin aikataulun puitteissa, ihan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta, sanoo Hobby Hallin kaupallinen johtaja Päivi Hietanen.

Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos lakko pitkittyy, sillä korvaavien kuljetusten järjestäminen ei onnistu hetkessä.

– Mitä lähemmäksi joulua mennään, jos lakko laajenee ja tulee paljon tukilakkoja, niin viivästymisiä on ikävä kyllä odotettavissa, arvioi Hietanen.

Varsinaisia muutoksia tai lisäyksiä kuljetuspalveluihin ei nopeasti tehdä, mutta vaihtoehtojen harkintaa lakko varmasti lisää.

– Matkahuoltoon kontakteja on tullut jonkun verran, mutta kaikkein isoimmissa verkkokaupoissa ICT-ratkaisujen vaihtaminen tai korvaaminen vie aikaa. Niinpä isoista postia käyttävistä verkkokaupoista tuskin kukaan on vaihtanut suoraan, kertoo Vehman.

– Poikkeavat tilanteet ovat aina liiketoiminnassa vedenjakajia, missä mietitään erilaisia vaihtoehtoja, toteaa Hietanen.

Toistaiseksi Hobby Hall on ollut tyytyväinen Postin palveluun.

Isoilla verkkokaupoilla useita jakelijoita

Verkkokauppa.com -yhtiöstä kerrotaan, että postin lakko ei ole vaikuttanut yhtiöön merkittävästi.

– Asiakkaat ovat siirtyneet käyttämään Matkahuoltoa, ÄrräPakettia sekä Bringin kolmen tunnin pikakuljetusta, mutta toisaalta myös Postin kautta toimitetut paketit ovat toistaiseksi menneet perille - ja suurin osa normaalin aikataulun mukaisesti, kertoo Verkkokauppa.com -yhtiön toimitusjohtaja Samuli Seppälä.

Käytännössä yhtiö paketit ovat ainakin toistaiseksi liikkuneet siis ihan hyvin.

– Se on ollut meillekin yllätys, toteaa Seppälä.

Tukilakot eivät vaikuta DHL:n lentorahtiin

DHL:n lentorahtiterminaalissa verkkokaupan osuus pakettimääristä on noin puolet. Toistaiseksi lentorahtina saapuvat paketit kulkevat normaalisti, mutta vallankin tukilakkoaalto huolestuttaa asiakkaita. 

– Asiakaspalveluun tulee satoja puheluja enemmän kuin normaalisti. Asiakkaat kyselevät, onko lakko jo alkanut miten se tulee vaikuttamaan DHL:lään, kertoo DHL Expressin toimitusjohtaja Peter Ervasalo.

Näillä näkymin maanantaina uhkaava AKT:n tukilakko ei vaikuta verkkokauppojen kuljetuksiin. Näin siksi, että DHL Expressin verkkokauppapaketit saapuvat Suomeen lentorahtina ja lakonuhka koskee DHL:n lastien käsittelemistä satamissa.

– Jos tukilakko alkaa maanantaina, niin tämän hetken tietojemme mukaan se ei vaikuta DHL Expressin verkkokaupan toimituksiin, koska paketit tulevat lentoteitse.

Myös Hobby Hall vakuuttaa, että joulukaupan tavarat eivät juutu satamiin.

– Joulukaupan tavarat on kotiutettu jo vahvasti, eli satamiin kohdistuvilla tukilakoilla ei ole meille merkitystä, sanoo Hobby Hallin kaupallinen johtaja Päivi Hietanen.

Ilmapiiri harmittaa – kyllä posti kulkee

Jukka-leluja valmistavan Oy Juho Jussilan toimitusjohtaja Maija Jussila-Savo harmittelee postilakon ilmapiiriä. 

– Postilakossa toistetaan koko ajan, että posti ei kulje. Meillä kaikki 23.11. lähetetyt paketit kaikki ovat olleet noudettavissa 24.11., sanoo Jussila-Savo.

Yhtiö avasi verkkokaupan syksyllä. Marraskuussa tilauksia tuli runsaasti, mutta kun postin lakko alkoi, netti vaikeni.

– Verkkokauppojen myynti on lähes pysähtynyt, harmittelee Jussila-Savo.

Yhtiö oli harkinnut lomautusten perumista hyvin sujuneen verkkokaupan ansiosiosta, mutta nyt saattaa käydä niin, että lomautuksia joudutaankin jatkamaan.

Lue myös:

    Uusimmat