Pelti- ja aluvanne pistettiin ultimaattiseen testiin: "En odottanut, että se menisi näin rajusti palasiksi"

Paavon poika teki perheen Corollasta"ralliauton" 0:32

Suomalaiset hydrauliprässääjät testaavat renkaita ja vanteita kahdessa puristuskokeessa. Vanteet käyttäytyvät valtavan voiman alla hyvin eri tavoin.

Pääkuvan video: Paavon poika teki perheen Corollasta "ralliauton"

Maailmalla valtavan suosion saavuttaneen YouTube-kanavan Hydraulic Press Channelin suomalainen testaajapariskunta on taas vauhdissa. Sopivasti näin talvirengaskauden lähestyessä he ovat nostaneet testipenkkiinsä alumiini- ja teräsvanteilla olevat henkilöautojen renkaat.

Video on julkaistu viime sunnuntaina, ja tällä hetkellä se on kerännyt yli 1,2 miljoonaa katsojaa.

Puristuskokeilla on tarkoitus tutkia, kumpi vannetyyppi on kestävämpi. Kokeissa renkaita puristetaan sekä päältä että sivuilta.

Osoittautuu, että alumiinivanne käyttäytyy täysin eri tavalla kuin teräsvanne.

Reilun kymmenen minuutin mittainen video kannattaa katsoa pelkästään testaajien riemastuttavan, mutta selkeän rallienglannin vuoksi. Lausumisen perusteella tulee mieleen vitsi suomalaisesta kauppamatkustajasta, joka puhuu sata sanaa englantia, mutta puhuu niitä erittäin tehokkaasti.

Katso video alta.

Aluksi rengas- ja vannekokonaisuudet nostetaan prässiin pystyasennossa. Aluvanne kestää 20 tonnin puristusvoiman ennen kuin se särkyy palasiksi, mutta peltivanne taipuu jo noin kymmenessä tonnissa. Peltivanne pysyy kuitenkin yhtenä kappaleena.

Testaajat tuumaavat, että aluvanne on ilmeisesti vahvempi.

Sitten siirrytään testin toiseen vaiheeseen, jossa paketit laitetaan puristukseen kylki edellä. Testissä simuloidaan sivuttaisvoimia.

Jo muutamassa sekunnissa aluvanteesta kuuluu kova pamaus, joka lennättää alumiinin palasia yltympäriinsä.

– Hahaa, sepä oli melko hieno. En tiedä, miten paljon voimaa tarvittiin, mutta ainakin syntyi ääntä, tilannetta kommentoidaan.

– En odottanut, että se menisi näin rajusti palasiksi.

Teräsvanne sen sijaan on tosista maata. Se kestää 23 tonnin puristusvoiman. Senkin jälkeen vanne pysyy kasassa, mutta litistyy lättänäksi.

Ilmatkin renkaassa pysyvät, joten ainakin periaatteessa paketin voisi asentaa auton alle ja ajaa pois.

Seuraavalla videolla puristinväki lupaa räjäyttää renkaita ylipaineella. Tämä, niin kuin vannetestikin kuvataan uusissa, parannetuissa valoissa suurnopeuskameralla.

Lue myös:

    Uusimmat