Porvoolaisäiti päätti siirtää perheensä risteilyä Silja Symphonylla laivalla jyllänneen vatsatautiepidemian takia. Yllätys oli suuri, kun matkan hinta nousikin sadoilla eurolla.
Porvoolainen Anna Granfelt moittii Tallink Silja -yhtiön Silja Symphony vatsatautiepidemiaan liittyvää viestintää tökeröksi. Hän on harmissaan etenkin siitä, miten matkan siirtäneitä asiakkaita on kohdeltu.
Granfelt oli lähdössä miehensä ja vuoden vanhan poikansa kanssa risteilylle eilen. Tieto mahataudista tavoitti hänet kuitenkin pari päivää ennen matkaa.
– Sain maanantaina viestin siskoltani, joka oli huomannut uutiset vatsataudista samalla laivalla. Otin heti yhteyttä laivayhtiöön kysyäkseni asiasta ja pyysin saada siirtää matkaa, Granfelt kertoo.
Matkan siirtäminen onnistui, mutta ei ihan niin kuin Granfelt oli arvioinut. Matkalle olisi nimittäin tullut yllättäen lisähintaa 450 euroa.
– Jos olisimme halunneet uudelle matkalle suurin piirtein samana ajankohtana ja siirtäneet risteilyämme vain hieman, lisähintaa olisi tullut 450 euroa. Silloin kun varasimme risteilyä, hinta oli sama suunnilleen juhannukseen saakka. Tämän epidemian takia hinnat olivat kuitenkin nousseet roimasti jo ennen juhannusta.
– Olisin siis pitänyt kohtuullisena, että olisimme saaneet edes maksutta siirtää risteilyä hieman eteenpäin etenkin, kun kyseessä olivat alun perin samanhintaiset lähdöt aina juhannukseen saakka. Ja tuleehan siirtelystä meille itsellekin kuluja ja lisävaivaa, kun on esimerkiksi pyydetty lomapäiviä töistä ja niitä pitää siirrellä, Granfelt toteaa.
Tallink Siljan näkemys oli Granfeltin mukaan se, että koska tautiepidemia ei johtunut yhtiöstä, yhtiön ei tarvitse tulla ”euroakaan vastaan”. Granfeltin perheen alun perin 650 euron risteily olisi siis tullut maksamaan 1 100 euroa.
