Läheisissä ihmissuhteissaan väkivaltaa tai sen uhkaa kokenut etsii apua usein internetin kautta. Tästä syystä näkyvyys netin hakukoneissa on ensiarvoisen tärkeää puhelimitse toimivan Nollalinjan kaltaisille palveluille, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija Johanna Hietamäki.
Ympäri vuorokauden päivystävä Nollalinja on ollut käytössä vuoden verran; palvelun 1-vuotispäivä on tiistaina. Tasaisesti käyttäjämääräänsä kasvattanut matalan kynnyksen palvelu vastasi loppuvuodesta noin 500 soittoon kuukaudessa.
– Lisäksi tulee noin 300 puhelua, joihin ei ehditä vastata, koska samaan aikaan on puhelimessa toinen asiakas. Lisäresurssit olisivat siis vielä tarpeen, Hietamäki sanoo.
Nollalinjan tilastojen mukaan palveluun soittavista 60 prosenttia on saanut tiedon perheväkivallan uhreille tarkoitetusta apupuhelimesta Googlen kautta.
Googlen Suomen kumppanin Tulos Helsingin Eeva Koutaniemi sanoo, että ihmissuhteissaan väkivaltaa kokeneen saattaa olla joskus helpompi paljastaa ikäviä kokemuksiaan koneelle.
– Googlen data osoittaa, että ihmiset hakevat konkreettisesti apua asioihin, joista he eivät välttämättä kertoisi ystävilleen, läheisilleen tai viranomaisille.
Eräs selittävä tekijä tuohon saattaa olla anonymiteetti. Niin Nollalinja kuin Google tietolähteenä, "porttina" puhelinpalveluun, toimivat siten, että ne eivät voi tietää yhteyttä ottavan puhelinnumeroa tai henkilöllisyyttä.
Hakukonedata tuo mahdollisuuden ennustaa
Anonyymi hakukonedata avaa silti keinon ennustaa aiempaa tarkemmin, milloin ja millä alueilla perheväkivalta lisääntyy.
