Euroopan lentoturvallisuusvirasto kielsi Boeing 737 Max 8 ja Max 9 -konetyypin lennot Euroopassa tiistaina, mikä on aiheuttanut harmaita hiuksia niin lentoyhtiöille, matkanjärjestäjille kuin asiakkaille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan asiakkaat eivät ole lähtökohtaisesti oikeutettuja saamaan korvauksia peruuntuneista lennoista, koska kyse on poikkeuksellisesta olosuhteesta.
– Asetusten mukaiset vakiokorvaukset ja todennäköisesti myös vahingonkorvaukset putoavat lähtökohtaisesti nyt pois, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde, jota lentoyhtiö itse ei olisi pystynyt välttämään, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu, kertoo KKV:n ryhmäpäällikkö Satu Toepfer.
Useimmat tekniset viat eivät kuulu poikkeusolosuhteiden piiriin, mutta nyt näin on, koska ilmoitus laajemmasta lentoturvallisuuteen vaikuttavasta valmistusviasta lentokieltoineen tuli lentoturvallisuusviranomaiselta.
– Näitä on hyvin harvoin, mutta nyt näyttäisi tällainen tilanne tulleen käsille.
Kuluttajalla on vaihtoehtoja
Jos lento perutaan Boeing 737 Max 8 -konetyypin lentokiellon vuoksi, on kuluttajalla kuitenkin muutama toimintavaihtoehto.
– Jos Euroopasta lähtevä lento perutaan, on kuluttajalla aina oikeus valita, haluaako hän peruuttaa lentonsa ja lipun hinnan takaisin, vai haluaako hän uudelleenreitityksen vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian lopulliseen määränpäähän, tai haluaako hän sopia lentoyhtiön kanssa myöhempänä ajankohtana toteutettavasta uudelleenreitityksestä. Vakiokorvaukset tässä eivät kuitenkaan tule kyseeseen.
– Sama pätee, jos lento lähtee Eurooppaan kolmansista maista, ja lennon operoi EU-maan, Norjan Islannin tai Sveitsin lentoyhtiö, Toepfer lisää.