Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huippuälykkään robottiauton on ajettava kuin keskivertokuski – muuten emme uskalla kyytiin

Julkaistu 08.11.2016 10:36
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Teknavi kävi piipahtamassa maailmaa kolmiulotteiseksi mallintavan Heren toimistolla Berliinissä. Audin, BMW:n ja Daimlerin yhteisomistukessa oleva Here kartoittaa parhaillaan maailmaa sellaiseksi, jossa autot voivat ottaa sopivassa vaiheessa ohjat.

Ensimmäinen haaste on tarpeeksi tarkan kartaston luominen, jossa auto tietää koko ajan muutaman sentin tarkkuudella, missä se liikkuu. Kun tämä on saavutettu, ja lakipykälät sen sallivat, autot voivat ottaa ohjat ihmisiltä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autot liikkuvat teillä optimaalista vauhtia.

Meille kaikkia autoa ajaneille on kertynyt ajovuosien ja kokemusten myötä tietty rutiini. Päivällä ja hyvällä kelillä on helppo ajaa suurempaa nopeutta kuin yöllä tai huonossa säässä. Ja kyllähän keli vaikuttaa auton suorituskykyyn, mutta esimerkiksi kellon ajalla ei ole tähän merkitystä. Ja myös kelin vaikutus on sellainen, että osa meistä arkailee enemmän, kun taas toiset ajavat jopa yltiöpäisen rohkeasti. Voidakseen ennakoida ihmisten liikkeitä ratin takana, auton tekoälyn on ymmärrettävä kaikki tämä.

Kun auto sitten vihdoin ottaa ohjat, kuljettajan on tunnettava olonsa turvalliseksi.

Avain tähän on autoista kerättävä data. Here kerää jatkuvasti tietoa mm. kuljettajien polkimien käytöstä ja ohjausliikkeistä. Ja kun autot kommunikoivat keskenään, tekoäly oppii lukemaan liikennettä ihmisten näkökulmasta. Vauhdit alenevat sateella, ja silloin sataa, kun auton pyyhkimet ovat toiminnassa. Autoista kerättävän datan avulla auto pystyy itse asiassa jopa luomaan tarkan sääkartan ympäristöstään.

Ja kun auto sitten vihdoin ottaa ohjat, kuljettajan on tunnettava olonsa turvalliseksi. Myös tämä edellyttää sitä, että auton tekoäly ymmärtää ihmisten käyttäytymisen. Jos auto ajaisi itse esimerkiksi maksimaalisella mahdollisella nopeudella mutkaan, moni ratakokemusta omaamaton autoilija varmasti pelästyisi. Siksi autonomisen autonkin on ajettava kuin keskivertokuskin. Mutta… vaikka auto ajaisikin kuin keskivertokuski, se tietää koko ajan, mitä sitä odottaa seuraavan mutkan takana.

Lue myös: Pystyykö Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistama karttaohjelmisto haastamaan Googlen?

Lisää aiheesta:

Autovarkaudet pian historiaa? Tulevaisuudessa auto voisi ajaa itse itsensä lähimmälle poliisiasemalleMiten itsestään ajava auto toimii? Nämä asiat kannattaa tietääKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelmanLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Automaattinen pysäköintitoiminto – turhaa kikkailua vai tarpeellinen varuste?Luota, mutta älä liikaa – robottiautojen kehitys herättää lukuisia kysymyksiä
BMWMercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli