Kun saat väärään osoitteeseen lähetetyn kirjeen, tiedätkö mihin se pitäisi palauttaa? Monet eivät tiedä

Kirjepostin jakelu on pirstoutunut yhä useammalle toimijalle – näitä ongelmia ilmiö aiheuttaa 10:10
Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen: Postinjakelussa ongelmia, mistä kiikastaa?

Kun postiluukusta kolahtaa kirje, joka on osoitettu vanhalle asukkaalle tai muuten jaettu väärään paikkaan, moni palauttaa sen Postin kirjelaatikkoon. Postilain mukaan näin ei enää pitäisi toimia, jos kirjeen on jakanut jokin muu yhtiö kuin Posti. Silloin tulisi etsiä jakeluyrityksen ohjeet ja toimia niiden mukaan. Se ei aina olekaan tavalliselle kuluttajalle ihan helppoa. Ongelmaa käsitellään tämän illan Asian ytimessä Jaakko Loikkanen -ohjelmassa.

Kirjepostin jakelu on pirstoutunut yhä useammalle toimijalle Juha Sipilän hallituksen tekemän postilain uudistuksen myötä. Postin kanssa kirjepostimarkkinoista kilpailee jo 16 jakeluyritystä.

Kirjeen jakanut yritys on merkitty lähetykseen lyheinteellä. Lyhenteen perusteella väärään osoitteeseen tulleen kirjeen saaneen pitäisi tietää, mikä yhtiö on kyseessä ja sitten toimia kyseisen yhtiön palautusohjeiden mukaan.

– Kirjeestä sen näkee, mikä yhtiö sen on jakanut ja ollaan sitä tiedotettu silloin vuosia sitten kun ollaan alotettu, sanoo toimitusjohtaja Marko Tovari jakeluyhtiö Suomesta.

Posti saa korvauksen, mutta oikean vastaanottajan selvittäminen hidastuu

Uudet jakeluyritykset tai ainakin niiden palautuskäytännöt tunnetaan huonosti, sillä Postille palautui viime vuonna lähes 240 000 kilpailijoiden väärin jakamaa lähetystä. Posti saa kilpailijoilta korvauksen niiden käsittelystä, mutta uuden osoitteen selvittäminen hidastuu.

– Siinähän tulee sitten kierros, että ensiksi se palautuu meidän verkkoon ja sitten meidän verkosta se menee sinne jakeluyhtiölle. Sitten alkaa se selvitys siitä, että saadaan se lähetys sitten seuraavalla kerralla oikein, kertoo Postipalveluiden tuotantojohtaja Sami Reponen Postista.

Posti pitää ongelmallisena, että se joutuu käsittelemään kasvavia määriä kilpailijoiden virheellisesti jakamia kirjeitä. Kilpailija ratkaisisi ongelman tekemällä kirjeiden palauttamisesta Postille virallisen käytännön, kun taas Posti haluaisi parantaa jakeluyritysten tunnistettavuutta.

Lue myös:

    Uusimmat