"Onhan se tätä päivää" – pian lähes 20 huoltoasemalta löytyvät automaatit helpottavat auton pissapojan täyttämistä ja vähentävät tarpeetonta muoviroskaa

0:47
Espoolaisella huoltoasemalla on voinut tankata lasinpesunestettä automaatista viime joulukuusta lähtien. Verkosto kasvaa tänä syksynä lähes 20 aseman laajuiseksi.

Kerroimme viime joulukuussa espoolaiselle huoltoasemalle avatusta lasinpesunesteautomaatista. Karakalliossa sijaitsevalle kylmäasemalle tuolloin ilmestyneestä automaatista on saatu positiivisia kokemuksia, ja nyt verkosto laajenee lähes 20 miehittämättömälle asemalle pääkaupunkiseudulla.

Neste ottaa käyttöön lasinpesunesteautomaatteja yhteensä 18:lla pääkaupunkiseudulla sijaitsevalla kylmäasemallaan kuluvan syksyn aikana.

Espoon Karakalliossa pilotoidulta automaatilta saatu palaute on ollut ilmeisen positiivista, sillä vielä viime talvena Neste ei tiennyt, tulisiko projekti laajenemaan Karakallion aseman ulkopuolelle.

– Seuraamme asiakkaidemme palautteita ja palvelun kysyntää aktiivisesti, Nesteen automaatiokonsepteista vastaava Jukka Peltoniemi Marketing & Services -liiketoimintayksiköstä kertoi tuolloin.

Rallikuski puuhamiehenä

Lasinpesunesteautomaattien takana on rallicross-ympyröistä tuttu kilpa-autoilija Toomas Heikkinen ja hänen yrityksensä Pissapoika Oy, joka tuo slovakialaisen EcoTankin valmistamia automaatteja Suomeen.

Kilpa-auton rapaisen tuulilasin takaa maailmaa työkseen havainnoiva Heikkinen sai idean lasinpesunesteen automaattimyynnistä, kun hänen oman autonsa pissapoika pääsi tyhjenemään.

Heikkinen koki, että säiliön täyttäminen kolmen tai viiden litran muovikanisterista on sekä epäkäytännöllistä että epäekologista.

– Tyhjän muovikanisterin jääminen käteen oli merkki, että jotain pitäisi tehdä, Heikkinen kertoi viime talvena.

Heikkisen mukaan se, että viime talven pilotti onnistui näin hyvin ei johtunut pelkästään ideasta ja laitteista.

– Isoin kiitos kuuluu ilman muuta kuluttajille, Heikkinen kertoi MTV Uutisille maanantai-iltana.

Vaikka ekologisuus onkin lasinpesunesteautomaattien pointti, uskoo Heikkinen laitteen suosion perustuneen ennen kaikkea siihen, että se on perinteisiä muovikanistereita helpompi ja kätevämpi tapa lisätä lasinpesunestettä. 

– Onhan se myös tätä päivää. Ihmiset ajattelevat muovista ihan eri tavalla kuin kymmenen vuotta sitten.

Keski-Euroopassa ja Baltiassa lasinpesunesteautomaatit ovat jo melko tavanomaisia, mutta Suomessa on nähty aiemmin lähinnä aivan yksittäisiä kokeiluja, joiden myötä joitakin polttoainejakajia ja -säiliöitä on muutettu lasinpesunesteen tankkaamiseen. Tällaisia maanpäällisiä ratkaisuja ei ole nähty Suomessa aiemmin.

Automaatit auttavat vähentämään kymmeniä tuhansia muovipakkauksia

Automaatin avulla autoilijan ei tarvitse etukäteen arvioida ostettavan pesunesteen määrää eivätkä vajaat muovikanisterit jää autoon pyörimään tai päädy roskalavoille.

Nesteen mukaan automaattien lisääntyminen pääkaupunkiseudulla vähentää jätettä vuodessa jopa 40 000 muovipakkauksen verran. Tämä vastaa lähes 20 roskalavallista muovijätettä vuodessa.

Kolme neljästä valitsisi ekologisemman vaihtoehdon

Osana automaattien laajempaa käyttöönottoa, Neste tutki suomalaisautoilijoiden pesunesteen käyttötottumuksia.

Noin puolet vastaajista ilmoitti ostavansa pesunesteen viiden litran muovipakkauksessa. Positiivista on kuitenkin se, että jopa 84 prosenttia kertoo kierrättävänsä pakkaukset.

Kolme neljästä vastaajasta sanoi olevansa valmis valitsemaan ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon lasinpesunesteensä hankkimiseen, mikäli sellainen olisi tarjolla.

Neste on mukana eurooppalaisessa muovisitoumuksessa, jonka tavoitteena on lisätä muovin kierrätystä merkittävästi vuoteen 2025 mennessä ja samalla vähentää sen ei-välttämätöntä käyttöä.

– Haluamme asemaverkostossamme osallistua muovin käytön vähentämiseen siellä missä se on tarpeetonta, Peltoniemi kertoo Nesteen tiedotteessa.

Lähde: Neste

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja