"Panssaroimme Ford Tauruksen sadalla tonnilla" – yhä useampi arvostaa luodinkestävää ajonautintoa

Panssaroitu Range Rover Sentinel painaa 4,5 tonnia 1:12
Panssaroitu Range Rover Sentinel painaa käsittämättömät 4,5 tonnia.

Tietyissä maailmankolkissa tuiki tavallinen ja panssaroimaton katumaasturi on poikkeuksellinen näky.

Range Roverin huolella topattu Sentinel on lievästi ilmaistuna liikkuva linnoitus. Tämä patti pärjää lähietäisyydellä räjähtävän putkipommin kanssa, pysäyttää Kalashnikov-sarjan viiden sentin panssarilasiin ja heilahtaa 200 kilometrin huippunopeuteen - 4,5-tonnisesta ruhostaan huolimatta.

Maasturi kahlaa syvänkin vesistön poikki ja viihtyy myös jyrkissä vuorimaastoissa, kiitos panssaroiduissa sisuksissa piilevän 510 hevosvoiman V8:n.

Hätätilanteissa matkustajat voivat käyttää ajoneuvon tavaratilan kautta ulos johtavaa pakoluukkua. Kyse ei ole ensimmäisestä Land Roverin erikoisauto-osaston rakentamasta panssarimaasturista, mutta tähän saakka järein se eittämättä on.

Sentinel on todellinen laatuvalio autoteollisuuden vähälle huomiolle jääneessä alaluokassa. Auton keväinen julkistus kuitenkin kertoo, että panssaroitujen autojen kysyntä ja valmistus ovat kovassa kasvussa.

Ja mikä olennaisinta, kuluttajat ovat valmiita maksamaan pitkän pennin luodinkestävästä ajonautinnostaan.

Eräs yhteinen piirre näillä raskassarjalaisilla on. Ne keventävät omistajansa kukkaroa tuntuvasti.

Haarniskakäsittelyssä käyneen Toyotan Land Cruiserin tai Mercedeksen S-luokan sedanin pyyntihinta alkaa 90 000 eurosta.

Ja kun puhutaan premium-luokan jalokivistä, turvakäsittelyn saanut BMW:n X5 Security Plus-katumaasturista saa pulittaa 130 000 euroa. Audin A8-mallin pohjalle rakennettu L Security maksaa puolestaan 126 000 euroa.

Vuonna 2017 esitelty Mercedes-Maybach Pullman Guard saa hintalapukseen 1,45 miljoona euroa.

Audin, BMW:n ja Land Roverin kaltaiset premium-brändit vastaavat itse luodinkestävästä tuotannostaan. Tämän lisäksi useat alan erikoisyritykset tarjoavat panssarointipalveluita, joiden pitkän aikavälin kasvunäkymiä kuvataan kaksinumeroisiksi.

– Monien alueiden taloudellinen kasvu on erittäin nopeaa ja puolustusmenot kasvavat samassa tahdissa, kanadalaisen Isotrex-yhtiön omistajiin lukeutuva Philip Nadjafov kertoo.

Hänen mukaansa YK:n rauhanturvaajien kalustotilaukset sekä hallitusten kanssa tehdyt sopimukset ovat kasvaneet merkittävästi kolmen viime vuoden aikana.

– Ihmiset investoivat turvallisuuteensa.

Brasilia panssaroitujen autojen kultamaa

Tällä hetkellä luodinkestävien autojen maailmanlaajuiseksi määräksi arvellaan 200 000–300 000. Eniten haarniskoituja ajopelejä löytyy asukasmäärään suhteutettuna Brasiliasta, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Pelkästään Sâo Paoloon toimitetaan keskimäärin 800 luodinkestävää autoa kuukaudessa. Brasilian lisäksi myös Meksiko on jo pitkään ollut panssaroitujen ajoneuvojen kultamaa, mutta nyt kysyntää riittää myös muualla.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa panssarointipalveluiden kysyntä on joidenkin yhtiöiden kohdalla kaksinkertaistunut. Utahissa toimiva ArmorMax panssaroi parhaillaan yli sataa hallituksen tilaamaa Fordia

– Ihmiset ovat huolissaan silmittömien väkivallantekojen lisääntymisestä, toimitusjohtaja Mark Burton kertoo ja sanoo puhuneensa hiljattain Chicagossa asuvan varakkaan yksityisasiakkaan kanssa.

