Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kisoista valistunut ennustus: Varikkopysähdyksiä ehdottomasti vähemmän

xpbimages.com
Julkaistu 11.03.2017 11:20
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen, Barcelona

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

F1-rengastoimittaja Pirellin autourheilujohtaja Mario Isola sanoo, etteivät eri rengasseokset toimineet Barcelonan testeissä kuten kisoissa.

Suurin huomio, jota toisella testiviikolla tehtiin, osoitti, että tämän vuoden F1-renkaiden kulumistaso on aiempaa matalampi. Isola uskoo, että kuljettajat pystyvät painamaan tiukemmin renkaita vasten tällä kaudella.

– Autot kehittyvät vuoden aikana, joten kulumistasoa pitää seurata. Kuluminen on erilaista nyt, koska autot kehittyvät paljon. Tiedämme, että kehitysaste on nyt isompi, koska autoihin on tehty isot muutokset, Isola muistutti.

Pirellin tavoite on, että eri rengasseoksien (kova, keskikova, pehmeä, superpehmeä, ultrapehmeä) välinen ero olisi 0,9-1,0 sekuntia kierrosajassa. Isola myöntää, että testien aikana se ei toteutunut. Keskikovan ja pehmeän välillä etoa on 1,5 sekuntia tai jopa enemmän. Testien kylmän sään vuoksi keskikova ei kuitenkaan toimi kunnolla, joten Isola uskoo eron putoavan 1,3 sekuntiin.

Pehmeä-superpehmeä ja superpehmeä-ultrapehmeä -vaihtelu on tavoitetta paljon pienempi, tällä hetkellä 0,3-0,5 sekuntia. Pehmeimmät seokset on kuitenkin suunniteltu tasaisemmille alustoille, eikä niillä edes ajeta Barcelonan kisassa.

– Ero tulee olemaan isompi, ehkä 0,6-0,7 sekuntia, Isola sanoi.

Kierrosaikojen heikentymisessä tavoite on kaksi sekuntia per kymmenen kierrosta. Isolan mukaan tällä hetkellä heikentyminen on pienempää, noin 1-1,5 sekuntia. Hän kuitenkin muistuttaa, että kun autoilla painetaan kovempaa, myös kulumisen tuoma heikentyminen kasvaa.

Pirelliltä tilattiin täksi kaudeksi renkaita, jotka kuluvat aiempaa vähemmän ja joiden suorituskyky on korkeampi. Isola näkee, että tilaus on toteutettu. Kriitikot pelkäävät tylsempiä kisoja, koska varikkopysähdyksiä on vähemmän, kun renkaat kuluvat vähemmän.

– Varikkopysähdyksiä tulee ehdottomasti vähemmän kuin viime vuonna. Jos kuluminen on pienempää ja rengas kestää paljon kierroksia, eihän silloin kannata vaihtaa, Isola totesi.
– Pyyntö oli selvä: vähemmän kulumista ja korkeampi suorituskyky, jotta kierrosajat voivat parantua viidellä sekunnilla. Se on saavutettu.

Entä jos todetaankin, että kulumattomat renkaat onkin huono päätös, onko Pirelli valmis reagoimaan.

– Me teemme sitä, mitä meiltä halutaan. Aiemmin haluttiin enemmän kuluvia renkaita ja me toteutimme sen. Nyt tilanne on erilainen. Jos huomenna sanotaan ”anteeksi, haluammekin enemmän kuluvia renkaita”, me voimme tehdä sen, mutta se vie aikaa ja tarvitaan testaamista. Ei sitä voi tehdä huomiseksi, Isola summasi.

Lisää aiheesta:

F1-renkaisiin merkittäviä muutoksiaSilverstonen toiseen kisaan tehtiin muutoksia viime viikon rengasrikkojen jälkeen – Valtteri Bottas kertoo: näin muutokset vaikuttavatPirelli-pomo suhtautuu epäilevästi rengasrikkojen jälkeen esitettyyn ehdotukseen – "On hyvin vaikea sanoa, mitä voimme tehdä"F1-kisoihin tulossa lisää taktista säpinää – rengasvalmistajan ohjelmisto laskee kisaan sopivat seoksetPirelliltä kokeiluja uusiin F1-renkaisiin – vain laastari todelliseen ongelmaan?Hamiltonin kritisoima haitta kasvanut – huolissaan F1-kisojen puolesta
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:06
    Haas

    Paljastus: Christian Horner tunnusteli F1-pestiä – tallipomo tiukkana

  • Eilen14:57
    Carlos Sainz

    F1-kisaan julistettiin poikkeussääntö

  • Eilen12:05
    Moottoriurheilu

    Tuukka Taponen siirtyy uuteen ympäristöön – Ferrarin toive löi pelin uusiksi

  • ke22:39
    Veneet ja laivat

    Ranska tutkii epäilyttävää Venäjän varjolaivaston tankkeria – miehistön jäseniä otettu kiinni

  • ma16:33
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonin suuri suru: "Minun piti tehdä elämäni vaikein päätös"