Perhe siirsi risteilyä vatsatautiepidemian takia – joutui pulittamaan satoja euroja lisää

Porvoolaisäiti päätti siirtää perheensä risteilyä Silja Symphonylla laivalla jyllänneen vatsatautiepidemian takia. Yllätys oli suuri, kun matkan hinta nousikin sadoilla eurolla.

Porvoolainen Anna Granfelt moittii Tallink Silja -yhtiön Silja Symphony vatsatautiepidemiaan liittyvää viestintää tökeröksi. Hän on harmissaan etenkin siitä, miten matkan siirtäneitä asiakkaita on kohdeltu.

Granfelt oli lähdössä miehensä ja vuoden vanhan poikansa kanssa risteilylle eilen. Tieto mahataudista tavoitti hänet kuitenkin pari päivää ennen matkaa.

– Sain maanantaina viestin siskoltani, joka oli huomannut uutiset vatsataudista samalla laivalla. Otin heti yhteyttä laivayhtiöön kysyäkseni asiasta ja pyysin saada siirtää matkaa, Granfelt kertoo.

Matkan siirtäminen onnistui, mutta ei ihan niin kuin Granfelt oli arvioinut. Matkalle olisi nimittäin tullut yllättäen lisähintaa 450 euroa.

– Jos olisimme halunneet uudelle matkalle suurin piirtein samana ajankohtana ja siirtäneet risteilyämme vain hieman, lisähintaa olisi tullut 450 euroa. Silloin kun varasimme risteilyä, hinta oli sama suunnilleen juhannukseen saakka. Tämän epidemian takia hinnat olivat kuitenkin nousseet roimasti jo ennen juhannusta.

– Olisin siis pitänyt kohtuullisena, että olisimme saaneet edes maksutta siirtää risteilyä hieman eteenpäin etenkin, kun kyseessä olivat alun perin samanhintaiset lähdöt aina juhannukseen saakka. Ja tuleehan siirtelystä meille itsellekin kuluja ja lisävaivaa, kun on esimerkiksi pyydetty lomapäiviä töistä ja niitä pitää siirrellä, Granfelt toteaa.

Tallink Siljan näkemys oli Granfeltin mukaan se, että koska tautiepidemia ei johtunut yhtiöstä, yhtiön ei tarvitse tulla ”euroakaan vastaan”. Granfeltin perheen alun perin 650 euron risteily olisi siis tullut maksamaan 1 100 euroa.

– Saimme lopulta siirretyksi matkan heinäkuun puoleen väliin, ja lisähintaa tuli ”vain” 250 euroa.

Granfeltin mukaan matkan perumista ja rahojen palauttamista ei missään vaiheessa esitetty vaihtoehtona.

– Tallink Siljan asiakaspalvelija sanoi, että matkan voi vain siirtää. Minun käsittääkseni tilanne olisi siis ollut se, että jos emme olisi siirtäneet risteilyä, olisimme menettäneet jo maksamamme 650 euroa ja parinsadan ruuat siihen päälle.

Granfelt toivoo, että asiakkaat eivät lopulta joudu Siljan mahatautiepidemian maksumiehiksi.

– Toivoisin, että me asiakkaat emme joudu kantamaan vastuun koko asiasta. Se ei tunnu oikeudenmukaiselta, Granfelt toteaa.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että yhtiö on päättänyt eilen antaa asiakkailleen mahdollisuuden perua tai siirtää matkansa kuluitta. 

– Eilen lähetettiin tekstiviesti kaikille lähtijöille. Siinä kerrottiin, että vatsatautia on vielä liikkeellä ja että he voivat halutessaan siirtää tai perua matkan. 

Nöjd kertoo, että niihin aikoihin kun Granfelt oli laivayhtiöön yhteydessä ei vielä tiedetty, kuinka vakavasta epidemiasta on kyse. Matka-ajankohdan siirrosta kertyi ylimääräisiä kuluja, sillä heinäkuu on yhtiölle sesonkiaikaa.

– Ainahan matkoja saa muuttaa ja siirtää, mutta tiettyjen sääntöjen puitteissa. 

– Toiveena ja uskossa oli se, että tautikierre saataisiin katkaistua hyvinkin nopeaa. Tuolloin ei oltu vielä päätetty, että matkoja saa siirtää kuluitta. 

Granfeltin mukaan hän ei ollut saanut mitään tekstiviestiä yhtiöltä eilen eikä tänään.

Lue myös:

    Uusimmat