Peltivanteet vs. alumiinivanteet – asiantuntija lyttää urbaanilegendat

Alumiinivanne
Alumiinivanne. Pelti- tai teräsvanne asentajan hyppysissä.
Pelti- tai teräsvanne.
Pelti- tai teräsvanne. Pelti- tai teräsvanne asentajan hyppysissä.

Autoissa on yhä enemmän alumiinivanteita, mutta paljon näkee vielä pelti- tai teräsvanteiksi kutsuttuja "vanhanaikaisiakin" pyöriä.

Kysyimme asiantuntijalta näiden erilaisilla tekniikoilla ja erilaisista materiaaleista valmistettujen vannetyyppien eroista.

Mitä eroa on pelti- ja alumiinivanteilla – minkälaisia hyviä ja huonoja puolia niillä on?

– Kun verrataan pelti- ja alumiinivanteiden ominaisuuksia keskenään, pitää verrata keskenään samankokoisia vanteita. Suomen olosuhteissa, teillä ja nopeuksilla kuljettaja ei pysty ajotuntuman perusteella sanomaan, kummat vanteet auton alla on. Keskustelupalstoilta voi lukea toinen toistaan hauskempia teorioita siitä, kuinka alumiinivanteet parantavat auton ominaisuuksia. Usein kerrotaan, että alumiinivanteilla varustetun auton jarrut jäähtyvät tehokkaammin, jolloin jarrutusteho säilyy parempana. Käytännössä Suomessa ajettaessa tällä ”ominaisuudella” ei ole mitään merkitystä.

– Vastaavasti välillä kuulee alumiinivanteiden naarmuuntuvan herkemmin esimerkiksi reunakiveen ajettaessa. Se on totta, että alumiinivanne naarmuuntuu, mutta vaurioita syntyy vastaavassa tilanteessa myös peltivanteilla ajettaessa, jolloin naarmuuntumisen tai rikkoontumisen kohteena on usein vanteen päällä oleva pölykapseli. Huolellisuutta siis tarvitaan kadun reunaan ajettaessa riippumatta siitä, kummat vanteet auton alla on.

– Sekä pelti- että alumiinivanteen saa myös vääntymään piloille, ajamalla routamonttuun tai reunakiveen riittävällä vauhdilla. Peltivanne pääsääntöisesti kestää monttuun ajon alumiinivannetta paremmin.

– Käytännössä alumiinivanteet hankitaan autoon ulkonäkösyistä. Ne saavat auton näyttämään nuorekkaammalta, tyylikkäämmältä ja arvokkaammalta. Tosin tämäkin on makuasia eli jakaa mielipiteitä. Yleensä sellainen autoilija, jolle auto on vain liikkumaväline paikasta A paikkaan B, valitsee peltivanteet – ainakin, jos alumiinivanteista pitäisi maksaa ekstraa. Autoilija, jolle auto merkitsee muutakin, valitsee näyttävämmät alumiinivanteet.

– Suomen oloissa ajettaessa Peltivanne ja pölykapseli suojaavat auton jarruja aavistuksen paremmin kuralta ja muilta epäpuhtauksilta kuin avoin alumiinivanne.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Lue myös:

    Uusimmat