Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"

Helsingissä aloitetaan tulevana kesänä täyssähköisen jäteauton kokeilu. Uudella ajoneuvolla jäteastiat tyhjennetään mahdollisimman vähin äänin ja pienin päästöin.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) ottaa kesäkuussa käyttöön täysin sähköisen jäteauton. Ajoneuvoa tullaan käyttämään kantakaupungin tyhjennystoiminnassa.

Projektia on valmisteltu yhteistyössä Teknologian tutkimuskeskuksen (VTT) kanssa, ja siitä myöhemmin saatavien tulosten perusteella voidaan harkita täyssähköisten jäteautojen laajempaakin käyttöönottoa.

Kokeiluun on saatu Business Finlandin innovatiivisten julkisten hankintojen rahoitusta.

Hiljainen ja päästötön

Täysin sähköisen jäteauton etuina on lähipäästöttömyyden lisäksi hiljaisuus. Toisin kuin nykyisissä jäteautoissa, joissa nostolaitteet hyödyntävät dieselmoottoria, ovat sähköisen jäteauton nostolaitteetkin sähköisiä, joten käytännössä ainoan tyhjennyksestä lähtevän metelin pitäisi olla tyhjien roskalaatikoiden kumina.

– Kokeilun keskeisiä tavoitteita ovat jätteenkeräyksen meluhaittojen sekä lähipäästöjen, kuten pakokaasun ja pienhiukkasten, minimointi, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen toteaa tiedotteessa.

– Pyrimme selvittämään, olisivatko täyssähköiset jäteautot tulevaisuudessa paras ja edullisin keino näiden haittojen vähentämiseen, hän jatkaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Maailman raskain sähkörekka tulee Scanialta 0:53
KATSO MYÖS: Maailman toistaiseksi raskain sähkörekka on 44-tonninen Scania 25 P BEV.

Sääolot suurin haaste

Nuutinen kertoo tiedotteessa, että tavoitteena on varmistaa auton toimivuus myös ankarammissa ja vaihtelevammissa sääoloissa, mistä johtuen kokeilu kestää ensi kevääseen asti.

Sähköinen jäteauto suorittaa astiatyhjennyksiä aluksi vain Helsingin kantakaupungissa, mutta toiminta-aluetta voidaan myös laajentaa koko HSY:n keräysalueelle.

Täyssähköisten jäteautojen käytöstä pohjoisissa olosuhteissa on kuitenkin toistaiseksi vain vähän kokemusta.

– Haluamme varmistaa auton toimivuuden myös ankarammissa ja vaihtelevissa sääoloissa. Siksi kartoitamme kokemuksia ja kokonaishyötyjä talvikauden yli kestävällä kokeilulla, Nuutinen toteaa.

Yhdestä vuorosta selviää ilman latausta, mutta kahdesta ei välttämättä

Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat.

Auto on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.

Nuutisen mukaan ainakin alkuvaiheessa sähköisellä jäteautolla ajetaan 60–100 kilometrin lenkkejä per päivä. Auto on aluksi käytössä yhdessä kahdeksantuntisessa vuorossa.

Valmistajan ilmoittama toimintamatka yhdellä latauksella on 200–220 kilometriä, mutta tämä ei huomioi jätepakkaajan käyttämää virtaa, joka otetaan suoraan ajoakustosta. Yhdestä vuorosta selvitään joka tapauksessa lataamatta.

Autoa ladataan pääsääntöisesti öisin varikolla, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös pikaladata vuoronvaihtojen välissä. Ajoneuvoa voidaan ladata samoista latureista kuin henkilöautojakin.

– Kun saamme käyttökokemuksia ja kerrytettyä dataa ajoneuvon kulutuksesta, on tarkoitus myös testata soveltuvuutta kahden ajovuoron osalta. Tällöin tuo välilataus tulee varmasti kyseeseen, Nuutinen arvelee.

Lähde: HSY

Lue myös:

    Uusimmat