Peltivanteet vs. alumiinivanteet – asiantuntija lyttää urbaanilegendat
Autoissa on yhä enemmän alumiinivanteita, mutta paljon näkee vielä pelti- tai teräsvanteiksi kutsuttuja "vanhanaikaisiakin" pyöriä.
Kysyimme asiantuntijalta näiden erilaisilla tekniikoilla ja erilaisista materiaaleista valmistettujen vannetyyppien eroista.
Mitä eroa on pelti- ja alumiinivanteilla – minkälaisia hyviä ja huonoja puolia niillä on?
– Kun verrataan pelti- ja alumiinivanteiden ominaisuuksia keskenään, pitää verrata keskenään samankokoisia vanteita. Suomen olosuhteissa, teillä ja nopeuksilla kuljettaja ei pysty ajotuntuman perusteella sanomaan, kummat vanteet auton alla on. Keskustelupalstoilta voi lukea toinen toistaan hauskempia teorioita siitä, kuinka alumiinivanteet parantavat auton ominaisuuksia. Usein kerrotaan, että alumiinivanteilla varustetun auton jarrut jäähtyvät tehokkaammin, jolloin jarrutusteho säilyy parempana. Käytännössä Suomessa ajettaessa tällä ”ominaisuudella” ei ole mitään merkitystä.
– Vastaavasti välillä kuulee alumiinivanteiden naarmuuntuvan herkemmin esimerkiksi reunakiveen ajettaessa. Se on totta, että alumiinivanne naarmuuntuu, mutta vaurioita syntyy vastaavassa tilanteessa myös peltivanteilla ajettaessa, jolloin naarmuuntumisen tai rikkoontumisen kohteena on usein vanteen päällä oleva pölykapseli. Huolellisuutta siis tarvitaan kadun reunaan ajettaessa riippumatta siitä, kummat vanteet auton alla on.
– Sekä pelti- että alumiinivanteen saa myös vääntymään piloille, ajamalla routamonttuun tai reunakiveen riittävällä vauhdilla. Peltivanne pääsääntöisesti kestää monttuun ajon alumiinivannetta paremmin.
– Käytännössä alumiinivanteet hankitaan autoon ulkonäkösyistä. Ne saavat auton näyttämään nuorekkaammalta, tyylikkäämmältä ja arvokkaammalta. Tosin tämäkin on makuasia eli jakaa mielipiteitä. Yleensä sellainen autoilija, jolle auto on vain liikkumaväline paikasta A paikkaan B, valitsee peltivanteet – ainakin, jos alumiinivanteista pitäisi maksaa ekstraa. Autoilija, jolle auto merkitsee muutakin, valitsee näyttävämmät alumiinivanteet.
– Suomen oloissa ajettaessa Peltivanne ja pölykapseli suojaavat auton jarruja aavistuksen paremmin kuralta ja muilta epäpuhtauksilta kuin avoin alumiinivanne.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Uusimmat
-
00:01
Nordea: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun
-
23:59
Stubb kertoi sukujuuristaan Ruotsin hoviin
-
22:58
Lastenrattaat syttyivät tuleen rappukäytävässä Jyväskylässä – pelastuslaitokselta painokas muistutus
-
22:48
Sebastian Vettel reagoi Kimi Räikköseen ytimekkäästi – joutui korjaamaan vastaustaan
-
22:34
Yli 60 lentoa peruttiin Helsinki-Vantaalla, edessä on jäinen yö – MTV seuraa
-
22:30
Täydellinen esitys – Leijonat-sankari sai joukkuekaverin ansaitut kehut
-
22:22
Stubb puolisoineen juhlaillallisilla Ruotsissa – tältä näyttää illan pukuloisto!
-
21:58
"Siinä ei hirveästi mietitty Akia" – Kolmiodraama-Mirellan ja Joonatanin piikittelyt eivät jää katsojilta huomaamatta
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
20:48
Euroopan paras lokinmatkija kruunattiin – kuuntele kirkuvat kisasuoritukset
-
20:32
NHL-legendan poika tulee Suomen jäille
-
20:23
YK ja EU kehottivat Britanniaa hylkäämään parlamentin läpäisseen Ruanda-lakiesityksen
-
20:18
Stubb ruotsalaisten ajatuksista Suomesta: "On tällä hetkellä aika "coolia" olla suomalainen"
-
20:07
Sekava lintukaksikko hämmensi auttajia Yhdysvalloissa – "Liian humalassa lentääkseen"
-
20:00
Salkkarit-hahmo keksii hätävalheen: "Tulin hakemaan..."
-
19:48
Järkyttävä reaktio – entinen F1-kuski sai niskaansa "tappouhkauksien vyöryn"
-
Lataa lisää