Yritysten viestintäratkaisuista vastaava Postin johtaja Kaj Kulp kertoo, ettei Postille ollut tullut maanantai-iltapäivään mennessä muita yhteydenottoja sen jälkeen, kun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Husin tietosuojaa koskeva ongelma nousi julkisuuteen sunnuntaina.
Hus lähettää arkaluonteisia tietoja sisältäviä potilaskirjeitä kuorissa, joista pystyy lukemaan läpi: "Tiedot ovat paljaalla silmällä luettavissa"
STT raportoi sunnuntaina Husin lähettäneen useiden kuukausien ajan Postin palvelujen kautta potilastietoja kirjekuorissa, joista ainakin osasta on pystynyt lukemaan läpinäkyvän osoiteikkunan kautta kirjeen sisältöä.
– Samanlaisia kirjeitä on vuosien aikana lähetetty satoja miljoonia kappaleita, eikä ongelma ole aiemmin noussut esiin, Kulp painottaa.
Hänen mukaansa kyseessä on vakiokirjekuori, jota on käytetty yleisesti ja laajalti. Se soveltuu hyvin konekäsittelyyn.
Käytännössä kirjeiden lähettäminen toimii siten, että asiakas toimittaa sähköisesti tiedot Postille suojatulla tiedonsiirtoyhteydellä iPostilla. Posti puolestaan tulostaa kirjeet ja laittaa ne kuoriin automaattisesti. Sen jälkeen Posti lähettää ne.
Kirkko vältti ongelman saatekirjeellä
Evankelisluterilaisen kirkon Kirkkohallituksen rekisterijohtaja kertoo, että kirkko on havainnut saman asian kuin Hus.
