Itella toimittaa asiakkailleen vuosittain noin kolme miljardia postilähetystä, mutta pieni osa lähetyksistä ei päädy koskaan perille. Syitä on monia.
Itellan johtajan Jarmo Ainasojan mukaan tyypillisin syy postin hukkumiselle on väärin ilmoitettu osoitetieto. Myös huonosti pakatut kirjeet ja paketit hankaloittavat postin perillepääsyä.
– Esimerkiksi kirjelajittelu on koneistettu. Jos kirjeessä on ulokekohta, kirje voi repeytyä lajittelussa, jolloin tavara putoaa ja hukkuu, Ainasoja selittää.
Itellan mukaan vuosittain noin 1500 lähetystä katoaa, eli ei saavuta vastaanottajaa eikä palaudu lähettäjälle. Ainasojan mukaansa eniten postin mukana katoaa avaimia, muistitikkuja ja muovisormuksia. Itella pyrkii kuitenkin löytämään hukkuneet tavarat tuntomerkkien perusteella.
– Otamme tippuneet tavarat talteen ja kirjaamme niistä tuntomerkit ylös. Jos asiakas kaipaa avaimiaan, hän voi saada ne tuntomerkkejä vastaan takaisin, Ainasoja kertoo.
Jos paketti katoaa Itellan takia, on asiakkaalla oikeus saada korvaus menetetystä tavarasta. Itella maksaa enimmäiskorvauksia tapaus- ja tuotekohtaisesti 50 eurosta 1680 euroon. Itella on asian suhteen kuitenkin tarkka.
– Asiakkaan pitää pystyä todistamaan, että paketti on oikeasti jätetty meille kuljetusta varten. Kun asiakas jättää paketin, hän saa siitä kuitin, jossa on paketin lähetystunnus. Sen perusteella voimme lähteä asiaa selvittämään, Ainasoja toteaa.
Itella ei kerro tarkkaa määrää siitä summasta, jonka se korvaa kadonneiden postien takia. Korvausmäärä liikkuu kuitenkin vuosittain useissa kymmenissä tuhansissa euroissa.