– Asiakkaamme ovat lääkäreitä, asianajajia ja toimitusjohtajia. He pelkäävät, että heidän perheensä, vaimonsa ja lapsensa joutuvat väärään aikaan väärään paikkaan, hän kertoo.

Useimmat luodinkestävän käsittelyn saaneet ajoneuvot riisutaan ensin turhasta painolastista. Painonpudotuksella tehdään tilaa panssaroinneille, jotka joka tapauksessa tulevat lisäämään merkittävästi auton painoa.

Esimerkiksi Range Roverin Sentinel panssariversio painaa kaksi kertaa enemmän kuin mallin tavanomainen versio.

Mitä paksumpi, sitä kestävämpi

Panssarointi aloitetaan purkamalla auton lisävarusteet, verhoilu ja penkit. Auton pohja ja kyljet saatetaan täyttää paloeristeellä.

Erikoispuskurit vaimentavat törmäysvoimaa ja suojaavat moottoria vioittumasta myös mahdollisen ulosajon yhteydessä.

Erikoisrenkaiden ansioista ajaminen on mahdollista tyhjilläkin kumeilla. Ikkunat korvataan läpinäkyvällä, jopa viisi senttiä paksulla panssarilasilla.

”Mitä paksumpi, sitä kestävämpi” -sääntö pätee myös panssarilasiin. Viisisenttinen lasi kestää läheltä ammutun metsästyskiväärin laukauksen.

Tulilinjalle Mercedeksellään joutunut meksikolainen mies voi vahvistaa väittämän. Kirkkaassa päivänvalossa väijytyksen ajaneen Mersun tuulilasiin osui suoralta matkalta laukaus – tuloksena oli säröille mennyt tuulilasi, joka sittemmin vaihdettiin.

Joissakin tapauksissa ajoneuvo pyritään tuunaamaan mahdollisimman huomaamattomaksi, sillä vaatimattoman näköisiä autoja ei välttämättä mielletä maalitauluiksi.

– Kerran varustelimme asiakkaan pyynnöstä Ford Tauruksen. Panssaroimme 40 000 dollarin auton 100 000 dollarin edestä. Mutta meidän asiakkaamme haluavat juuri jotakin tällaista, jotakin joka häivyttää heidän autonsa näkyvistä.

Joskus käy päinvastoin. Autojen statusta nostetaan vilkkuvaloin, sireenein ja karjapuskurein.

Kolumbiassa asuva Christopher Davis omistaa luodinkestävän Audi Q7 -katumaasturin. Kyse ei ole varsinaisesta statussymbolista, pikemminkin se on eräänlainen voimannäyttö maassa, joka pitkään kärsi häikäilemättömästä väkivallasta.

– Kyse on puolustuksellisesta toimenpiteestä. Ihmiset ovat edelleen vereslihalla väkivallan aallosta, josta on vain 20 vuotta aikaa, hän sanoo.

– Ei näitä turhan takia hankita. Kolumbiassa tavallinen, panssaroimaton katumaasturi on vähän outo näky.

Paino vastaan nopeus

Panssaroitujen autojen keskeinen kysymys liittyy painoon. Kevytkin haarniskointi lisää keskiluokan sedanin painoa lähes 250 kilolla.

Tästä päästään painon ja nopeuden väliseen herkkään yhtälöön: Panssarointi lisää iskukestävyyttä, mutta vähentää nopeutta.

Lisäpaino saattaa aiheuttaa moottorin ja vaihteiston jatkuvaa huoltotarvetta sekä perusrakenteiden kuten jousituksen vahvistamista. Joissakin tapauksissa luodinkestävä ovi edellyttää kolmatta saranaa, jotta se pysyy asianmukaisesti ryhdissään.

Tällaiset toppaukset vetävät painoindeksin tappiinsa, kuten neljän ja puolen tonnin keiju Range Rover Sentinel osoittaa.

Välttämättä panssarointi ei silti ole este pikaiselle liikkumiselle. Kenties maailman nopeimman panssarikäsitellyn auton titteli lankeaa Audi RS7 Sportbackille.

Valmistajansa mukaan auto saavuttaa – ei enempää eikä vähempää kuin 320 kilometrin tuntinopeuden.

Lue myös:

    Uusimmat