Pia ennakoi pian Audi-kuskien liikkeitä

Mobiililaitteet ovat mahdollistaneet jo tovin ihmisten toimintatapojen seuraamisen, ja tekoäly oppii sen pohjalta arvioimaan ihmisten tottumuksia ja tapoja. Pian tämä toteutuu myös autoissa.

Audi kehittää tällä hetkellä uutta palvelukonseptia, joka rakentuu Pia-tekoälyn ympärille. Pia (Personal intelligent assistant) on tekoäly, joka yrittää ennakoida kuljettajan tarpeita. Tässä sinänsä ei ole mitään ihmeellistä, sillä uusien autojen kamerat ja sensorit tarkkailevat jo nyt auton ympäristöä ja tekevät sen pohjalta tarvittaessa ehdotuksia tai jopa päätöksiä kuskin puolesta. Esimerkkejä on lukuisia: kaistavahti, ennakoiva vakionopeudensäädin, sadetunnistin, automaattivaihteiston toimintalogiikka, hätäjarrutusavustin, navigointilaite…

Pia vain vie tämän ennustettavuuden uudelle tasolle keräämällä entistä enemmän tietoa sekä huomioimalla entistä enemmän kuljettajan mieltymyksiä. Pia rekisteröi mm. karttapalveluun annetut haut, autossa soitetun musiikin/radiokanavat, ilmastointilaitteen säädöt erilaisissa säätilanteissa, kuljettajan ajotavan ja pysäköintitavat sekä puhelimen käytön. Kaikkien näiden havaintojen perusteella Pia yrittää tehdä autoilusta entistä vaivattomampaa säätämällä auton toimintoja automaattisesti – mutta tietysti vain, jos kuljettaja niin haluaa.

Otetaan esimerkki. On synkkä syysperjantai, ja taivaalta sataa vettä kaatamalla. Kuljettaja on matkalla töistä kotiin. Auto säätää ilmastoinnin automaattisesti huurteenpoistolle, ilmoittaa kuljettajaa edessä olevista liikennetilanteista, valitsee rauhallisen musiikin, säätää auton ruuhka-ajoa varten ja ehdottaa puhelua kotiin, jotta perhe tietää ruuhkan viivästyttävän kotiin saapumista. Pia saattaa ehdottaa jopa kaupassa käyntiä, koska ruuhkassa matka ei kuitenkaan etene.

Pia kerää tietoa jatkuvasti, ja tallentaa keräämänsä tiedot pilvipalveluun. Kuljettajalla on jatkuvasti pääsy näihin tietoihin ja hän voi halutessaan muuttaa tai poistaa tietoja.

Pia tunnistaa myös yksittäiset kuljettajat eli palvelu ei ole autokohtainen. Tämä tekee autoilusta entistäkin mukavaa niissä talouksissa, joissa samalla autolla on useampi käyttäjä.

Audi ei ole vielä ilmoittanut tarkempaa ajankohtaa, koska se on ottamassa Pian palvelukset käyttöön. Ratkottavia ongelmia riittää varmasti vielä ennen kuin ollaan niin pitkällä. On myös selvää, että tietosuojan merkitys korostuu jatkossa entistä enemmän myös autoissa.

Lue myös:

    Uusimmat